دنیای اقتصاد- رئیس اتاق اصناف گفت: دولت به‌دلیل پدیده قاچاق، درآمد سالانه ۸۴۰ میلیارد تومانی از محل واردات تلفن همراه را از دست می‌دهد. علی فاضلی در مراسم افتتاح نمایشگاه موبایل در بازار موبایل ایران در رابطه با اعلام اخیر ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مبنی بر اینکه از این به بعد شماره موبایل‏هایی که به صورت قانونی به کشور وارد می‏شوند در سامانه گمرک و رگولاتوری ثبت خواهد شد و موبایل‏های قاچاق روشن نخواهد شد، با ابراز بی‏اطلاعی از این تصمیم بیان کرد: در چند سال گذشته با حمایت مخابرات شرکتی همچون صاایران در کشور آغاز به‌کار کرد؛ اما به‌دلیل عدم حمایت از تولید داخلی به‌خصوص تولید تلفن همراه تولید موبایل تقریبا به فراموشی سپرده شد و مغزهای متفکر در این حوزه به شرکت‌های معتبر خارجی پیوستند.

وی با بیان اینکه با افتتاح چنین نمایشگاه‌هایی مخالف نیست، ادامه داد: متاسفانه بازار موبایل روز به روز در حال تغییر است و مصرف‏کننده باید نیاز خود را به روز تامین کند و این در حالی است که متاسفانه بیش از ۹۰ درصد موبایل کشور از مبادی قاچاق وارد کشور می‏شود. رئیس اتاق اصناف تهران گفت: بنده، اصناف، دولت، سیستم تعرفه گذاری و گمرک در زمینه قاچاق تلفن همراه مقصر هستیم و اگر موبایل از مبادی رسمی وارد کشور شود، از محل حقوق گمرکی ۸۴۰ میلیارد تومان نصیب دولت می‏شود. وی با اشاره به اینکه تلفن همراه به صورت بسته کامل به کشور قاچاق می‏شود، افزود: برنامه‏ای در رابطه با کاهش تعرفه موبایل در اتاق اصناف در حال مطالعه است که این برنامه به گمرک ارائه شده؛ اما از سوی گمرک پاسخی به اصناف اعلام نشده و تعامل بین اصناف و دولت آنچنان مطلوب نیست. در همین حال رامین سمیع زاده مدیر اجرایی نمایشگاه موبایلکس اظهار کرد: این نمایشگاه به‌منظور اطلاع‌رسانی درباره محصولات جدید ایرانی و خارجی در حوزه موبایل و لوازم جانبی در حالی کار خود را آغاز کرده که تولیدکنندگان داخلی نیز حضور قابل توجهی برای به نمایش گذاشتن محصولات خود دارند.

وی ایجاد زمینه‏ای برای تعامل بیشتر این صنف با علاقه‌مندان و مشتریان، افزایش دانش عمومی و تخصصی در زمینه تلفن همراه و آشنایی با جدیدترین تکنولوژی‌ها در حوزه اطلاعات و ارتباطات را از جمله مهم‌ترین اهداف نمایشگاه مذکور اعلام کرد.

هفتمین نمایشگاه برترین‌های تلفن همراه و لوازم جانبی دیروز دوشنبه ۲۴ آذر افتتاح شد و تا روز جمعه ۲۸ آذر ماه به مدت ۵ روز از ساعت ۱۰صبح الی۸ شب در بازار موبایل ایران پذیرای حضور علاقه‌مندان خواهد بود.