پیوست فرهنگی موبایل روی میز رئیس‌جمهوری

دنیای اقتصاد: روز گذشته طی مراسمی وزیر ارتباطات به تشریح چشم‌انداز این وزارتخانه در سال دوم دولت تدبیر و امید پرداخت. محمود واعظی ضمن اعلام برنامه‌های وزارت تحت رهبری‌اش در یک‌ساله پیش رو گفت: طی یک‌سال گذشته سعی کردیم جایگاه این وزارتخانه را در بین مردم و دولت تثبیت کنیم و تلاش کردیم تا عقب‌ماندگی‌های این حوزه هر چند با محدودیت‌های مالی، تحریم و... روبه‌رو بوده‌ایم را تا حد ممکن جبران کنیم. هرچند با تمام این تلاش‌ها از جایگاه و خدماتی که ارائه می‌کنیم راضی نیستیم چرا که شان نظام و مردم بیشتر از این است. وی در ادامه با اشاره به برنامه‌های وزارت ارتباطات در یک‌سال آینده گفت:‌ شورایی را در این وزارتخانه تشکیل داده‌ایم که روی برنامه پنج ساله ششم کار خواهد کرد. تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا همپای تحولات دنیای تکنولوژی قدم برداریم.

براساس اظهارات واعظی نظارت روی فضای فرکانسی، گذر از ipv۴ به ipv۶‌، ارائه پروانه‌های جدید جهت ساماندهی بازار به شرکت مخابرات، پست و فناوری اطلاعات، تمرکز برای ایجاد اشتغال، توسعه پست بانک در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته، گسترش اینترنت پرسرعت در مناطق روستایی و دورافتاده و تلاش برای ارائه خدمات از طریق شبکه ملی اطلاعات تا پایان سال ۹۴ از جمله اولویت‌های وزارت ارتباطات در یک سال پیش رو خواهد

بود.

محمود واعظی همچنین در ادامه با اشاره به عقب‌افتادگی در شبکه زیرساخت کشور گفت: در تلاشیم توسعه زیرساخت کشور را در برنامه‌های جدی در سال جاری دنبال کنیم. باید تلاش کنیم تا با توجه به تولیدات داخلی نیازهای بخش زیرساخت کشور را برطرف کنیم.

وی در ادامه از تمامی افراد فعال در این بخش خواست تا همکاری و تعامل لازم با بخش خصوصی را داشته باشند. واعظی همچنین تاکید کرد وزارت ارتباطات قصد تصدی‌گری در این حوزه را ندارد بلکه وظیفه‌اش حمایت از شرکت‌های مختلف و بخش خصوصی است.

او همچنین تصریح کرد؛ وزارت ارتباطات قیم شرکت‌های خصوصی نیست و تنها هدفش کمک و حمایت از این بخش است. واعظی در همین زمینه از مدیران همراه اول و مخابرات خواست تا با حمایت از بخش خصوصی از محصولات تولید شده آنها استفاده کنند و دست از ایجاد اشتغال در کشوری مانند چین

بردارند.

فرهنگ و اخلاق اولویت ماست

اما وزیر ارتباطات در واکنش به اظهارات آیت‌الله مکارم شیرازی که استفاده از خدمات نسل سوم همراه را بدون فراهم کردن شرایط لازم خلاف موازین شرعی و اخلاقی دانسته بود، گفت: مانیفست کاری وزارتخانه توجه به اخلاق و فرهنگ است.

در همین جا به مراجع محترم و مردم می گویم که توجه به فرهنگ و اخلاق در استفاده از خدمات ارتباطی هم جزو دغدغه‌های ماست. وی در ادامه افزود: تا زمانی که پیوست فرهنگی مورد قبول مراجع نباشد، دسترسی به خدماتی که نمی‌توانیم روی آن کنترلی داشته باشیم، ممنوع خواهد بود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود: سیاست ما این است که همانند ۲ سال گذشته که رایتل برای نسل سه خدمت‌رسانی کرد و بخش ارسال ویدئو و ارتباط تصویری را مسدود کرده‌ایم، همین روش را تا زمانی که پیوست فرهنگی به تصویب برسد در خصوص دو اپراتور دیگر نیز ادامه دهیم.

وی تاکید کرد ما از دو اپراتور همراه کشور امضا گرفته ایم که در ارائه مجوز نسل سه ملاحظات لازم رعایت شود و بخش‌هایی را که نمی‌توانیم نظارت کنیم، مسدود کنیم.

او ضمن تشکر از مراجع گرانقدر همچون آیت‌الله مکارم شیرازی تاکید کرد که دغدغه‌های ایشان دغدغه‌های مسوولان وزارت ارتباطات نیز هست. وی همچنین با اشاره به اینکه پیوست فرهنگی ارائه خدمات نسل سوم و بالاتر چه زمانی تصویب و به اپراتورهای همراه ابلاغ می‌شود، گفت: در حال حاضر وزارتخانه پیوست فرهنگی را آماده و تقدیم رئیس‌جمهوری کرده است.

اظهارات واعظی در خصوص ارائه پیوست فرهنگی به رئیس‌جمهوری در حالی مطرح می‌شود که این پیوست فرهنگی پیش از این توسط کمیسیون عالی ارتقای محتوای شورای عالی فضای مجازی تهیه و نهایی شده و تصویب آن منوط به برگزاری جلسه با حضور حسن روحانی، رئیس‌جمهوری طی روزهای آینده شده است. وزیر ارتباطات در خصوص این تناقض و اینکه تهیه پیوست فرهنگی وظیفه چه نهادی است، گفت: در قانون تهیه این پیوست بر عهده دولت گذاشته شده است. ما نیز این پیوست را آماده و پیشنهاد‌های خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کرده از سوی دیگر در دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی این پیوست را تهیه کرده‌ایم، اما در نهایت هیچ تفاوتی ندارد و هر کدام که توسط رئیس‌جمهوری تصویب شود، ما آن را قبول داریم و تابع آن هستیم.