شنیده‏هایی درباره گوشی پرچمدار گوگل

موبنا: هر سال اوایل پاییز گوگل خود را برای عرضه گوشی جدیدش آماده می‏کند. اگرچه امسال زمان آن فرا رسیده تا این غول جست‏وجوگر پرده از جدیدترین نکسوس خود بردارد، اما هنوز خبری از گوشی گوگل نیست. با این حال شایعات زیادی درباره این گوشی پراکنده شده که در ادامه به آنها می‏پردازیم.

از آنجا که قرار است امسال ششمین نسل گوشی نکسوس به بازار بیاید، انتظار می‏رود این گوشی با نام نکسوس ۶ راهی بازار شود، اما شایعات حاکی از آن است که این گوشی با نام Nexus X معرفی خواهد شد. شاید کمی نام این گوشی عجیب باشد، اما از آنجا که ظاهرا قرار است نکسوس جدید را موتورولا بسازد و این گوشی شباهت زیادی با Moto X دارد، چنین نامی برای آن انتخاب شده است.

برخلاف سایر گوشی‏های بازار و نیز نسل قبلی گوشی‏های نکسوس، Nexus X صفحه نمایش بزرگ‌تری خواهد داشت. ظاهرا این گوشی با سایزی حدود ۶ اینچ راهی بازار می‏شود.

وضوح تصویر این گوشی ۱۴۴۰×۲۵۶۰ پیکسل است و در هر اینچ آن ۴۹۸ پیکسل قرار گرفته است. بر اساس تصاویری که از این گوشی درز کرده شباهت بسیاری به Moto X دارد، فقط صفحه نمایش کمی بزرگ‌تر شده و جای کلید power و تنظیم صدا تغییر کرده است.

گوگل از پردازنده Snapdragon ۸۰۵ روی این گوشی استفاده کرده و سه گیگابایت RAM روی آن قرار داده است. به نظر می‏رسد فقط یک مدل ۳۲ گیگابایتی از این گوشی به بازار عرضه خواهد شد.

اما در زمینه دوربین هم گوشی نکسوس جدید پیشرفت قابل ملاحظه‏ای داشته و به ۱۳ مگاپیکسل ارتقا یافته است. یکی از اشکالاتی که می‏توان به این گوشی گرفت، دوربین ثانویه آن است. درحالی‌که همه تولیدکنندگان سعی کرده‏اند دوربین ثانویه را روی گوشی‏های جدیدشان ارتقا داده تا عکاسی سلفی که این روزها جذابیت زیادی یافته، لذت‏بخش‏تر شود، گوگل باز هم دوربین ۲/۲ مگاپیکسلی برای این نسخه از نکسوس لحاظ کرده است.

نخستین نکسوس گوگل با نام Nexus One ژانویه سال ۲۰۱۰ معرفی شد و نسخه بعدی یعنی Nexus S دسامبر همان سال به بازار آمد.

Galaxy Nexus که تولید سامسونگ بود، نوامبر سال ۲۰۱۱ عرضه شد، Nexus ۴ هم نوامبر ۲۰۱۲ توسط ال‏جی راهی بازار شد، اما Nexus ۵ اکتبر سال ۲۰۱۳ معرفی شد، بنابراین انتظار می‏رود Nexus X هم اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر به بازار عرضه شود.

همانند هر سال گوشی Nexus با اندروید خالص به بازار خواهد آمد. بنابراین همه تولیدکنندگان تشویق به استفاده از اندروید جدید می‏شوند.

این نسخه از سیستم‏عامل گوگل که Android Silver یا L نام دارد با طعم وانیل و نام مستعار Lollipop به بازار خواهد آمد.

نسخه جدید اندروید از دومین ماه سال ۲۰۱۵ عرضه خواهد شد.