عرضه رسمی اندروید آب نبات چوبی

عاقله ترابی: این روزها همچنان صحبت از به روز شدن اندروید گوشی‌های مختلف به آخرین نسخه موجود یعنی کیت کت (‌نسخه +۴ ) است؛ اما در همین حال گوگل مطابق وعده‌اش اندروید ۵ یا آب نبات چوبی را هم عرضه کرده است. نسخه جدیدی از سیستم عامل این شرکت که روی آن بسیار تبلیغ شده است. خود گوگل می‌گوید زمانی که این سیستم عامل به طور کامل عرضه شود، همه خواهند دید که تا چه اندازه سیستم عامل کامل و پیشرفته‌ای است، اما این عرضه اندروید به معنی آماده بودن آن برای دانلود روی همه گوشی‌های اندرویدی نیست. مطابق معمول اندروید جدید ابتدا برای دستگاه‌های اندرویدی که توسط خود گوگل ساخته شده‌اند (مثل مدل‌های مختلف نکسوس) ارائه می‌شود و سپس به مرور زمان شرکت‌های مختلف سازنده گوشی آن را برای محصولات خود عرضه می‌کنند. در این مطلب با مهم‌ترین ویژگی‌ها و آخرین تغییرات تازه‌ترین سیستم عامل گوگل و زمان عرضه آن برای گوشی‌های مختلف آشنا می‌شوید.

گوگلی‌ها مقدم‌اند

دارندگان دستگاه‌های نکسوس یا نسخه‌های گوگل برندهای مختلف زودتر از بقیه آب نبات چوبی را می‌توانند برای دستگاه خود دانلود کنند و از اندروید جدید لذت ببرند. به احتمالا زیاد نکسوس ۹ تبلت جدید گوگل که همین روزها عرضه می‌شود اولین دستگاهی است که به این سیستم عامل مجهز است. همچنین گوشی نکسوس ۵ هم که با استقبال بسیار خوبی در بازار تلفن همراه روبه رو شد به همراهنکسوس ۶ نخستین گوشی‌هایی خواهند بود که می‌توانند این سیستم عامل را نصب کنند. خود گوگل اعلام کرده که اندروید ۵ روی نکسوس ۴ ، ۵ و ۶ (نسخه‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳) و همچنین نکسوس ۱۰ عرضه می‌شود. سونی، اچ‌تی‌سی و برخی برندهای دیگر هم اعلام کرده‌اند تا اوایل سال آینده میلادی (دی ماه امسال) این سیستم عامل جدید را روی برخی مدل‌های رده بالای خود عرضه می‌کنند و احتمالا سایر برندها هم خیلی زود به سراغ آن می‌روند. در همین حال پیش‌نیازهای فنی این سیستم عامل هم همانند سیستم عامل قبلی

(کیت کت) بسیار پایین است و این باعث می‌شود شرکت‌های سازنده گوشی‌های ارزان قیمت هم مجاب شوند تا این سیستم‌عامل جدید را روی گوشی‌های جدید و در عین حال نه چندان قدرتمند خود نصب کنند. یکی از ویژگی‌های این گوشی ساده کردن دسترسی به پیغام‌ها و دیدن آنها حتی در صورت قفل بودن گوشی است. درواقع این سیستم‌عامل در موقعیت قفل هم اطلاعات قابل توجهی را به کاربر ارائه می‌دهد که به خصوص برای ذخیره کردن بیشتر باتری برای مصارف مهم‌تر به کار می‌آید. در همین حال مسیرهای میان‌بر زیادی از صفحه نمایش قفل شده به فعال شدن یک اپلیکیشن ایجاد شده که برای کاربران بسیار جذاب خواهد بود. همچنین دیدن یکجای همه برنامه‌ها و صفحه‌های باز که حالا گوگل به آن Overview می‌گوید هم اجازه می‌دهد با یک اسکرول ساده همه برنامه‌های قبلا باز شده را دید. یک امکان دیگر آب نبات چوبی این است که هر عکس، آهنگ یا اپلیکیشن یا حتی جست و جویی که با یکی از دستگاه‌های اندرویدی خود انجام می‌دهید بلافاصله با دیگر دستگاه‌های اندرویدی دیگر هم قابل دسترس خواهد بود.

متریال دیزاین

گوگل در این نسخه از اندورید روی دیزاین ساده و بی‌آلایش و در عین حال رنگ آمیزی جدید تمرکز ویژه‌ای کرده است. تایپوگرافی، رنگ‌ها، نورها و سایه‌های واقعی در این دیزاین به کار گرفته شده‌اند تا ویژگی‌های بصری جدیدی را به کاربر منتقل کنند. شاید یکی از مهم‌ترین تغییرات همین دیزاین و تاکید روی کاربردی کردن آن در این سیستم عامل باشد که آن را جذاب‌تر و متفاوت‌تر از گذشته کرده است.

