ساماندهی بازار سیم‌کارت‏های بی‌نام و نشان

خبرگزاری فارس: معاون شرکت مخابرات ایران گفت: استثناهایی در ثبت سیم‌کارت با مدارک شناسایی وجود دارد؛ در گذشته افرادی تعدادی سیم‌کارت ثبت‏نام و بعضی از آنها را واگذار کرده‏اند. مواردی از ثبت سیم‌کارت بدون مدرک شناسایی وجود داشته یا سیم‌کارت به نام سازمان ثبت و از شرکت خارج شده است. داوود زارعیان درباره اقدام مجدد رگولاتوری برای ساماندهی بازار سیم‌کارت‏های بی‏نام و نشان اظهار کرد: در حال حاضر اطمینان می‏دهیم که در شبکه همراه اول هیچ سیم‌کارت بی‏نام و نشانی وجود ندارد و روال کار در ثبت سیم‌کارت، ارائه شناسنامه یا کارت ملی است. معاون شرکت مخابرات ایران افزود: اما استثناهایی در این بین وجود دارد؛ از جمله اینکه در گذشته افرادی تعدادی سیم‌کارت ثبت‏نام و بعضی از آنها را واگذار کردند که در نهایت این نوع سیم‌کارت‏ها نیز دارای صاحب است. استثنائاتی درباره ثبت سیم‌کارت بدون شناسنامه و کارت ملی وجود داشته است. سیم‌کارت به نام سازمان یا شرکت به ثبت رسیده و در طول زمان از شرکت خارج شده که تمام این موارد در کنار هم درصد کمی را تشکیل می‏دهند.

وی توضیح داد: فعلا تاکید سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بر سختگیری در تایید هویت و تطبیق مدارک شناسایی است و محدودیت فروش حداکثر ۹ سیم‌کارت به نام هر نفر است. زارعیان تصریح کرد: هم‌اکنون امکان دسترسی آنلاین به سیستم ثبت احوال برای احراز هویت وجود دارد که مانند بانک‏ها می‏توان این امکان را برای دفاتر فروش سیم‌کارت نیز فراهم کرد.

معاون شرکت مخابرات ایران تاکید کرد: بازنگری در دیتابیس مشترکان به صورت مرتب انجام می‏شود و اگر سیم‌کارتی نام و نشانی نداشته باشد قطعا قطع خواهد شد.