انتقاد از تعرفه ۴درصدی واردات مانیتور و هارد دیسک

رئیس مجمع واردات با انتقاد از اعمال تعرفه‌ ۴ درصدی برای برخی اقلام‌ آی‌تی گفت: گمرک تعرفه ۹ ماه گذشته را نیز از واردکنندگان مطالبه می‌کند که معمول نیست. محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع واردات در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، در واکنش به اعمال تعرفه ۴ درصدی برخی کالاهای IT از جمله مانیتور، هدفون، دوربین و لوح فشرده، اظهار کرد: چند روز پیش اداره کل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به‌منظور اجرای تبصره ۱۴ قانون بودجه سال‌جاری و اخذ چهار درصد تعرفه تحت عنوان عوارض اقلام فرهنگی لیست ۶۹ قلم کالا را معرفی کرده است که متاسفانه در میان آنها تعداد قابل‌توجهی از اقلام الکترونیکی نظیر مانیتور، هدفون، دیسک فشرده لیزری، دوربین‌های تلویزیونی و دیجیتالی، گیرنده تلویزیون، آنتن تلویزیون و... به چشم می‌خورد.

رئیس مجمع واردات با اعتراض به وجود این اقلام در لیست مذکور تاکید کرد: تجربه نشان داده است افزایش تعرفه واردات این اقلام هیچ نتیجه‌ای جز تقویت پدیده شوم قاچاق و تضعیف تامین‌کنندگان شناسنامه دار این اقلام نخواهد داشت.

وی ادامه داد: چرا برخی به دنبال آن هستند که بودجه ارتقای محتوای فرهنگی کشور را از طریق افزایش انگیزه‌های قاچاق تامین کنند.

برخوردار اضافه کرد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، تصور فعالان اقتصادی این بود که دوره صدور بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غافلگیرکننده پایان پذیرفته است، ولی الان مشاهده می‌کنیم که در نهمین ماه از سال، یکباره بخشنامه می‌شود که گمرکات باید از ابتدای سال، ۴ درصد عوارض مذکور را به‌عنوان بدهی برای واردکنندگان این اقلام لحاظ کنند. کجای دنیا برای جنسی که ماه‌ها پیش‌فروش رفته، عوارض تعیین می‌شود؟

به گفته رئیس مجمع واردات، نتیجه چنین برخوردهایی، فرار سرمایه‌ها از تجارت رسمی و به تجارت پنهان و زیر پله‌ای است. به‌خصوص در ارتباط با کالاهایی که به‌دلیل تغییر متوالی و سریع تکنولوژی، گاهی اوقات تامین‌کنندگان آن مجبور هستند جهت جلوگیری از ضرر بیشتر آن را به صورت سر به سر روانه بازار کنند.

این عضو هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ضمن رد هرگونه مشورت از سوی دستگاه‌های صادرکننده بخشنامه فوق با انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی اظهار کرد: توقع این بود که در تشخیص مصادیق این بخشنامه با تشکل‌های تخصصی این صنف مشورت صورت می‌گرفت که متاسفانه چنین نشد.