آغاز به‌کار شبکه نسل چهارم موبایل در پایتخت

دنیای اقتصاد: پروژه ۴G که به نسل چهارم تلفن همراه مشهور است روز گذشته در تهران آغاز به‌کار کرد. نسل ۴ اینترنت همراه یک گام پیشرفته‌تر از نسل سوم است که فناوری‌های به‌روزتری را به کاربران ارائه می‌کند. این طرح پیش از این و در ۲۹ آبان ماه گذشته در مشهد افتتاح شده بود و روز گذشته در تهران نیز توسط شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل افتتاح شد.

به گفته مدیرعامل شرکت خدمات ارتباطی ایرانسل این اپراتور برای راه‌اندازی و اجرایی کردن نسل ۳ و ۴ اینترنت همراه در کشور یک میلیارد یورو سرمایه‌گذاری کرده است و تعرفه اتصال به این شبکه نیم ریال به‌ازای هرکیلوبیت بر ثانیه براساس مصوبه رگولاتوری است. علیرضا قلمبر دزفولی در نشست خبری آغاز به‌کار این پروژه با رسانه‌ها اعلام کرد که در حال حاضر ۹ شهر تحت پوشش قرار گرفته‌اند و تا پایان اسفندماه این پوشش به سایر شهرهای کشور خواهد رسید.

به گفته او اولویت پوشش‌دهی با شهرها و مراکز جمعیتی است که مصرف دیتای بیشتری دارند و در صورتی که مراکز خاصی مانند هتل‌ها، مراکز تحقیقاتی و ساختمان‌های بزرگ خود خواسته باشند این پوشش به صورت اختصاصی ایجاد می‌شود و به صورت خاص پشتیبانی سرعت مورد نیاز نیز تامین می‌شود. او پیش‌بینی کرد که تا دو سال آینده ۵۰ درصد و تا ۵ سال دیگر ۱۰۰ درصد مشترکان این اپراتور به استفاده از نسل ۴ اینترنت همراه مهاجرت کنند. هم‌اکنون شهرهای ارومیه، بابل، تبریز، تهران، قزوین، قم، کرج، مشهد مقدس و همدان با ۵۰ درصد پوشش جمعیتی تحت پوشش شبکه نسل چهارم تلفن همراه قرار

دارند.

او با اشاره به اینکه LTE نسل چهارم فناوری شبکه‏های موبایل است، درباره ویژگی‌های این فناوری نسبت به سه نسل قبلی گفت: پهنای باند بیشتر که امکان انتقال فایل‏های حجیم‏تر و پرمحتواتر را در مدت زمان کمتری میسر می‏سازد، بهبود مدت زمان پاسخگویی شبکه که اجازه ارتباطات در لحظه را می‏دهد و بهبود عملکرد شبکه که امکان برقراری و حفظ ارتباط در حین حرکت سریع را فراهم می‏سازد، ازجمله مزایای آن به شمار می‏روند.

به گفته او نسل چهارم، کیفیت متمایزی از خدمات دیتا را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، به‌طوری‌که در این شبکه سرعت دانلود بین ۱۰ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه، سرعت آپلود یک تا ۱۵ مگابیت بر ثانیه و مدت زمان پاسخگویی ۵۰ تا ۱۵۰ مگابیت بر ثانیه است و دامنه کاربرد گسترده‏تری را در اختیار کاربران قرار می‏دهد که از جمله آنها حوزه‏های آموزش، حمل‌ونقل، خدمات مبتنی بر مکان، سرگرمی و سلامت هستند.

مدیرعامل ایرانسل تاکید کرد: درحال حاضر ۳۳۱ شبکه LTE در ۱۱۲ کشور جهان و ۶۰۳ شبکه نسل سوم در ۲۱۶ کشور جهان به‌صورت تجاری راه‏اندازی شده است و پیش‌بینی می‌شود تعداد وسایل الکترونیکی که تا سال ۲۰۱۸ با استفاده از فناوری‏های همراه با یکدیگر در ارتباطات هستند، شامل دستگاه‏های متصل به هم یا M۲M به ۱۰ میلیارد دستگاه برسد و رشد تجمعی مصرف دیتای همراه در منطقه خاورمیانه و آفریقا تا سال ۲۰۱۸، ۷۰ درصد افزایش خواهد یافت.

دزفولی با اشاره به گزارش‏های منتشرشده از سوی بانک جهانی اعلام کرد به ازای هر ۱۰ درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند ۳۸/۱ درصد رشد در تولید ناخالص ملی و طبق اعلام گروه تحلیلی Analysys Mason به ازای هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند ۱۳/۰ درصد افزایش در بهره‏وری تولید اتفاق می‏افتد.

به گفته او افزایش استفاده از پهن باند منجر به تسهیل به‌کارگیری فرآیندهای کارآمدتر در کسب و کار، معرفی خدمات و برنامه‏های کاربردی جدید و دسترسی حداکثری به منابع، مشتریان و نیروی کار می‏شود و نتیجه آن بهبود بهره‏وری، افزایش نوآوری و افزایش کارآیی واحدهای سازمانی می‏شود و بنیاد فناوری اطلاعات و نوآوری ITIF اعلام کرده است به ازای هر یک درصد افزایش ضریب نفوذ پهن باند ۲/۰ درصد نرخ اشتغال افزایش می‏یابد و به ازای هر ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‏گذاری برای توسعه پهن باند ۸/۱ میلیون شغل در طول ۱۰ سال ایجاد می‏شود.

