طرح خودرمز؛ جایگزین کیف الکترونیکی

دنیای اقصاد،لیدا ایاز: تاخیر در شروع به کار طرح کیف الکترونیکی مدارس به جایی رسید که حالا با به روزتر شدن متدهای الکترونیکی مدارس، مسوولان آموزش و پروش به فکر تغییر فاز در این پروژه افتاده‌اند؛ اجرای طرح خودرمز دانش‌آموزی. آن‌طور که رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش می‌گوید طرح «خودرمز دانش‌آموزی» به‌منظور ارتقای محتوای آموزشی به تدریج در مدارس اجرا شده و جای کیف الکترونیکی را می‌گیرد. محمد سلیمانی، وزیر پیشین وزارت ارتباطات و فناوری درباره این طرح و لزوم پیوستن سیستم آموزشی به شبکه‌های اینترنتی به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: با وجود رشد صنعت تکنولوژی امروزه برای دانش‌آموزان نرم‌افزارهای مختلفی وجود دارد که کاربرد آنها در نظام آموزشی برای دانش‌آموزان توصیه می‌شود و قاعدتا برای این کار مدارس باید خودشان را با تکنولوژی‌های روز تجهیز کنند و این موضوع را جدی بگیرند. او می‌گوید که سرمایه‌گذاری در این بخش جزو وظایف اصلی مسوولان در نظام آموزشی است، چراکه در دنیای امروز کسی که نتواند از کامپیوتر و تکنولوژی‌های روز استفاده کند مثل این است که از سواد کمی برخوردار است. «این از وظایف مدارس است که با استفاده از فضای اینترنت، مفهوم فضای مجازی عمومی را که برای دانش‌آموزان قابل استفاده است، تعبیه کنند تا دانش‌آموزان بتوانند از منابع اطلاعاتی کتابخانه‌ای یا سایت‌های مجاز استفاده کنند. از این نظر تاکنون صد هزار مدرسه برای سرمایه‌گذاری وجود دارد که وزارت ارتباطات باید این زیرساخت را در اختیار آنها قرار دهد.»

او در واکنش به اینکه وزارت آموزش و پرورش قصد دارد به دلیل تاخیر در اجرای طرح کیف الکترونیک را به رمز الکترونیک تغییر دهد، تاکید می‌کند: متاسفانه روحیه‌ای در بین مدیران دولتی وجود دارد که با شروع به کار دولت جدید هر طرحی را دوباره از آغاز شروع به اجرا می‌کنند درحالی‌که عملا نیازی به تعطیل کردن طرح‌ها نیست و می‌توان طرح‌ها را با توجه به پیشرفت‌های زمانی ارتقا و ادامه داد.

این نماینده مجلس در کمیسیون عمران تاکید می‌کند که مدارس باید با پیوستن شبکه سراسری که البته زیر نظر مدیران آموزشی هست قرار بگیرند تا با اتصال دانش‌آموزان از طریق تبلت و کامپیوتر به کار خود بپردازند. شاید برخی نگران فضای آزاد در اینترنت هستند اما سیستم آموزشی می‌تواند با نظارت دقیق فضایی سالم را برای دانش‌آموزان ایجاد کند.تهیه کیف الکترونیک با هدف جمع‌آوری محتوای کتاب‌های درسی در قالب نرم‌افزار پی‌دی‌اف بود که چندین سال است برای اجرای آن وزارت آموزش و پرورش این پا و آن پا می‌کند. کیف الکترونیک برای سهولت در تردد دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شده و قرار بود دانش‌آموزان مجبور نباشند به صورت روزانه کتب درسی خود را حمل کنند. این طرح که چندین سال است در حال بررسی و مراحل کارشناسی است هنوز به صورت سراسری و رسمی اجرا نشده است. قرار بود در صورت امکان و به نتیجه رسیدن بررسی‌ها در سال تحصیلی جدید طرح تهیه و توزیع کیف الکترونیک در سال جدید تحصیلی ابتدا به صورت پایلوت در چند مدرسه شهر تهران و در مقطع ابتدایی اجرا شود.

اما چندی پیش معاون وزیر آموزش و پرورش، محی‌الدین بهرام محمدیان با اعلام اینکه زمان اجرای این پروژه به سر آمده گفت کیف الکترونیکی اگر در زمان خود مورد استفاده قرار می‌گرفت بسیار سودمند بود اما اکنون که رسانه‌های دیجیتال هر روز در حال نو شدن هستند و روش‌های جدید روی کار آمده است، کیف الکترونیکی در مدارس کاربرد ندارد.

