خبرگزاری فارس: ادعای شرکت اپل در این مورد که دستگاه‌های پخش موسیقی آی‌پاد را به گونه‌ای طراحی نکرده بود که فایل‌های موسیقی شرکت‌های ثالث از آنها پاک شود، با اعتراف مهندس سابق آن زیر سوال رفت. به گزارش یونایتدپرس، چند هفته‌ای است که اپل درگیر منازعه حقوقی تازه‌ای شده که دستگاه آی‌پاد را به گونه‌ای طراحی کرده که اگر فایل‌های موسیقی ذخیره شده روی آن از طریق فروشگاه اینترنتی آی‌تیونز خود این شرکت بارگذاری نشوند، پاک شوند.

اگر چه اپل ادعای یاد شده را تکذیب کرده، اما یکی از مهندسان سابق این شرکت به نام رود شولتز اظهار کرده که دستگاه‌های پخش موسیقی آی‌پاد، موسیقی‌های دانلود شده از دیگر سایت‌ها را پاک می‌کردند و این نشانگر رویه انحصارطلبانه شرکت اپل است. وی افزوده روی طرحی در اپل کار می‌کرده که در صورت اجرای آن ۱۰۰ درصد فایل‌های موسیقی غیردانلود شده از آی‌تیونز بلوکه می‌شدند. وی می‌گوید این طرح مربوط به سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ بوده است.

اپل مدعی است اگر هم چنین کاری صورت گرفته، هدف این شرکت حفظ امنیت کاربران و مقابله با هکرها بوده است نه انحصارطلبی تجاری و مقابله با دیگر شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات مشابه.بررسی‌های فنی نشان می‌دهد در صورت دانلود موسیقی روی آی‌پاد از طریق سایت‌های ثالث پیام خطایی برای کاربران به نمایش درمی‌آمد تا آنها آی‌پاد را به تنظیمات کارخانه‌ای خود برگردانند و از این طریق تمامی فایل‌های موسیقی دانلود نشده از آی‌تیونز پاک می‌شد. شاکیان اپل بابت این اقدام شرکت یاد شده خواستار دریافت غرامت ۳۵۰ میلیون دلاری شده‌اند.