دنیای اقتصاد: پرینترها و دستگاه‌های مولتی فانکشن یا چند منظوره چاپ، فتوکپی و فاکس همچنان طرفداران خاص خود را دارند. با این حال اما بازار جهانی محصولات هاردکپی در فصل دوم سال جاری میلادی شاهد رکود نسبی بوده است. جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی محصولات هاردکپی برای اولین بار در طول سه فصل گذشته، در فصل دوم سال ۲۰۱۴ شاهد کاهش میزان صادرات جهانی خودش بوده است.

به این ترتیب میزان صادرات جهانی محصولات هاردکپی در این فصل به ۵/۲۵ میلیون دستگاه رسیده است تا به این ترتیب رشد سالانه ۳/۲- درصدی را برای خود به ثبت برساند. در میان مناطق مختلف دنیا، دو بازار آسیای پاسیفیک و اروپای غربی که بزرگ‌ترین بازارهای محصولات هاردکپی هستند، شاهد رشد سالانه مثبت به ترتیب ۴/۰ درصد و ۵ درصدی بوده‌اند. در بازار آسیای پاسیفیک بیشترین میزان رشد مربوط به بازار چین بوده که در واقع نیمی از صادرات این بازار را به خودش اختصاص داده است تا به این ترتیب این پنجمین فصل متوالی رشد برای بازار محصولات هاردکپی در آسیای پاسیفیک باشد.

سه شرکت تولیدکننده از میان پنج تولیدکننده برتر بازار جهانی محصولات هاردکپی یعنی Epson، Samsung و Brother هم رشد سالانه مثبت را در فصل دوم سال ۲۰۱۴ تجربه کرده‌اند. بیشترین میزان رشد صادرات دو شرکت Epson و Brother به خاطر فروش خوب در بازار منطقه آسیای پاسیفیک بوده است.

در بازار محصولات هاردکپی لیزری در منطقه اروپای غربی شرکت Samsung بر HP غلبه کرده است. در واقع این تولیدکننده کره‌ای فروش خوبی در بازار محصولات ارزان قیمت داشته است و به همین دلیل توانسته سهم خوبی از این بازار را به خودش اختصاص دهد. بیشترین میزان فروش این شرکت، اما در دو کشور آلمان و ایتالیا بوده

است.

«پونگ هانگ» یکی از کارشناسان IDC در این زمینه می‌گوید: «در حالی که کل بازار جهانی محصولات هاردکپی رشد کرده و اشباع شده است، ما معتقدیم که بازار مناطق در حال توسعه همچنان می‌توانند فرصت‌های خوبی برای رشد در اختیار شرکت‌های تولیدکننده فعال بگذارند.»

به طور کلی در بازار جهانی محصولات هاردکپی، محصولات جوهرافشان با سهم ۷/۵۹ درصدی همچنان بیشترین سهم این بازار را در اختیار دارند، اما بیشترین میزان رشد در اختیار محصولات لیزری است. محصولات هاردکپی لیزری در فصل دوم سال ۲۰۱۴ با رشد سالانه ۳/۱۰ درصدی به صادرات حدود ۲ میلیون دستگاهی رسیده‌اند.

پرینترهای تک‌منظوره در برابر دستگاه‌های چندمنظوره هنوز هم مغلوب هستند تا جایی که صادرات جهانی پرینترها در فصل دوم سال جاری میلادی شاهد کاهش سالانه ۷/۷ درصدی بوده است. این در حالی است که میزان صادرات جهانی دستگاه‌های چندمنظوره یا MFP روند رشد ثابتی را در این فصل دنبال کرده است.

رکود نسبی در بازار محصولات هاردکپی

رکود نسبی در بازار محصولات هاردکپی