چشم انتظار مرداد خوب برای بازار کامپیوتر

دنیای اقتصاد: اگرچه فعالان بازار کامپیوتر طی ماه‌های گذشته به امید رونق تابستانی بازار کامپیوتر روزهای راکد بهاری را سپری کرده‌اند؛ اما گویا تابستانی که قرار بود موجب رونق بازار کامپیوتر شود بنا به دلایلی به بی‌رونقی بازار کامپیوتر دامن‌زده است. به گفته فعالان بازار کامپیوتر توأم شدن فصل تابستان با مسابقات جام جهانی و برخی تحولات قیمتی عملا رونق را از بازار کامپیوتر گرفته بود. با آغاز ماه رمضان نیز این رکود ادامه یافت تا فروشندگان چشم انتظار روزهای

آینده باشند.

رئیس اتحادیه صنف رایانه هم با تایید این موضوع اعلام کرده است اتفاقات ناخوشایندی که در بازار تیر ماه کامپیوتر رخ داده، موجب تشدید بی‌رونقی بازار شده است.

وی با اشاره به افزایش مالیات اعضای فروشگاهی صنف آی‌تی گفت: تا زمانی که تکلیف این موضوع مشخص نشود، وضعیت بازار به همین منوال است و حتی ممکن است بازار تعطیل شود.

با این حال گروهی از کسبه امید دارند که با پایان یافتن ماه رمضان اوضاع بازار کمی بهبود یابد.

بازار کامپیوتر فعلا خاموش

هر سال با فرا رسیدن ماه رمضان، بازار کالاهای مختلف وارد مرحله‌ای جدید می‌شوند و کسبه بازار فرصت پیدا می‌کنند تا از خلوتی بازار استفاده کرده و استراحتی به خود دهند.

البته این موضوع زمانی برای کسبه خوشایند است که بازار طی ماه‌های قبل گرم و پررونق بوده باشد، اما امسال بازار با یک رکود بی‌سابقه مواجه بود.

از سوی دیگر خلوتی بعد از افطار نیز عملا باعث شده بازارهای کامپیوتر چندان در ساعات آغازین غروب و شب فعال نباشند.

محمد فلاحیان یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: علت دیگر تشدید بی‌رونقی بازار کامپیوتر این است که هر سال ادارات دولتی و شرکت‌های خصوصی حدود یکی دو ساعت از ساعت کاری در ماه رمضان کم می‌کردند، اما امسال اکثر شرکت‌های دولتی و خصوصی این اقدام را انجام ندادند و به همین دلیل پس از پایان ساعت کاری کارمندان سریع به خانه می‌روند تا برای افطار

آماده شوند.

این فعال بازار گفت: بازار پیش از ماه رمضان اوضاع نامناسبی داشت و با رسیدن به فصل مسابقات جام جهانی و امتحانات و همچنین تحولاتی در عرصه قیمتی محصولات رکود در این فضا حاکم شده است.

یکی دیگر از فعالان بازار کامپیوتر هم با بیان این مطلب که افزایش مالیات در کنار رشد قیمت‌ها و... موجب شده است، بازار بی‌رونق‌تر از قبل شود، به «دنیای اقتصاد» اعلام کرد: امیدواریم به این مشکلات رسیدگی شود. زیرا در غیر این‌صورت احتمال تعطیلی در بازار وجود دارد.

پیش‌بینی بازار آتی

به گفته فعالان بازار و کارشناسان، اگر قرار باشد اتفاقی در بازار کامپیوتر بیفتد و تغییر در این شرایط ایجاد شود باید احتمالا از اواسط مرداد منتظر آن باشیم.

محمد موسوی یکی از فعالان بازار کامپیوتر در این باره می‌گوید: امیدواریم سازمان امور مالیاتی در میزان مالیات‌ کسبه بازار کامپیوتر تجدید نظر کند، اما اگر این اتفاق هم رخ ندهد شاید از اواسط مرداد ماه و پایان ماه رمضان و آغاز سفرهای تابستانی از سایر شهرها و شهرستان‌ها به تهران میزان تقاضا تا حدودی افزایش یابد.

وی همچنین افزود: معمولا اواسط مرداد ماه تا اواسط مهرماه فصل رونق بازار کامپیوتر است و امیدواریم امسال هم این رونق شامل حال بازار کامپیوتر شود.

یکی دیگر از فعالان بازار هم با تایید گفته‌های همکارش به «دنیای اقتصاد» گفت: فعلا خریداران کالا در انتظار کاهش قیمت کالاها هستند و به همین دلیل از خرید کالا خودداری می‌کنند. اما به نظر می‌رسد پس از یک ماه و با ورود به ماه مرداد تکلیف قیمت‌ها در بازار نیز مشخص شود و فروشنده و خریدار تکلیف خود را برای خرید یا عدم خرید بدانند.

فعالان و کارشناسان بازار می‌گویند: اگرچه عوامل دیگری دست در دست هم داده و موجب بی‌رونقی بازار کامپیوتر شده‌اند، اما فعلا همه منتظر پایان ماه رمضان هستند و گویا استراتژی‌های جدیدی برای

این زمان دارند.