ویندوز بازار رایانه‌های شخصی را زنده می‌کند

خبرگزاری فارس: کارشناسان موسسه گارتنر امیدوارند ضرورت استفاده از نسخه‌های جدیدتر سیستم عامل ویندوز، رونق را به بازار جهانی رایانه‌های شخصی بازگرداند. به گزارش پی سی ورلد، گارتنر بر این باور است که میزان ارسال انواع رایانه‌های شخصی به بازارهای جهانی در سال ۲۰۱۵ به ۳۱۷ میلیون واحد خواهد رسید که نسبت به رقم ۳۰۸ میلیون واحدی سال جاری میلادی افزایش نشان می‌دهد. اگر چه میزان عرضه رایانه‌های شخصی به بازار در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳ حدود ۹/۲درصد کاهش یافته، اما روند این کاهش کند شده و همین مساله امیدواری به رونق دوباره بازار یاد شده را افزایش داده است.

علت زنده شدن این بازار ضرورت بازسازی و ارتقای رایانه‌های قدیمی به کار گرفته شده در محیط‌های کاری پس از بازنشسته شدن ویندوز XP است. مایکروسافت چندماهی است که هیچ وصله به روزرسانی برای این نسخه از ویندوز عرضه نمی‌کند و همین مساله نگرانی‌های امنیتی را در مورد رایانه‌های مجهز به این سیستم عامل افزایش داده است. بنابراین شرکت‌ها چاره‌ای جز خرید رایانه‌های جدید که توان اجرای نسخه‌های پیشرفته‌تر ویندوز را داشته باشند، ندارند.

تخمین‌های گارتنر نشان می‌دهد که در سال ۲۰۱۴ میلادی حدود ۶۰ میلیون رایانه شخصی قدیمی مجهز به ویندوز XP به روز خواهند شد. همچنین انتظار می رود استقبال صاحبان مشاغل از ویندوز ۷ چشم‌گیر باشد، ولی از ویندوز ۸ استقبال نکنند. علت این مساله رابط کاربری لمسی خاص این ویندوز است که باعث می‌شود استفاده از آن بیشتر برای تبلت‌ها مناسب باشد.گارتنر همچنین پیش‌بینی کرده است که امسال در مجموع ۴/۲ میلیارد رایانه شخصی، گوشی هوشمند و تبلت روانه بازار شود که این میزان نسبت به سال قبل ۲/۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد. این رقم برای سال ۲۰۱۵ برابر با ۶/۲ میلیارد واحد پیش‌بینی شده است.