ام‌تی‌ان برای خارج کردن ۹۰۰ میلیون دلار پول از ایران به سد تحریم خورد

خبرگزاری تسنیم: شرکت ام‌تی‌ان، مالک ۴۹ درصد سهام شرکت ایرانسل اعلام کرد به‌دلیل تحریم‏ها در تلاش برای خارج کردن ۹۰۰ میلیون دلار پول خود از ایران به مانع خورده است. شرکت ام‌تی‌ان، بزرگ‌ترین اپراتور تلفن همراه آفریقا در تلاش است تا بخش عمده‌ای از ۱۵/۱ میلیارد دلار دارایی خود را که به‌دلیل تحریم‌ها در ایران و سوریه محبوس شده، از این کشورها خارج سازد، اما برنامه‌ای برای خروج از بازار این کشورها ندارد.

ام‌تی‌ان اعلام کرد، براساس ترتیبات بین‌المللی فعلی، این شرکت ۴ ماه زمان دارد تا راه حلی را برای خارج کردن ۹۰۰ میلیون دلار پول خود از ایران بیابد. این شرکت همچنین ۲۵۰ میلیون دلار پول محبوس‌شده در سوریه دارد.

ام‌تی‌ان همچنین اعلام کرد در حال مذاکره با مقامات چندین کشور ازجمله مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا است تا بتواند پول خود را که از زمان اعمال تحریم‌ها در بیش از ۲ سال قبل در ایران محبوس شده، خارج کند.

تحریم‌های غرب موجب شده است شرکت‌های مختلف طرف همکاری با شرکت‌های آمریکایی نتوانند پول‌های خود را از ایران و سوریه خارج کنند.

ام‌تی‌ان، ۴۹ درصد سهام شرکت ایرانسل در ایران را در اختیار دارد. بخش عمده سهام این شرکت در اختیار شرکت توسعه الکترونیک ایران است.

تحریم‌ها همچنین تلاش‌های ام‌تی‌ان برای بهبود سطح خدمات در ایران و توسعه شبکه در کشورمان را با مانع مواجه کرده است. براساس اعلام ام‌تی‌ان، این شرکت امسال، ۳/۱ میلیون نفر به تعداد مشترکان خود در ایران افزوده و مجوز راه‌اندازی نسل سوم اینترنت تلفن همراه را از دولت دریافت کرده است. ام‌تی‌ان همچنین ۲ هزار و ۱۴۶ دکل برای راه‌اندازی سرویس نسل سوم اینترنت تلفن همراه ایجاد کرده است.

برت گوسچن، مسوول بخش مالی ام‌تی‌ان گفت، ۹۰۰ میلیون دلار از پول محبوس شرکت در ایران شامل وام‌هایی است که این شرکت از موسسات مالی مختلف برای توسعه شبکه خود دریافت کرده است. وی افزود: «پیچیدگی‌های مختلفی وجود دارد که باید بر آنها فائق شویم و اگر گزینه‌های فعلی به نتیجه نرسد، ما راه‌های دیگر را امتحان خواهیم کرد. اما بر اساس ترتیبات بین‌المللی فعلی، ام‌تی‌ان ۴ ماه فرصت دارد تا راه حلی برای خارج کردن پول خود از ایران بیابد.»