اندروید، ویندوزفون یا فایرفاکس

سونیتا سراب‌پور: یکی از بهترین مزیت‏هایی که همراه با به بلوغ رسیدن بازار گوشی‏های هوشمند با آن روبه رو هستیم، رشد تولید گوشی‏های ارزان‌قیمت در این حوزه است. در حال حاضر می‌توان گوشی‏های ارزان‌قیمت زیادی را در بازار دید که تولید‏کنندگان‏شان برای دریافت سهم بیشتر از بازار آنها را تولید می‌کنند. همین باعث می‏شود برخی از این ارزان‏قیمت‏ها به‌دلیل قیمت پایینی که دارند چندان کاربرد و امکانی برای کاربرانشان نداشته باشند. اما اگر به عنوان یک کاربر دوست ندارید هزینه زیادی بابت گوشی هوشمند پرداخت کنید اما دوست هم دارید که گوشی شما از حداقل امکانات یک تلفن همراه بهره‌مند باشد استفاده از کدام سیستم‌عامل روی گوشی برای شما مناسب است؟ برای خرید تلفن‏های هوشمند ارزان‏قیمت سه گزینه بیشتر وجود ندارد که سعی می‏کنیم این سه گزینه را در ادامه به شما معرفی کنیم. این سه گزینه در بین سه سیستم‏عامل اندروید، فایرفاکس و ویندوزفون دیده می‏شود. شما در ادامه با بررسی چند نمونه از تلفن‏های ارزان‌قیمت و مقایسه بین آنها خواهید دید که با قیمت پایین خرید کدام یک از این تلفن‏ها بهترین گزینه برای شما است. البته قیمت‏های این گوشی‌ها به دلار است و باید این موضوع را هم در نظر بگیرید. چرا که ممکن است این قیمت‏ها با تبدیل دلار به پول ایران کمی متفاوت باشد.

سیستم‏عامل ویندوزفون

سیستم‏عامل مایکروسافت برای گوشی‏های هوشمند از نظر تسخیر بازار در رتبه سوم قرار دارد. هر چند که این روزها با بهبود‏هایی که در کارآیی آن به اجرا در آمده از نظر سرعت و قدرت رشد خوبی پیدا کرده و توانسته نظر افراد مختلفی را به سمت خود جلب کند. به‌خاطر حضور تلفن‏های ارزان‌قیمت نوکیا این سیستم‏عامل توانسته بازار خوبی را در کشورهای کمتر توسعه یافته کسب کند که بزرگ‌ترین پیروزی برای این سیستم‌عامل محسوب می‏شود.

با خرید یک تلفن‏همراه مجهز به ویندوزفون قابلیت دسترسی به بیش از ۳۰۰٫۰۰۰ نرم‏افزار ویندوزاستور را خواهید داشت همچنین ۱۵ گیگابایت فضای ابری مایکروسافت به شما هدیه داده می‏شود. امکان شخصی سازی رابط کاربری مبتنی بر کاشی‏ها و سرعت مناسب این سیستم‌عامل در تلفن‏های ارزان‌قیمت از جمله ویژگی‏های سیستم‌عامل ویندوزفون است.

ارزان‌قیمت با سیستم‌عامل ویندوزفون

اما شاید بپرسید که در بین گوشی‏های ویندوزفون کدام یک بهترین انتخاب در رده ارزان‏قیمت‏ها است. برای داشتن یک گوشی ارزان‌قیمت ویندوز فون بهترین گزینه می‌تواند گوشی نوکیا با مدل لومیا ۶۲۰ و ۶۳۰ باشد. این گوشی در بازارهای جهانی با قیمت ۱۵۰ دلار به فروش می‏رسد. مدل لومیا ۶۳۰ در بازار داخلی با قیمت بین ۴۹۰ تا ۶۲۰ هزار تومان به فروش می‏رود و مدل لومیا ۶۲۰ نیز با قیمت حدودی ۵۹۰ هزار تومان فروخته می‏شود.

همچنین در کنار این دو مدل، گوشی نوکیا لومیا ۵۲۰ نیز وجود دارد که بیشترین فروش جهانی را داشته است. این گوشی در بازار داخلی با قیمت تقریبی ۳۲۵ تا ۴۴۰ هزار تومان به فروش می‏رسد. در سال جاری نوکیا خط تولید این سری را با تلفن‏همراه لومیا ۵۳۰ به‌روزرسانی کرد، اما از نظر سخت‌افزار شاهد بهبود فوق‌العاده‏ای در این سری نبودیم. با وجود مجهز شدن به پردازنده قوی‏تر و کمی بهبود در رزولوشن نمایشگر هنوز از همان دوربین ۵ مگاپیکسلی بدون فلش و همان پردازشگر گرافیکی گذشته استفاده شده است. لومیا ۶۳۰ نمایشگری بزرگ‌تر دارد و حافظه ذخیره‏سازی آن نیز افزایش پیدا کرده است. نوکیا یکی از تولیدکنندگانی بوده که توانسته سخت‏افزار مناسبی را به بازار ارزان‌قیمت‏ها معرفی کند.