نسل چهار برای مدیریت نخبگان

در ادامه دزفولی با اعلام اینکه تغییرات رفتاری کاربران و تقاضای روزافزون برای استفاده از خدمات مبتنی بر داده موجب شده تا نیاز به سرعت و کیفیت بیشتر در انتقال داده‏ها و دسترسی دائمی به خدمات دیتا بیشتر شود و در این مسیر از رده خارج شدن فناوری‏های نسل دوم و وایمکس و توقف تولید تجهیزات و ارائه پشتیبانی از سوی تامین‏کنندگان تجهیزات و رشد، توسعه شبکه ملی اطلاعات و تکامل فناوری‏های پهن باند همراه (نسل ۳ و ۴) به عنوان راهکار پایدار دسترسی یکپارچه به خدمات دیتا از ملزومات توسعه اینترنت پهن باند است.

وی با اشاره به رشد در میزان درآمد بخش‏های مختلف اکوسیستم پهن باند همراه گفت: درحال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد برنامه کاربردی در سال در سطح دنیا دانلود می‏شود و اقتصاد برنامه‏های کاربردی بیش از ۱۰ میلیارد یورو در سال تنها در اروپا درآمد ایجاد می‏کند.

وی درباره رشد در میزان درآمد بخش‏های مختلف اکوسیستم پهن باند همراه گفت: درحال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیارد برنامه کاربردی در سال در سطح دنیا دانلود می‏شود و اقتصاد برنامه‏ای کاربردی بیش از ۱۰ میلیارد یورو در سال تنها در اروپا درآمد ایجاد می‏کند و در سال ۲۰۱۳، نزدیک به ۸/۱ میلیون شغل تنها در بخش تولید محتوا و برنامه‏های کاربردی در جهان ایجاد شده است.

دزفولی افزود: افزایش نزدیک به ۱۸۱ درصدی درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‏های کاربردی به عنوان فعالان عرصه فرهنگ تا سال ۲۰۲۰ و افزایش ۲۲ درصدی سهم درآمد تولیدکنندگان محتوا و برنامه‏های کاربردی از کل درآمد ایجاد شده در اکوسیستم پهن باند همراه تا سال ۲۰۲۰ از دیگر ویژگی‏های آن است.

او به اهداف کمی شبکه ملی اطلاعات اشاره کرد و گفت: دسترسی کاربران ایرانی به پهنای باند ۲۰ مگابیت بر ثانیه در شبکه ملی اطلاعات، پرداخت ۸۰ درصد هزینه‏ها به صورت الکترونیکی، ارائه الکترونیکی صددرصد خدمات دولت به دولت، اتصال ۶۰ درصد از خانوارها و تمامی کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت تا پایان برنامه پنجم از مهمترین اهداف این پروژه است.

به گفته او، کسب رتبه دوم منطقه‏ای سرانه پهنای باند و سایر شاخص‏های ارتباطات و فناوری اطلاعات در پایان برنامه، به دست آوردن سهم دو درصدی صنعت ICT در تولید ناخالص داخلی تا آخر برنامه و اتصال تمامی دستگاه‏ها به شبکه ملی از ویژگی‏های راه‏اندازی این شبکه است.

دزفولی با تاکید بر اینکه با افزایش باند پهن جهش در رشد تولید ناخالص ملی کشور تا پایان برنامه پنجم رخ خواهد داد، اضافه کرد: باتوجه به اینکه افزایش ۱۰ درصدی در ضریب نفوذ فناوری اطلاعات باعث افزایش تولید ناخالص ملی به میزان ۴/۱ درصد در کشورهای پیشرفته و ۲/۱ درصد در کشورهای توسعه یافته می‏شود، فراگیرترین و مقرون به‌صرفه‌ترین لایه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات به وسیله شبکه اینترنت پهن باند ایرانسل فراهم می‏شود.

او با اشاره به افزایش ۱۳۲ درصدی در مصرف دیتا اعلام کرد مصرف ماهانه دیتا در آبان ماه به بیش از چهار هزار ترابایت رسیده است و این میزان مصرف در قیاس با دوره قبل از بهره‏برداری در شهرهای تحت پوشش اینترنت پهن باند بیش از ۱۳۲ درصد رشد یافته است. به گفته دزفولی سرعت انتقال داده در شبکه اینترنت پهن باند ایرانسل درحال حاضر به‌طور متوسط ۱۵ برابر نسل قبلی است و ۶۰ درصد از مشـتریان دیتا در ۷۵ شهر در منـاطق تحت پوشش نسل سوم قرار دارند.

او همچنین درباره ویژگی‏ مودم‏های همراه نسل سوم و چهارم عرضه شده از سوی ایرانسل گفت: این مودم‏ها قابلیت اتصال به شبکه‏های GPRS، EDGE، ۳G و ۴G، صفحه نمایشگر، پنل ارسال و دریافت پیام کوتاه، قابلیت اتصال به اینترنت از طریق کابل USB، قابلیت اتصال به Wi-Fi و قابلیت اتصال به کارت حافظه را دارند و برخی از مدل‏های آن قابلیت اتصال به اینترنت از طریق کابل Rj ، قابلیت استفاده به‌عنوان شارژر موبایل و پنل مدیریت مصرف دیتا دارند.