نحوه تعیین میزان مالیات را شفاف‌سازی می‌کنیم

فعالان صنف کامپیوتر هر سال از چند ماه قبل از فرا رسیدن موعد مشخص شدن مالیات‌های پرداختی به دولت دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند. البته این گروه با اصل موضوع (پرداخت مالیات به دولت) مشکلی نداشته و می‌گویند: مالیات حق دولت است و همه ما باید بابت خدماتی که از سوی دولت دریافت می‌کنیم مالیات بپردازیم، اما موضوعی که اعضای صنف رایانه به آن اعتراض دارند شیوه‌های محاسبه و پرداخت است. گروهی نیز نسبت به عدم شفافیت معافیت‌های مالیاتی انتقاد دارند.

در هر حال دامنه اعتراض‌های فعالان و کسبه بازار کامپیوتر امسال بالا گرفته است و حتی رئیس اتحادیه صنف رایانه که پیش از این در گفت و گو با «دنیای‌اقتصاد» از برقراری مذاکراتی با سازمان امور مالیاتی و... خبر داده بود، از بی نتیجه بودن این مذاکرات و تعیین مالیات‌های سنگین برای اعضای صنف آی‌تی به شدت گله‌مند است.

اعضای صنف آی‌تی با اعتراض به میزان مالیات‌های در نظر گرفته شده اعلام کرده‌اند چنین اقدامی قطعا به ضرر بازار و مصرف‌کننده نهایی خواهد بود.

کارشناسان نیز اعلام کرده‌اند که افزایش مالیات اعضای صنف آی‌تی، آن هم در چنین شرایطی پیامدهای منفی بسیاری دارد. پیامدهایی که در این گزارش ما به آن پرداخته‌ایم.

افزایش مالیات فعالان صنف آی‌تی را شوکه کرد

چند ماه پیش که رئیس اتحادیه صنف رایانه از احتمال افزایش مالیات صنف آی‌تی خبر داد، حسین وکیلی، معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی به «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد: امسال سازمان امور مالیاتی برنامه‌ای ترتیب داده است تا میزان اعتراض‌ها چه در رابطه با شیوه محاسبه و چه سایر موارد کاهش یابد. وی در مورد میزان مالیات اعضای صنفی با توجه به شرایط خاص بازار نیز به «دنیای‌اقتصاد» گفته بود: قطعا امسال اعضای صنف آی‌تی ذوق زده می‌شوند.

با این وجود، حال که میزان مالیات‌های پرداختی صنف آی‌تی اعلام شده است فعالان صنفی گویا از رقم‌های اعلام شده واقعا شوکه شده‌اند. زیرا رئیس اتحادیه صنف رایانه از افزایش چند برابری میزان مالیات در نظر گرفته شده برای اعضای صنف آی‌تی خبر داده است اعلام کرده مشخص نیست ممیزین دارایی بر چه مبنا و اسناد و مدارکی مالیات‌ها را محاسبه کرده‌اند و به نظر می‌رسد تنها به ظاهر فروشگاه و... توجه کرده‌اند نه میزان سود سالانه و...

به گفته وی؛ قطعا ادامه فعالیت با توجه به شرایط خاص بازار غیرممکن است و حتی ممکن است کار به تعطیلی بازار بکشد.

محمد فلاحی یکی از فعالان بازار هم با تایید این موضوع به «دنیای اقتصاد» گفت: شنیده می‌شود که میزان مالیات در نظر گرفته شده برای اعضای صنف آی‌تی بیش از توان کسبه است. وی که اعلام کرد هنوز میزان مالیات پرداختی وی به دولت اعلام نشده است، گفت: از گوشه و کنار کسبه و فعالان بازار از رشد شدید رقم مالیات‌های پرداختی خبر داده‌اند که قطعا چنین موضوعی به ضرر مصرف‌کننده نهایی است. زیرا فروشنده تنها از محل فروش کالا می‌تواند هزینه‌هایش را تامین کند.

یکی دیگر از فعالان بازار هم گفت: افزایش میزان مالیات با توجه به رکود حاکم بر بازار به ضرر همه گروه‌های درگیر با حوزه آی‌تی است و دور نیست که بازار کامپیوتر تعطیل شود.

پاسخ سازمان امور مالیاتی

معاون سازمان امور مالیاتی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس اعلام کرده است: تاکنون بیش از یک میلیون اظهارنامه مالیاتی ارائه شده است.

وی در پاسخ به رئیس اتحادیه صنف رایانه درمورد شیوه تعیین مالیات صنف آی‌تی گفت: ما مالیات را براساس سنگ کف مغازه یا تعداد کارکنان تعیین نکرده‌ایم و حاضریم برای هر صنفی که نسبت به مالیات خود اعتراض دارد، با حضور رسانه‌ها شفاف‌سازی کنیم.

حسین وکیلی در رابطه با خبر افزایش چند برابری رقم مالیات اعضای صنف آی‌تی که از سوی اتحادیه منتشر شده است نیز گفت: مالیات‌های در نظرگرفته شده برای صنوف مختلف از جمله این صنف (آی‌تی) غیرمنطقی تعیین نشده و قطعا مستند است و طبق اطلاعات موجود و آنچه به سازمان مالیاتی می‌رسد، مالیات گرفته می‌شود.

معاون مالیات‌های مستقیم سازمان امور مالیاتی کشور تاکید کرد: سال گذشته نیز این موضوع مطرح بود و اعلام شده بود که برای یک مودی مالیاتی بسیار زیاد در نظر گرفته شده است که در بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد به اندازه قیمت یک نوت‌بوک نیز مالیات سالانه برای این مودی در نظر گرفته نشده است. این مقام مسوول افزود: طبیعی است که اتحادیه از صنف خود دفاع کند، اما باید در بحث مالیات، مودی یا افرادی را که اعتراض دارند و مالیات خارج از عرف برایشان درنظر گرفته شده است معرفی کنند تا با حضور رسانه‌ها راجع به آن شفاف‌سازی

کنیم.

وکیلی با بیان اینکه هنوز نامه صنف فناوران رایانه تهران به سازمان امور مالیاتی نرسیده است، تصریح کرد: اینکه گفته می‌شود محاسبه مالیات براساس سنگ کف مغازه، تجهیزات محل کسب و کار و تعداد کارمندان است، صحت ندارد و اینها مبنای محاسبه مالیات نیست. به گفته وی در صورتی که اعضای این صنف معترض هستند، می‌توانند فردی را که بیشترین مالیات را در این بخش داده است، معرفی کنند تا نحوه محاسبه شفاف و روشن شود.

وکیلی در مورد تعداد اظهارنامه‌های الکترونیکی مالیاتی نیز گفت: تاکنون بیش از یک میلیون اظهارنامه مالیاتی از سوی مودیان ارائه شده و تا ۳۱ تیرماه برای اظهار مالیات عملکرد اصناف فرصت وجود دارد.