تب اینترنت موبایل در دنیا

دنیای‌اقتصاد: این روزها استفاده از اینترنت موبایل در سراسر دنیا بسیار رواج پیدا کرده است تا جایی که بخش قابل‌توجهی از درآمد اپراتورهای موبایل از همین راه به‌دست می‌آید. جدیدترین آمار و تحقیقات در این زمینه هم این موضوع را تایید می‌کنند. بر اساس گزارش آماری اخیر که توسط موسسه تحقیقاتی ABI Research منتشر شده است، در اولین فصل از سال ۲۰۱۴ درآمد خدمات موبایلی در سراسر جهان با رشد سالانه ۵۸/۰ درصدی به ۲۶۴ میلیارد دلار رسیده است. این در حالی است که کارشناسان و تحلیلگران پیش‌بینی کرده‌اند که میزان درآمد جهانی از خدمات موبایلی تا پایان سال ۲۰۱۴ با رشد سالانه ۹/۲ درصدی به ۰۱/۱ تریلیون دلار خواهد رسید. در این میان اما گویا بیشترین سهم از این رشد به بازار خدمات اینترنت موبایل اختصاص دارد. افزایش تعداد کاربران اینترنت موبایل و همچنین گسترش ظرفیت شبکه اینترنت موبایل در واقع عواملی هستند که در نهایت درآمد جهانی خدمات موبایلی را افزایش داده‌اند و انتظار می‌رود این روند همچنان هم در سال‌های آینده ادامه داشته باشد. به این ترتیب است که کارشناسان این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که میزان درآمد جهانی از خدمات موبایلی تا سال ۲۰۱۹ با رشد ۷/۴۴ درصدی به ۷/۴۵۶ میلیارد دلار برسد.

این در حالی است که بررسی‌های مختلف نشان می‌دهد برخلاف رشد درآمد جهانی از خدمات موبایلی، بازار اروپای غربی در این زمینه دچار رکود و کاهش شده است. براساس این آمار اخیر، درآمد بازار خدمات موبایلی در منطقه اروپای غربی در فصل اول سال ۲۰۱۴ شاهد کاهش سالانه ۲/۵ درصدی بوده است.

«مارینا لو» یکی از تحلیلگران موسسه ABI Research در این زمینه می‌گوید: «به دنبال افزایش تقاضا و تعداد کاربران اینترنت موبایل، قیمت‌ها در این بازار رقابتی‌تر شده و اپراتورها و خدمات‌دهندگان مجبورند تا جایی که می‌توانند قیمت خدمات اینترنت موبایل را کاهش دهند. این شرکت‌ها در واقع برای حفظ مشتریان‌شان و ادامه روند پشتیبانی از آنها مجبورند قیمت خدماتشان را تا حد امکان کاهش دهند.»

در کشورهای اروپای غربی اما شرکت‌های بزرگ خدمات‌دهنده موبایل مانندVodafone، Telefnica، T-Mobile و Orange در واقع بیشتر به خاطر کاهش سود ناخالص خود، شاهد رکود در فصل اول سال ۲۰۱۴ بودند و در مقابل در کشورهای آمریکای شمالی شرکت‌های خدمات‌دهنده موبایل همچنان چشم‌انداز مثبتی برای سود ناخالص خودشان دارند.

گزارش اخیر ABI Research نشان می‌دهد که اپراتور Verizon Wireless برای اولین بار China Mobile را برای تصاحب جایگاه اول از نظر بیشترین میزان سود در فصل اول سال ۲۰۱۴ پشت سر گذاشت. بعد از China Mobile هم AT&T در جایگاه سوم قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند رشد سریع در خدمات موبایلی پیش پرداختی، افزایش خدمات مبتنی بر کاربران موبایل‌های هوشمند و افزایش تولید و نفوذ موبایل‌های هوشمند مبتنی بر ۴G تاثیر بسیار زیادی بر افزایش میزان سود شرکت Verizon Wireless داشته است.