توسعه اینترنت  خوب یا بد؟

طی یک مناظره داغ در برنامه ثریا، یک عضو شورای عالی مجازی به عنوان منتقد برنامه‌های وزارت ارتباطات در زمینه توسعه اینترنت پرسرعت موبایل و یک معاون سازمان تنظیم مقررات به مباحثه پرداختند. هر چند بحث ابتدایی این مناظره درباره اینترنت پرسرعت موبایل بود اما موضوع خیلی زود به کل پهنای باند اینترنت، فیلترینگ و میزبانی سایت‌های ایرانی در داخل کشور هم کشیده شد. به گزارش «ایسنا» علیرضا شاه‌میرزایی که به نمایندگی از شورای عالی مجازی در این مناظره تلویزیونی حضور داشت با اشاره به اینکه با سرعت اینترنت مشکلی ندارد، گفت: اکنون یک اتفاق بزرگ در کشور رخ داده که به سادگی نمی‌توان از کنار آن گذشت. با این مجوز ناگهانی (اینترنت پرسرعت موبایل) وزارت ارتباطات تعداد کاربران اینترنت پهن باند حدود صدبرابر شده است. در دنیا حتی در کشور‌های لائیک هم انجام این کار بدون ملاحظات کافی صورت نمی‌گیرد. حال سوال ما از وزارت ارتباطات این است که اگر قرار به ارائه خدمات باند پهن بوده سند سیاست‌های آن اکنون کجاست و این اتفاق براساس چه سیاستی رخ داده است؟

وی افزود: این یک سوال جدی و موضوعی است که برای ما نگرانی‌های بسیار ایجاد کرده است، چرا که همان‌طور که این پهنای باند می‌تواند از نظر اقتصادی مفید باشد تهدید‌هایی هم همراه خود دارد که لازم است مطرح شود برای جلوگیری از این تهدید‌ها چه تمهیداتی اندیشیده شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به زمان ارائه ۳G توسط اپراتور سوم تلفن اشاره کرد و گفت: در آن زمان ما یک برگه سفید را به نام پیوست فرهنگی در دست داشتیم که البته می‌توان گفت این موضوع برای ابتدای کار تا حدی قابل قبول بود، اما حالا بیش از ۷۰ میلیون سیم‌کارت فعال داریم که از طریق آنها امکان ارائه ۳G مهیا می‌شود، اما همچنان در این زمینه پیوست فرهنگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: یکی از موضوعات مهمی که در سرعت اینترنت تاثیر می‌گذارد بحث فاصله سرور تا کاربر است. درواقع در سرعت اینترنت تنها ۲۰ درصد به بحث پهنای باند مربوط می‌شود و مباحث دیگری مانند فاصله از سرور نیز مطرح است، اما وزارت ارتباطات درباره این مباحث هیچ صحبتی نمی‌کند و پس از گذشت چند سال هنوز برای این مسائل فکری نشده و تنها از افزایش پهنای باند صحبت می‌شود. اکنون وزارت ارتباطات وظایف متعدد دیگر هم برعهده دارد اما چرا به این موضوع‌ها توجه نمی‌کنند؟ شاه میرزایی در بخش دیگری از سخنانش از اینکه میزبانی سایت‌های ایرانی از خارج به داخل منتقل شده و صرفا در شرکت زیرساخت متمرکز شده انتقاد کرد و گفت: با همین اتفاق ساده حدود ۷ تا ۱۰ میلیارد تومان درآمد برای شرکت زیرساخت ایجاد شد. شاه‌میرزایی در پایان با تاکید مجدد بر نظر علمای دینی یادآور شد: اگر به نظرات مراجع و بزرگان توجه کنیم، قطعا پیشرفت در کار سرعت می‌یابد.

توسعه ارتباطات وظیفه وزارت ارتباطات

لطف‌الله سبوحی قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی و نماینده وزارت ارتباطات اظهار کرد: ما در رابطه با ارتباطات و زیرساخت‌های ارتباطی وضعیت خیلی خوبی نداریم. از سوی دیگر برنامه پنجم توسعه وظایفی را برعهده وزارت ارتباطات گذاشته و در آن تعهد وجود دارد که تا پایان این برنامه دسترسی پرسرعت به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت برای کسب‌وکار و خانواده‌ها فراهم شود. وی ادامه داد: اکنون بحث ارائه خدمات نسل‌های ۳ و ۴ تنها برای بالا‌ بردن سرعت اینترنت نیست، چرا که استفاده از تکنولوژی مطالبه مردم و اپراتورها است.

وی ادامه داد: ما همواره مورد سوال قرار می‌گرفتیم که چرا در کشور ما این تکنولوژی‌ها به درستی مورد استفاده کاربران قرار نگرفته و در اختیار آنها گذاشته نمی‌شود. حتی در زمان تمدید دوره انحصار رایتل مرکز ملی فضای مجازی ما را مورد سوال قرار داد، چرا که رفتن به سمت ارائه نسل‌های بالاتر ارتباطی از سال‌ها قبل جزو برنامه‌ها بوده است. سبوحی با اشاره به اینکه ارائه اینترنت پرسرعت موبایل چیز جدیدی نیست و پیش از این هم رایتل در این زمینه فعال بود و وزارتخانه صرفا انحصار این بخش را برداشت، گفت:‌ اکنون نیز طبیعتا همان سرویس‌هایی که پیش از این توسط رایتل ارائه می‌شده توسط اپراتورهای دیگر ارائه خواهد شد. از نظر تجاری نیز این‌گونه نیست که تمام مشترکان قصد استفاده از این خدمات را داشته باشند، چرا که برآوردهای ما گویای آن است که حدود ۴۰ درصد از مشترکان روی این شبکه‌ها منتقل می‌شوند. قائم‌مقام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات ادامه داد: شبکه‌های ثابت مخاطرات خاص خود را دارند، به همین دلیل لازم است این بخش مورد توجه جدی قرار گیرد. زمانی که دسترسی به این خدمات مطالبه مردم است این درست نیست که ما فکر کنیم تمام استفاده‌های مردم ناصحیح است.

وی در ادامه با اشاره به امکانی که در حوزه فناوری اطلاعات برای اشتغال‌زایی ایجاد می‌شود، گفت: ما نمی‌توانیم مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرایی نکنیم اما بسیاری از موارد که آقای شاه‌میرزایی می‌گویند از مصوبات شورا نیست. معاون رگولاتوری کشور همچنین گفت: روش فعلی پالایش را بهینه نمی‌دانیم و بر این باور هستیم که این شیوه باعث کندی کار می‌شود. بر همین اساس پالایش هوشمند را به شکل جدی پیگیری می‌کنیم و در این زمینه پروژه‌هایی نیز طراحی شده و فیلترینگ هوشمند یکی از برنامه‌های ما به شمار می‌رود. به گفته او وزارت ارتباطات هم یک عضو شوراست اما اکنون گویی تفکری ایجاد شده که هر کسی بخواهد کاری انجام دهد، به سمت شورای عالی فضای مجازی برود. حال اگر قرار است این شورا مصوب کند که به نسل‌های بالاتر ارتباطی ورود نکنیم این را اعلام کنند تا ما هم در جریان قرار گیریم.