از سیستم‌عامل دوربین تا مغز روبات

از زمان عرضه‏ سیستم‌عامل اندروید در بازارهای جهانی و در قالب گوشی هوشمند HTC ۱ Dream/T- Mobile G ۶ سال می‏گذرد. چه کسی آن زمان تصور می‏کرد که اندروید تنها در عرض ۲ سال تبدیل به گسترده‏ترین سیستم‌عامل دنیا شود؟ شاید تعداد کمی، اما در هر صورت اندروید مسیر خود را پیش گرفته و همه‏ این پیشرفت‏ها را مدیون قدرت و نفوذ شرکت گوگل است. به گزارش صبحانه، با اینکه اندروید در حال حاضر پر استفاده‏ترین سیستم‌عاملی است که در کره‏ خاکی یافت می‏شود، شاید مواردی باشد که از آن بی‏اطلاعید. در این مقاله به ۶ مورد اشاره خواهیم کرد که احتمالا برایتان جالب خواهد بود.

۱- اندروید، سیستم‏عاملی برای دوربین‏های دیجیتال؟

با اینکه سال ۲۰۰۵، شرکت گوگل اندروید را در اختیار گرفت و توسط اندی رابین به عنوان ‌پلت‌فرمی متن باز معرفی شد، اما یک سال قبل از این اتفاقات، رابین قصد داشت تا اندروید را به سیستم‌عاملی برای دوربین‏های دیجیتال تبدیل کند. با این حال، وی آینده را در تلفن‏های هوشمند دید نه در دوربین‏های دیجیتال که همین امر سبب شد تا راه توسعه‏ این سیستم‌عامل را به سمت مسیری که در حال حاضر شاهدش هستیم، هدایت کند. ناگفته نماند که رابین نه‌تنها توانست اندروید را به سیستم‌عاملی مطرح در گوشی‏های هوشمند تبدیل کند، بلکه آن هدف اولیه هم محقق شد و دوربین‏های دیجیتال زیادی در حال حاضر بر پایه‏ سیستم‏عامل اندروید کار می‏کنند.

۲- در آغاز، کسی اندروید را به عنوان یک خطر بزرگ ندید!

سال‏ها پیش، بازیگران بزرگ حوزه‏ سیستم‌عامل مانند سیمبیان، بلک‏بری، پالم و ویندوزفون، در حال حکمرانی بر صنعت موبایل بودند و هیچ‏کدام‏شان تصور نمی‏کردند سیستم‌عامل اندروید که در سال ۲۰۰۷ توسط گوگل به‌عنوان یک OS متن باز برپایه‏ لینوکس به دنیا معرفی شد، خطر بزرگی برایشان محسوب

شود.

سخنگوی نوکیا در اظهاراتی گفته بود که شرکت ما، اندروید را به هیچ‏وجه به عنوان یک خطر ندید، همان‏طور که مایکروسافت نیز متوجه اثر و گسترش زودهنگام اندروید نشد. سیمبیان که تا سال ۲۰۱۰ حاکم بی‏چون و چرای سیستم‌عامل موبایل‏ها به شمار می‏رفت، به یک باره از صحنه‏ رقابت با اندروید که مانند زلزله، بنیان بزرگان آن زمان را ویران کرد، حذف شد.

۳- اندرویدسریع‏ترین رشدرادرصنعت تکنولوژی ودربین سیستم‏عامل‏هاداشته است

براساس گزارش‌های رسمی که سال ۲۰۱۳ منتشر شد، بیش از یک میلیارد نفر در عرض ۵ سال به اندروید مجهز شدند و لقب سریع‏ترین رشد یک سیستم‌عامل را گرفت. در سوی دیگر، اندروید عنوان سریع‏ترین رشد در بین کالاهای تکنولوژی را هم به دست آورد که کسب این دو افتخار، تنها در عرض ۵ سال شگفت آور است.

شرکت اپل بعد از ۶ سال توانست بیش از ۷۰۰ میلیون نفر را در سراسر دنیا مجهز به iOS کند و حتی سیمبیان که زمانی پیشرو این صنعت به شمار می‏رفت، پس از ۱۱ سال (تا سال ۲۰۱۰) به رکورد ۴۵۰ میلیون کاربر رسید که البته این رقم در حال حاضر به طور قابل توجهی سقوط کرده است.

۴- اندروید، ‌پلت‌فرمی برای همه چیز

با اینکه هدف و مقصد اندروید، تبلت‏ها و گوشی‏های هوشمند بود، اما خیلی زود این سیستم‌عامل به ‌پلت‌فرمی برای استفاده در همه زمینه‏های تکنولوژی تبدیل شد. از محصولاتی که حتی صفحه نمایش ندارند، تا ساعت‏های هوشمند، تلویزیون، دوربین دیجیتال، لوازم منزل، عینک هوشمند، سیستم‏های هوشمند اتومبیل و کنسول‏های بازی، مواردی است که اندروید در آنها گسترش پیدا کرد و خود را به ‌پلت‌فرمی برای همه‏ جوانب زندگی، تبدیل کرده است.

۵- توسعه‏ رایگان نرم‏افزار برای همه

برخلاف iOS که حق اشتراکی سالانه به مبلغ ۹۹ دلار از توسعه‌‌دهندگان نرم‏افزاری دریافت می‏کند، ساخت و پیاده‏سازی اپلیکیشن و بازی در اندروید کاملا رایگان است (البته توسعه‏ نرم‏افزار در ویندوز فون هم رایگان است). با این‏حال، اگر قصد دارید تا نرم‏افزار خود را در سرویس گوگل‌پلی منتشر کنید، فقط یکبار مبلغ ۲۵ دلار را باید پرداخت کنید که مقرون‌به‌صرفه به نظر می‏‏رسد.

۶- داستان لوگوی روبات اندروید

لوگوی مشهور روبات اندروید در سال ۲۰۰۷ توسط طراحی به نام Irina Blok که یک روس‌تبار ساکن سان‌فرانسیسکو آمریکا بود، ساخته شد. وی هم‏اکنون در شرکت گوگل فعالیت ندارد.

در آن زمان، گوگل سفارش لوگویی ساده و مفهومی را داده بود و آیرینا نیز توانست با الهام از تصویرنگاشت یا پیکتوگرام‏هایی که در مکان‏های عمومی نصب شده است مانند اشکال زن و مرد روی درب سرویس‏های بهداشتی، لوگوی اندروید را به شکلی که امروز همه‏ ما شاهد هستیم، طراحی کند. توسعه‌دهندگان می‏توانند این لوگو را براساس قوانین و مقررات لایسنس Creative Commons Attribution ۳.۰ تغییر شکل دهند.