ویروس‌ها در کمین رایانه شما هستند

تخمین زده‌ شده است که ویروسی با نام کرم کانفیکر(Conficker) بیش از ۱۰ میلیون کامپیوتر را در سال ۲۰۰۹ آلوده کرده بود. به گزارش «ایسنا»، میلیاردها میلیون ویروس کامپیوتری در حال حاضر وجود دارد که از طریق اینترنت می‌توانند رایانه میزبان را انتخاب کنند و هر روزه نیز انواع جدیدی از این بدافزارها یا ویروس‌ها شناسایی می‌شود. اگر یک کامپیوتر مورد حمله ویروس قرار گرفته باشد، می‌توان با توجه به نشانه‌هایی مانند کندی در عملکرد کامپیوتر، عملکرد نامنظم کامپیوتر، از بین رفتن برخی اطلاعات به صورت ناگهانی متوجه وجود یک بدافزار در رایانه شد.

ویروس کامپیوتری به‌عنوان اصطلاحی برای نامیدن تمام انواع بدافزار به‌کار گرفته ‌می‌شود؛ بدافزارها شامل ویروس‌های کامپیوتری، کرم کامپیوتر، اسب تروا، اکثر روت‌کیت‌ها، نرم‌افزارهای جاسوسی، ابزارهای تبلیغاتی نامناسب و بسیاری از نرم‌افزارهای ناخواسته دیگر می‌شود که می‌توان نام ویروس را بر آنها گذاشت.

ماهیت ویروس‌های کامپیوتری گاهی با آنچه با نام کرم‌های کامپیوتر یا بدافزار اسب تروا شناخته می‌شود اشتباه گرفته می‌شوند، درحالی‌که این دو بدافزار کاملا متفاوت از یکدیگرند.

اسب تروا: اسب تروا ابزاری فریب‌دهنده است که در نگاه اول کاربر را ترغیب به استفاده می‌کند، اما پس از آنکه شروع به‌کار می‌کند می‌تواند کامپیوتر میزبان را آلوده کند. تفاوت مهم بین اسب تروا و برنامه‌های حقیقی و ویروس‌ها این است که این بدافزار در کامپیوتر میزبان تکثیر نمی‌شود. اسب تروا شامل کدهای مخربی می‌شود که وقتی وارد عمل می‌شوند می‌توانند باعث از بین رفتن یا حتی دزدیده شدن اطلاعات شوند.

برای اینکه یک بدافزار اسب تروا بتواند خود را گسترش داده و وارد کامپیوتر میزبان شود حتما باید به این کامپیوترهای مورد هدف از سوی کاربر دعوت شود به این صورت که کاربر ایمیلی را که شامل یک فایل ضمیمه می‌شود باز می‌کند یا برنامه‌ای را از طریق اینترنت دانلود کرده و در رایانه‌اش اجرا می‌کند.

کرم کامپیوتری: کرم‌های کامپیوتری طراحی شده‌اند تا بتوانند با انتقال خود از یک کامپیوتر به کامپیوتری دیگر گسترش پیدا کنند بی‌آنکه از فایل‌های کامپیوتر میزبان استفاده کنند.

کرم‌ها برخلاف ویروس‌ها برای تکثیر نیازی به دسترسی به فایل‌های کامپیوتر میزبان ندارند، اگرچه بیشتر کرم‌های کامپیوتری در فایل‌های کامپیوتر میزبان اغلب فایل‌های ورد و اکسل وجود دارند، اما بین نحوه استفاده کرم‌ها و ویروس‌ها از کامپیوتر میزبان تفاوت‌های عمده‌ای وجود دارد.

ویروس جعلی: ویروس‌هایی که با نام ویروس جعلی شناخته می‌شوند تقریبا در تمام اوقات از طریق ایمیل ارسال می‌شوند و موضوع‌شان معمولا یکی از این عبارات است: اگر ایمیلی با نام «email virus hoex name here » دریافت کردید آن را باز نکنید یا این ایمیل را به سرعت پاک کنید. اکثر ایمیل‌های آلوده به ویروس Hoex یا ویروس جعلی یکی از این کلید واژه‌ها را دارند.

