خبرگزاری فارس: استفاده از اینترنت در زندگی روزمره شهروندان قرقیزستان پیوسته رو به افزایش است. به‌طور کلی استفاده از اینترنت در زندگی روزمره افراد در قرقیزستان سیر صعودی داشته و تعداد سایت‌های اینترنی فعال در این کشور نیز رو به افزایش است. در این زمینه بیشترین سهم استفاده از اینترنت به کاربران پایتخت اختصاص دارد و پس از آن به ترتیب شهرهای منطقه «اوش» در جنوب کشور، منطقه «جلال‌آباد» و «چوی» قرار دارند. ۴۰ درصد مخاطبان اینترنت را سنین بین ۱۰ تا ۲۰ سال و ۳۵ درصد را سنین بین ۲۰ تا ۳۰ سال تشکیل می‌دهند.

براساس اطلاعات آژانس ارتباطات دولت قرقیزستان، سرعت اینترنت در قرقیزستان هر ساله افزایشی نزدیک به ۸ درصد داشته است. در ضمن، از جمعیت حدود ۵/۵ میلیون نفری قرقیزستان نزدیک به ۳/۵ میلیون نفر از اینترنت استفاده می‌کنند و ضریب نفوذ اینترنت در کشور بین ۵۰ تا ۸۰ درصد است که بخش عمده‌ آن در پایتخت کشور متمرکز شده است.

این در حالی است که تمام مناطق کشور به جز مناطق صعب‌العبور از امکانات اینترنت کابلی نیز استفاده می‌کنند.

در لیست آمار جهانی، قرقیزستان رتبه ۸۱ را با سرعت اینترنت ۴۵/۸ مگابایت در ثانیه به خود اختصاص داده است.

درسال ۲۰۱۰، قرقیزستان با کسب رتبه ۵۲ بالاترین سرعت اینترنت را در میان کشورهای آسیای مرکزی به خود اختصاص داده و کاربران قرقیزی اینترنتی با سرعت ۸/۴ مگابیت در ثانیه را تجربه کرده بودند.

اخیرا بسیاری از مردم قرقیزستان توسط تلفن همراه وارد اینترنت می‌شوند و شبکه‌های اجتماعی محبوب‌ترین خدمات در این کشور محسوب می‌شود ضمن آنکه تقریبا همه افرادی که از اینترنت استفاده می‌کنند یک صفحه در شبکه‌های مختلف اجتماعی دارند.

بنابراین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی تا حدی نشان‌دهنده آمار و ضریب نفوذ اینترنت در این کشور محسوب می‌شود.

از جمله شبکه‌های اجتماعی مورد علاقه در میان مردم قرقیزستان ۲ شبکه‌ اجتماعی روسیه موسوم به «odnoklassniki. ru» و «vkontakte. ru» و همچنین شبکه «فیس‌بوک» هستند.

فضای فن آوری اطلاعات در قرقیزستان باز و بدون سانسور و کنترل از سوی دولت است.