با یک حرکت انگشت روی پنجره‌ها محتواها تغییر می‌کنند البته بسیاری این موضوع را به نوع دیزاین سیستم عامل موبایل مایکروسافت مرتبط می‌دانند؛ چراکه پیش‌تر چنین ویژگی را در ویندوز موبایل دیده بودیم. گوگل شبیه چنین ویژگی را در اپلیکیشن صندوق پستی در تبلت هم مورد استفاده قرار داده، جایی که با لمس یک پیغام متن پیغام در کنار آن نمایش داده می‌شود. این ویژگی را هم قبلا در سیستم عامل iOS اپل دیده بودیم اما به هر حال به نظر می‌رسد اندروید تلاش کرده همه ویژگی‌های خوب دیگر سیستم‌عامل‌ها را هم به خود اضافه کند.

شارژ بیشتر، امنیت بهینه‌تر

بسیاری از سازندگان گوشی‌ها تلاش بسیاری برای افزایش عمر باتری - چیزی که موجب شکایت بیشتر کاربران است - کرده‌اند. حالا گوگل هم تلاش کرده به عنوان سازنده یک سیستم عامل این موضوع را جدی بگیرد و در آب نبات چوبی عمر باتری را تا ۹۰ دقیقه افزایش دهد. اما این همه کار نیست چراکه گوگل همچنین تنظیماتی را فراهم کرده تا عمر باتری در هر دوره استفاده هم بیشتر از قبل شود. اطلاعاتی از قبیل اینکه چه مقدار زمان تا اتمام شارژ باقی است یا چه زمانی برای شارژ کامل دستگاه - هنگام شارژ کردن - مورد نیاز است. در همین حال سیستم رمزگذاری جدید گوگل در این گوشی به خصوص هنگامی که دستگاه گم یا دزدیده می‌شود هم از ویژگی‌های قابل توجه است.به گفته گوگل استفاده از تکنیک‌های امنیتی از نفوذ بدافزارها تا حد بسیاری کاسته است.

اشتراک دستگاه و تنظیمات ساده‌تر

در سیستم عامل جدید چندین کاربر می‌توانند از یک دستگاه استفاده کنند. اگر دستگاه خود را در منزل جا گذاشته باشید می‌توانید با قرض گرفتن یک اندروید دیگر - مجهز به آب‌نبات چوبی- به تمامی تماس‌ها، ایمیل‌ها و عکس‌ها و پیغام‌های خود روی آن دسترسی داشته باشید.این ویژگی به خصوص برای افراد یک خانواده که می‌خواهند مثلا از یک تبلت استفاده کنند اما محتواهای خود را به طور مستقل داشته باشند، ایده‌آل است. در اندروید جدید حالا دسترسی به تنظیمات هم ساده‌تر از گذشته و استفاده از قابلیت‌ها سریع‌تر انجام می‌شود.

سرعت بیشتر در اپلیکیشن‌ها

در اندروید جدید گوگل سرعت سریع‌تر و قدرت پردازش نرم‌افزاری بهتری را فراهم کرده است. با استفاده از یک قابلیت جدید به نام ART حالا اپلیکیشن‌ها با سرعت بهتری کار می‌کنند که به گفته گوگل تا چهاربرابر بیشتر از گذشته است. گوگل همچنین در این سیستم عامل می‌تواند از دستگاه‌های ۶۴ بیتی هم پشتیبانی کند چیزی که قرار است در محصول نکسوس ۹ ببینیم و عملا تبلت را به یک کامپیوتر تبدیل می‌کند.

همچنین با بهبودهایی در سیستم‌های پخش صوتی، ویدئویی و دوربین هم در آب نبات چوبی مواجهیم. با چند کاناله کردن میکس حرفه‌ای حالا گوشی یا تبلت اندرویدی می‌تواند به یک دستگاه میکس ۱/۵ کاناله یا حتی ۱/۷ کاناله تبدیل شود. همچنین این سیستم عامل می‌تواند از USB صوتی هم پشتیبانی کند. همچنین قابلیت‌های عکاسی حرفه‌ای این اندروید نیز امکان عکاسی با رزولوشن بالا و حتی با فرمت‌هایی چون RAW را می‌دهد.

و باقی ماجرا

به جز اینها اندروید آب نبات چوبی تعداد قابل توجهی امکانات ریز و درشت دیگری هم دارد از جمله سیستم پرداخت که با یک حرکت انگشت انجام می‌گیرد یا پشتیبانی از ۶۸ زبان دنیا و همچنین قابلیت استفاده به عنوان دستگاهی برای اتصال به تلویزیون و ... .