ترس افزار‌ها: ترس افزارها در واقع نوع دیگری از ویروس Hoex یا جعلی هستند که در زمان باز کردن یک وب‌سایت به صورت اخطار روی صفحه کامپیوتر نشان داده می‌شوند و به کاربر اخطار می‌‌دهند که کامپیوترش آلوده به نوعی ویروس شده است، اما اگر دقت بیشتری به این اخطار کنید متوجه می‌شوید که این پیام اخطار ربطی به برنامه آنتی‌ویروس ندارد و اخطاری از سوی ویندوز کامپیوتر است.

از کامپیوترتان محافظت کنید

اینها چند راه‌حل برای محافظت از کامپیوتر در مقابل انواع بدافزارها هستند:

فایر وال: برنامه فایروال می‌تواند کامپیوتر را در مقابل ورود هکرها و نرم‌افزار‌های مخرب محافظت کند.

فایروال نرم‌افزار یا سخت‌افزاری است که اطلاعاتی را که از طریق اینترنت یا شبکه وارد کامپیوتر می‌شوند، پیش از ورود چک می‌کند و بر اساس تنظیماتش آنها را یا رد می‌کند یا به این اطلاعات اجازه ورود می‌دهد. به این ترتیب فایروال می‌تواند جلوی ورود هکرها و بدافزارها را بگیرد. فایروال روی ویندوز نصب می‌شود و به‌طور خودکار با بالا آمدن ویندوز شروع به‌کار می‌کند.

آنتی‌ویروس: آنتی‌ویروس برنامه‌ای است که ایمیل و فایل‌های دیگر کاربر را برای پیدا کردن ویروس، کرم یا اسب تروا جست‌وجو می‌کند. این برنامه اگر بتواند یکی از موارد خطرناک بدافزار را پیدا کند، آن را قرنطینه کرده یا قبل از آنکه بتواند آسیبی به کامپیوتر وارد کند آن را پاک خواهد کرد.

ویندوز به‌طور خودکار برنامه آنتی‌ویروس را روی خود ندارد، اما شرکت سازنده کامپیوتر ممکن است یکی از این برنامه‌های آنتی‌ویروس را روی ویندوز نصب کرده باشد، اما اگر هیچ آنتی‌ویروسی روی سیستم کامپیوتر شما نصب نشده است، راه‌های زیادی برای پیدا کردن و نصب کردن یکی از آنها وجود دارد.

مایکروسافت برنامه‌هایی را به‌عنوان برنامه ضروری امنیتی به شما پیشنهاد می‌دهد که می‌توانید آن را از وب‌سایت Microsoft Security Essentials به صورت رایگان دانلود کنید.

برنامه حفاظت از جاسوس افزار: جاسوس‌افزار یا نرم‌افزار جاسوسی بدافزاری است که اطلاعات کاربر را جمع‌آوری کرده و سپس بخش تنظیمات کامپیوتر را بدون رضایت کاربر تغییر می‌دهد. نرم‌افزارهای جاسوسی از طریق برنامه رایگانی که دانلود شده است به کامپیوتر میزبان راه پیدا می‌کنند، درحالی‌که برخی دیگر ممکن است تنها با باز کردن آدرس یک وب‌سایت وارد کامپیوتر مورد نظرشان شوند.

برای محافظت از کامپیوترتان در مقابل جاسوس افزارها کافی است یک برنامه ضد جاسوس‌افزار نصب کنید. ورژن‌های جدید ویندوز به یک آنتی جاسوس افزار مجهزند که به‌طور خودکار با بالا آمدن ویندوز به کارمی‌افتد. این برنامه که Windows Defender نام دارد زمانی که یک جاسوس‌افزار قصد ورود به کامپیوترتان را دارد به شما هشدار می‌دهد و همچنین کامپیوتر را برای یافتن چنین برنامه‌هایی بازرسی کرده و در صورت برخورد با نمونه‌ای از این بدافزار آن را پاک می‌کند.

نصب آخرین ورژن مرورگر: در بیشتر مواقع جدیدترین نسخه‌های مرورگر شامل برخی اصلاحات امنیتی می‌شوند که می‌تواند از امنیت و حریم شخصی کاربر زمانی که به اینترنت متصل شده است محافظت کند.