برنامه‌های اجرایی برای فیلترینگ خانگی به زودی اعلام می‌شود

دنیای‌اقتصاد:‌روز گذشته و در حاشیه افتتاح اولین نمایشگاه‌تخصصی امنیت سایبری ایران،‌ دبیر شورای عالی فضای مجازی پاسخگوی سوالات خبرنگاران بود. او در واکنش به احتمال فیلتر شدن شبکه‌های پیام‌رسان موبایلی از جمله وایبر و واتس‌‌اپ گفت: موضوع فیلتر نرم‌افزارهای موبایل مربوط به تصمیم کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ است و شورای عالی فضای مجازی در حوزه سیاست‌گذاری کلان در این بخش برنامه‌‌ریزی می‌کند و به تعیین مصادیق کاری ندارد. وی با بیان اینکه تاکید شورای عالی فضای مجازی بر ایجاد برنامه‌های ملی داخلی در حوزه ارتباطات است، تصریح کرد: من خودم به شخصه از وایبر و دیگر شبکه‌های پیام‌رسان خارجی استفاده نمی‌کنم. برنامه‌های پیام‌رسان می‌توانند نیاز مردم را برطرف کنند اما تاکید ما بر این است که باید این نرم‌افزارها داخلی باشند.

وی در پاسخ به سوال «دنیای‌اقتصاد» در خصوص اینکه آیا شورای عالی فضای مجازی برنامه منسجمی برای انجام فیلترینگ و واگذاری آن به خانواده‌ها ندارد، گفت: شورای‌عالی در تلاش برای ارائه یک برنامه منسجم در خصوص فیلترینگ در فضای مجازی است که یکی از این برنامه‌ها قطعا استفاده از نرم‌افزارهای فیلترینگ خانگی است و به زودی برنامه‌های اجرایی آن اعلام می‌شود.

انتظاری همچنین در واکنش به اینکه چه زمانی قرار است پیوست فرهنگی نسل سوم و چهارم موبایل ابلاغ شود، تصریح کرد: پیوست فرهنگی در کمیسیون ارتقای محتوای مرکز ملی فضای مجازی تدوین شده و برای تصویب نهایی به شورای عالی فضای مجازی ارسال شده است که در اولین جلسه‌ای که قرار است برگزار شود مورد تصویب شورا قرار می‌گیرد. در حالی انتظاری تصویب نهایی پیوست فرهنگی را به زمان نامشخص دیگری موکول می‌کند که پیش از این وی اعلام کرده بود این پیوست فرهنگی تا شهریورماه تصویب خواهد شد.