رقابتی برای تازه‌واردها

دنیای اقتصاد: تبلت‌ها از ابتدای ورود به بازار با استقبال خوبی در سرتاسر دنیا مواجه شدند. حالا به تدریج بازیگران این عرصه سعی دارند با کسب سهم بیشتر از بازار فاصله خودشان را با یکدیگر کمتر و کمتر کنند. در تمام این سال‌ها دو شرکت اپل و سامسونگ با در اختیار داشتن بیشترین سهم فروش و صادرات از بازار جهانی تبلت‌ها مجموعا بیش از نیمی از این بازار را به خودشان اختصاص داده‌اند.

درست به همین دلیل هم هست که رسیدن به جایگاه اول و دوم در فهرست برترین و پرفروش‌ترین شرکت‌های تولیدکننده تبلت در دنیا برای شرکت‌های دیگر کار نسبتا سختی به نظر می‌رسد. با این اوصاف است که این روزها جدال بر سر تصاحب جایگاه سوم در این فهرست است.

بر اساس گزارش اخیر موسسه تحقیقاتی ABI Research در این زمینه، حالا سه شرکت Lenovo، Amazon و Asus رقابت شدید و نزدیکی با یکدیگر برای در اختیار گرفتن جایگاه سومین برند برتر بازار جهانی تبلت را تجربه می‌کنند و این در حالی است که شرکت‌ها و برندهای نوظهور دیگر در این بازار هم هر کدام به دنبال سهم خودشان از این بازار داغ و پر رونق هستند.

ذات فعال و پر تکاپوی این بازار از طرفی و افزایش قابل توجه میزان صادرات انواع تبلت در بازار مناطق در حال توسعه و نه‌چندان توسعه یافته، جایگاه ویژه‌ای را برای رهبران این بازار یعنی اپل و سامسونگ ایجاد کرده و البته فرصتی به تولیدکنندگان کامپیوترهای شخصی هم داده است تا در این بازار حضور یافته و فاصله خودشان را با این شرکت‌های بزرگ و فعال کم و کمتر کنند.

گزارش موسسه تحقیقاتیABI Research در این زمینه نشان می‌دهد که پیش‌بینی می‌شود تولیدکنندگان تازه وارد به بازار جهانی تبلت در فاصله سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ متوسط نرخ رشد سالانه ۸/۲۲ درصدی را تجربه کنند.

شرکت Lenovo در حال حاضر تمام تلاش خودش را برای به دست آوردن جایگاه سوم در بازار جهانی انواع تبلت به کار بسته است و انتظار می‌رود این شرکت تا سال ۲۰۱۹ صادرات ۲۱ میلیون دستگاه تبلت را به سرتاسر دنیا تجربه کند که این میزان برابر سهم ۳/۷ درصدی از کل بازار جهانی تبلت خواهد بود.

در طول سال ۲۰۱۳ بازار جهانی انواع تبلت‌ها به خاطر حجم قابل توجه تقاضای کاربران و ورود محصولات و دستگاه‌های جدید به بازار، رشد قابل توجه و چشمگیری را پشت سر گذاشته است.

غول‌های اصلی بازار تبلت حاکمیت این بازار را در سال ۲۰۱۳ هم در اختیار گرفتند، اما حالا به تدریج این شرکت‌های بزرگ فشار اشباع بازار را حس می‌کنند و احتمالا به سرعت کنترل خودشان بر سهم بازارشان را از دست خواهند داد.

بین فصل اول سال ۲۰۱۴ تا فصل دوم سال ۲۰۱۴ شرکت سامسونگ کاهش ۳۵درصدی را در میزان صادرات و فروش خودش تجربه کرده و شرکت اپل هم در همین دوره زمانی شاهد کاهش ۱۹ درصدی در میزان صادرات و فروش جهانی خودش در بازار تبلت بوده است. در فصل اول سال ۲۰۱۴ دو شرکت سامسونگ و اپل روی هم رفته ۷۲ درصد از کل بازار جهانی تبلت‌ها را به خودشان اختصاص داده و در اختیار گرفتند، اما این میزان در فصل دوم سال ۲۰۱۴ به ۶۶ درصد کاهش پیدا کرد و شرکت سامسونگ ۸/۸ درصد از سهم بازار خودش از بازار جهانی تبلت‌ها را از دست داد.

«استفان ون وکتور» یکی از کارشناسان موسسه ABI Research در این مورد می‌گوید: «افزایش نیاز به تبلت‌ها و طولانی‌تر شدن چرخه عمر آنها جایگاه ویژه‌ای را برای آنها در بازار تبلت کشورها و مناطق پیشرفته و توسعه یافته ایجاد کرده است.

این جایگاه فرصتی را برای شرکت‌های تولیدکننده دیگر به وجود می‌آورد تا فاصله خودشان را با برترین تولیدکنندگان این بازار کمتر کرده و رقابت جدی‌تری را دنبال کنند.»

شرکت‌های تولیدکننده کامپیوترهای شخصی یا حتی تامین‌کنندگان قطعات کامپیوترهای شخصی در چین و تایوان حالا با عرضه محصولات ارزان قیمت، به سرعت در حال ورود به بازار بزرگ انواع تبلت هستند.

در این میان است که موفقیت در چنین بازار داغ و رقابتی نیاز به یک استراتژی اجرایی و برنامه ریزی شده دارد که یک راهکار راحت و در دسترس را در اختیار کاربران نهایی قرار بدهد.

برای این منظور بهتر است. این شرکت‌های تازه وارد و نوظهور با ارائه محصولات ارزان قیمت و سرویس‌های ساده و کاربردی برای تمام کاربران مختلف سعی دارند برند خودشان را در این بازار تثبیت کرده و به تدریج جایگاه خود را در این بازار و در میان کاربران و خریداران باز کنند.