به گفته او در قالب اجرای طرح خودرمز دانش‌آموزی، برنامه‌های درسی با کمک برخی شرکت‌های دانش بنیان به‌گونه‌ای طراحی شده که در رایانه‌های خانگی و کافی‌شاپ‌ها به‌صورت آنلاین و آفلاین می‌تواند مورد استفاده دانش‌آموزان قرار گیرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرح خودرمز دانش‌آموزی سال گذشته در دو استان اصفهان و بوشهر اجرایی شد، افزود: در سال تحصیلی جدید آموزش و پرورش شهر تهران اعلام آمادگی کرده تا این طرح را به اجرا درآورد.بهرام محمدیان یادآورشد: تلاش داریم تا محتوای جدید درسی را که هر سال در پایه‌های مختلف ارائه می‌شود به مرور در خودرمز دانش‌آموزی قرار دهیم.

کیف الکترونیکی مدارس چه بود؟

کیف الکترونیکی مدارس اما به طور آزمایشی در چند مدرسه به اجرا درآمد و آزمایش شد. کیف الکترونیک به معلم اجازه می‌دهد که هر جزئی را به هر بخش یا هر قسمت از صفحه کتاب بیفزاید و پس از به روز رسانی، در اختیار دانش‌آموزان کلاس خود قرار دهد. فرمت‌های قابل استفاده در این برنامه شامل، متن (word)، عکس (jpg, bmp, png, gif)،

صدا (wav, mp۳)، فیلم (wmv, avi, dat, mpg)، انیمیشن و فلش (swf, flv)، فایل‌های مجموعه آفیس ( doc, ppt, xls) و فایل‌های اجرایی (exe, bat) است.

تکلیف الکترونیکی

در این بخش از نرم افزار معلمان می‌توانند خودشان به طراحی تکالیف الکترونیکی به دانش‌آموزان بپردازند. پس از طراحی یک تکلیف الکترونیکی،معلم ازطریق شبکه داخلی یا اینترنت اقدام به ارسال این تکالیف به دانش‌آموزان خود می‌کند. دانش‌آموزان در منزل یا سر کلاس درس پس از باز کردن نرم افزار، پیام دریافت تکلیف جدید را مشاهده می‌کنند. پس از انجام تکلیف توسط دانش‌آموز، تکلیف مجددا برای تصحیح به دست معلم می‌رسد و باز خورد لازم از سوی معلم برای دانش‌آموزان ارسال می‌شود.

برد هوشمند

روی هر صفحه از کتاب، لینکی تحت عنوان برد هوشمند گنجانده شده است. با این ابزار معلم می‌تواند همانند یک نرم‌افزار برد هوشمند، همه مطالب تدریس شده را روی هر صفحه از کتاب تدریس کند. در این بخش ابزارهای مختلفی نظیر اشکال، دستگاه‌های مختصات، تغییر رنگ برد، مجموعه عکس‌های آماده و... قرار داده شده است. دانش‌آموزان نیز می‌توانند از این بخش جهت خلاصه برداری مطالب یا انجام تکالیف درسی یا جمع‌آوری مطالب مورد نظر خود استفاده کند.

امید قلاسبی کارشناس یک شرکت خصوصی اجرای این طرح در مدارس به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اجرای این طرح به‌گونه‌ای است که مدارس و دانش‌آموزان عضو شبکه‌ای که طراحی شده است می‌شوند و ماهانه و ترمی نمرات دانش‌آموزان روی خروجی این شبکه قرار می‌گیرد که قابل دسترسی برای دانش‌آموزان، معلمان و پدر و مادرها است. حتی مادر و پدرها نیز با نصب این اپلیکیشن روی موبایل خود می‌توانند از چگونگی پیشرفت درسی فرزندانشان باخبر شوند. به گفته او تاکنون ۸ مدرسه در زاهدان و یک مدرسه در تهران خواهان اجرای این طرح در مدرسه‌هایشان از طریق شرکت آنها شده‌اند.

این کارشناس می‌گوید که در برنامه‌های بلندمدت برای ارتقای این نرم افزار قرار است سیستم پیامک‌رسانی هم راه‌اندازی شود تا به وسیله سیستم پیام رسان داخلی ارسال تکالیف و نمره‌دهی به خانواده دانش‌آموز انجام ‌شود.