رونمایی از اندروید 5 با نام لی‌لی‏پوت

خبرگزاری فارس: نسخه ۵ سیستم‌عامل همراه اندروید موسوم به لی‌لی پوت رسما عرضه شد و قرار است اولین بار روی گوشی‏های نکسوس ۶ و ۹ عرضه شود و در دسترس علاقه‌مندان قرار بگیرد. مدیران گوگل این نسخه را بزرگ‌ترین و جاه‏طلبانه‌ترین نسخه عرضه شده از سیستم‌عامل اندروید دانسته‏اند و علت این ادعا را برخی از ویژگی‏های سیستم‏عامل یاد شده دانسته‏اند که ازجمله آنها می‏توان به موارد زیر اشاره کرد: این سیستم‌عامل در صورت خاموش شدن دستگاه تمامی اطلاعات مربوط به آخرین استفاده را در حافظه نگه می‏دارد و بنابراین اطلاعات آخرین عکس‏ها و فیلم‏های دیده شده و جست‌وجوهای پایانی در دسترس بوده و به سرعت قابل بازیابی و تکرار است.

اندروید ۵ از وسایل مختلف با نمایشگرهای متنوع پشتیبانی می‏کند به همین خاطر روی ساعت‏های هوشمند، تلویزیون و اتومبیل هم قابل نصب است. پشتیبانی بهتر از دوربین دیجیتال گوشی و تبلت برای تهیه عکس‏های واضح و ضبط ویدئوهای باکیفیت و امکان کنترل حسگرها و لنزها و فلاش با امکانات بیشتر از جمله دیگر مزایای اندروید ۵ است.

مدیریت بهتر شارژ گوشی که باعث می‏شود در شرایط ضروری عمر باتری تا ۹۰ دقیقه بیشتر شود و همین‌طور تخمین زدن تقریبی زمانی که گوشی به شارژ نیاز پیدا می‏کند هم در اندروید وجود دارد. امنیت اندروید ۵ از طریق ایجاد حالت کاربر مهمان، قابلیت به وجود آوردن حساب‏های کاربری متعدد، مسدود کردن دسترسی دیگران به فایل‏های خصوصی و قفل هوشمند بازشونده از طریق گوشی، تبلت یا خودرو مالک افزایش یافته است. همچین ماژول امنیتی سیستم‏عامل SELinux برای مقابله با بدافزارها به اندروید ۵ افزوده شده است.

در اندروید ۵ منوها از سهولت دسترسی بیشتری نسبت به قبل برخوردار هستند که به همین سبب، کاربر با کمترین میزان حرکت روی صفحه، به نتایج دلخواه خود می‏رسد. علاوه‌بر این گوگل اصلاحات زیادی را برای بخش دسترسی‏های سریع اعمال کرده است تا سهولت کار و دسترسی کاربر به این ابزارها بیش از پیش شود. برای مثال دسترسی راحت به امکان روشن و خاموش کردن وای‏فای، بلوتوث و مکان‏یاب از تغییراتی است که گوگل در نوار تنظیمات سریع اعمال کرده است. همچنین به صورت خودکار قابلیت‏هایی مانند چراغ قوه و هات اسپات نیز به این نوار اضافه شده‏اند.