سیستم‏عامل فایرفاکس

فایرفاکس یک سیستم‏عامل تازه از راه رسیده برای گوشی‏های هوشمند است از این جهت و به خاطر تازه وارد بودنش می‏تواند با تولید گوشی‏های خاص این بازار را تحت سلطه خود در آورد. این سیستم‏عامل متن باز است مانند اندروید و توسط سازمان غیرانتفاعی موزیلا به دنیا معرفی شده است. موزیلا هدف از ارائه این سیستم‏عامل را افرادی معرفی کرده که نیازی به آخرین تکنولوژی‏ها ندارند و فقط دستگاهی برای برقراری ارتباط‌های معمولی می‌خواهند. این سیستم‏عامل به سرعت در حال توسعه است، اما در حال حاضر تفاوت چندانی با روزهای اولیه ورود اندروید ندارد بنابراین از نظر امکانات به هیچ وجه در حد دو رقیب کهنه‏کار خود نیست.

نرم‏افزارهای نوشته شده در زبان‏های پایه وب مانند HTML۵ یا جاوا قابل اجرا روی سیستم‏عامل FireFox هستند و این ویژگی باعث می‏شود کاربران برای اجرای اپ‌های خود روی این گوشی نیازی به ارتباط با شبکه اینترنت نداشته باشند. بحث‏هایی در مورد اینکه آیا نرم‏افزارهای نوشته شده بر پایه وب آینده‏ای خواهند داشت یا خیر وجود دارد، اما به نظر می‏رسد به‌زودی چندین هزار نرم‏افزار تحت وب قابل اجرا روی این سیستم‏عامل به بازار ارائه شوند.

ارزان‌قیمت با سیستم‏عامل فایرفاکس

با توجه به باز بودن سیستم‏عامل فایرفاکس و عدم نیاز به مجوز‏های متنوع نرم‏افزاری تولید‏کنندگان زیادی به ارائه محصول با این سیستم‏عامل روی خوش نشان داده‏اند.

ZTE Open C یکی ازاین گوشی‏ها است. این گوشی در بازار جهانی با قیمت ۱۰۰ دلار به فروش می‏رسد، اما در بازار ایران با جست‌وجوهایی که ما کردیم اثری از این مدل گوشی پیدا نشد، همچنین بسیاری از کارشناسان این گوشی را به کاربران پیشنهاد نمی‌کنند، چرا که چندان تلفن جالبی برای کار نیست. همچنین تولید‏کنندگان دیگر مانند ال‏جی، آلکاتل، هوآوی و چند تولیدکننده دیگر نیز چند محصول به‌طور محدود با این سستم‏عامل به بازار ارائه داده‏اند. مشکل تلفن‏های فایرفاکسی این است که به‌دلیل تولید و توزیع محدود کمیاب هستند و بنابراین از قیمت رقابتی بی‏بهره خواهند ماند، در نتیجه مصرف‌کننده نهایی باید قیمتی بالاتر از ارزش واقعی آنها بپردازد.

سیستم‏عامل اندروید

این سیستم‌عامل دیگر نیازی به معرفی ندارد و در حال حاضر اکثر گوشی‌ها و تبلت‏های بازار با این سیستم‌عامل عرضه می‏شوند. این سیستم‌عامل تا سال ۲۰۱۳ توانسته بود ۷۹ درصد از بازار را در اختیار بگیرد، هرچند ممکن است این آمار با گذشت تقریبا ۹ ماه دستخوش تغییراتی شده باشد اما می‏توان گفت که این سیستم‏عامل هنوز هم بیشترین سهم را در بازار ابزارهای دیجیتالی در اختیار خود دارد. با تبدیل شدن اندروید به بزرگ‌ترین پلت‌فرم تلفن‏های همراه در دنیا تلفن‏های زیادی در قیمت‏های متنوع با این سیستم‏عامل به بازار عرضه شده‏اند. اندروید پلت‌فرمی با بیشتر از ۵/۱ میلیون نرم‏افزار و بازی است و گوگل قصد دارد تجربه کاربری آن را در تلفن‏های ارزان‌قیمت بهبود ببخشد، بنابراین زمانی که تلفن‏های اندرویدی بزرگ بودند و از کم بودن سرعت رنج می‏بردند، سپری شده است. گوگل بهترین امکانات خود را در سیستم‏عامل اندروید قرار داده است؛ مانند جست‌وجوی گوگل، نقشه‏ها، گوگل ناو و مرورگر کروم که مطمئنا در نوع خود بی‏نظیر هستند و در پلت‌فرم‏های دیگر مشابهی نخواهند داشت. حتی اگر مشابهی داشته باشند هم امکان شخصی‌سازی قابلیتی فوق‌العاده است که در سیستم‏عامل‏های دیگر نخواهیم دید.

