وجود 10 میلیون دانشجو و فارغ‌التحصیل مرتبط با فناوری اطلاعات در کشور

خبرگزاری مهر: معاون وزیر ارتباطات با اشاره به وجود ۱۰ میلیون دانشجو و فارغ‌التحصیل مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران گفت: این پتانسیل می‌تواند جریان حرکت به سمت سرویس‌های تکنولوژی محور را رقم بزند. نصرالله جهانگرد با بیان اینکه به اذعان کارشناسان داخلی و خارجی، ایران به واسطه داشتن نیروی انسانی تحصیلکرده و دیگر توانمندی‌های مورد نیاز در این حوزه،‌ کشوری در منطقه است که ظرفیت بالایی در حوزه تحقیق و توسعه (R&D) دارد. گفت: امنیت، اقتصاد، فرهنگ، ‌نیروی انسانی، دغدغه‌های زیست‌محیطی و تحولات تکنولوژی از جمله مواردی است که برنامه‌های توسعه کشورها با درنظرگرفتن آنها تدوین می‌شود.

وی با بیان اینکه مولد تکنولوژی،‌حوزه علم و دانش است و با تصحیح زنجیره تولید و تبدیل آن به محصول و کاربرد می‌توان ارزش افزوده خلق کرد افزود: برای تحقق برنامه‌های افق ۲۰ ساله کشور باید از حوزه علم و دانش استفاده شود و در همین راستا صنعت می‌تواند با طرح مشکلات خود به دانشگاه‌ها، رابطه صنعت و دانشگاه را به صورت کاربردی، عملیاتی کند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ میلیون دانشجو و فارغ‌التحصیل در حوزه‌های مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات در ایران وجود دارد خاطرنشان کرد: این پتانسیل می‌تواند جریان حرکت به سمت سرویس‌های تکنولوژی محور را رقم بزند اما نداشتن مهارت کافی یکی از نقاط ضعف در این حوزه محسوب می‌شود که وجود دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه فنی و حرفه ای می‌تواند تا حدودی این مشکلات را مرتفع کند.

وی ادامه داد: تغییر سیاست‌ها،‌ ارتقا و گسترش دامنه فعالیت‌های آموزش عالی و اصلاح و افزایش ظرفیت نهادهای دانش بنیان از جمله اقداماتی است که می‌تواند در راستای مهارت افزایی افراد تحصیلکرده مورد توجه قرار گیرد.