ارزان‌قیمت با سیستم‏عامل اندروید

با وجود اینکه هنوز تلفن‏های همراهی که قرار است با پروژه اندروید وان به بازار معرفی بشوند از راه نرسیده‏اند؛ اما باز هم انتخاب‏های متنوعی در انتخاب تلفن ارزان‌قیمت خواهیم داشت. همین حالا هم به بازار نگاهی بیندازید می‏توانید گوشی‏های ارزان‌قیمتی با سیستم‌عامل اندروید در بازار ببینید.

ژیائومی یکی از این برندهاست که البته هنوز به بازار ایران راه پیدا نکرده است؛ اما باز هم گزینه برای انتخاب گوشی اندروید ارزان‌قیمت برای شما وجود دارد. برای مثال گوشی موتورولا مدل Moto G یک گوشی ارزان‌قیمت است که در بازار جهانی با قیمت ۱۸۰ دلار به فروش می‏رسد. این مدل گوشی را در بازار ایران می‌توانید با قیمت در حدود ۷۰۰ هزار تومان تهیه کنید. مدل بعد از گوشی ارزان‌قیمت اندروید نیز موتورولا مدل Moto E است که قیمت جهانی آن ۱۳۰ دلار است اما در بازار ایران حدود ۵۵۰ هزار تومان فروخته می‏شود.

نکته: شاید بزرگ‌ترین مشکل گوشی‏های پروژه اندروید وان این باشد که در کارخانه‌های چینی ساخته می‏شوند. بنابراین اگر در کشورهای هدف که گوشی‏ها در آنها تولید می‏شوند زندگی نمی‏کنید طبیعتا مجبور به پرداخت هزینه بیشتری خواهید شد و از پشتیبانی بعد از خرید هم بهره نمی‏برید.

حالا شاید در این بین برایتان جالب باشد که بدانید پروژه اندروید وان گوگل چیست؟ اندروید وان نوعی سیستم‌عامل و در واقع پروژه گوگل برای تولید گوشی‏های ارزان‌قیمت

است. اواسط شهریور ماه گوگل پروژه اندروید وان را با ترکیب اندروید و تلفن‏های‏هوشمند پایین‏رده معرفی کرد. هدف از توسعه اندروید وان فراهم کردن تجربه‏ای مشابه اندروید خالص در تلفن‏های‏هوشمند پایین‏رده است. اندروید وان نشانه‏ای از تلاش گوگل برای رسیدن به مرز یک میلیارد مشتری در صنعت موبایل است.

رای‌گیری نهایی

سیستم‏عامل فایرفاکس هنوز به رشد و نبوغ خود از نظر امکانات و تولید اپلیکیشن نرسیده است، هنوز تجربه‏های استفاده از گوشی با این سیستم‏عامل زیاد نیست و به‌صورت عمومی نیز کیفیت‏های گوشی با این سیستم‏عامل در مقایسه با دیگر بازیگران این عرصه بسیار پایین‌تر است. در این شرایط شاید منطقی باشد که استفاده از گوشی با این سیستم‌عامل را به شما پیشنهاد نکنیم. با در نظر گرفتن خارج شدن یک سیستم‏عامل، حالا تنها ویندوز فون و اندروید باقی می‌مانند. با توجه به تجربیات و گزارش‏های منتشرشده، گوشی‌های خوب ارزان‌قیمت با سیستم‌عامل ویندوز فون همان گوشی‏های نوکیا

هستند. مدل‌های لومیا ۵۲۰ و ۵۳۰ گزینه‌ای مناسب برای افرادی هستند که می‌خواهند گوشی ارزان‌قیمت و با امکانات نسبتا اولیه را دریافت کنند؛ بنابراین از میان دو سیستم‏عامل دیگر، برای خرید تلفن ویندوزفونی، نوکیا مطرح‌ترین تولیدکننده خواهد بود که به نظر می‏رسد در رده زیر ۵۰۰ هزار تومان انتخاب بهتری نسبت به لومیا ۵۲۰ و شاید ۵۳۰ وجود نخواهد داشت؛ اما اگر با توجه به سلیقه مایل به استفاده از گوشی‏های نوکیا یا سیستم‌عامل ویندوز فون نیستید، طبیعتا گوشی‏های با سیستم‌عامل اندروید می‏تواند گزینه خوبی برای شما باشد. شما برای انتخاب گوشی با سیستم‌عامل اندروید دست بازتری دارید؛ چرا که گوشی‌های ارزان‌قیمت با این سیستم‌عامل بسیار زیاد هستند. هوآوی مدل G۶، سونی اکسپریا مدل SP‏ و V‏، اچ تی سی مدل DESIRE V، ال‏جی مدل L۷۰، سامسونگ مدل Galaxy W I۸۱۵۰ و... از جمله گوشی‏های ارزان‌قیمت با سیستم‌عامل اندروید هستند که در بازار داخلی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارند.

اندروید، ویندوزفون یا فایرفاکس

اندروید، ویندوزفون یا فایرفاکس