توقف فروش آنلاین اپل در روسیه

گروه ترجمه: شرکت اپل فروش آنلاین محصولات خود را به دلیل نوسان شدید ارزش روبل متوقف کرد. به گزارش بلومبرگ، در شرایطی که ارزش روبل در روز چهارشنبه با سقوط ۱۹ درصدی رو به رو شد، شرکت اپل، تولیدکننده آی‌فون و آی‌پد، فروش از طریق فروشگاه اینترنتی خود را برای روسیه متوقف کرد. این در شرایطی است که افزایش نرخ بهره‌ نیز نتوانست مانع از کاهش ارزش روبل شود.

آلن هلی، سخنگوی شرکت اپل، در ایمیلی نوشت: «فروشگاه آنلاین ما در روسیه درحال حاضر در دسترس نیست و ما درحال بازبینی قیمت‌ها هستیم. ما به دلیل مشکلات احتمالی به وجود آمده برای مشتریان، از آنان عذرخواهی می‌کنیم.»

اندرو بارتلز، تحلیلگر مرکز تحقیقاتی کمبریج در ماساچوست، می‌گوید: «هر درآمدی که به روبل باشد هنگام تبدیل به دلار یا یورو به شدت با کاهش ارزش رو‌به‌رو می‌شود. بنابراین عاقلانه‌ترین کاری که فروشندگان درحال حاضر می‌توانند انجام دهند خروج از روسیه است، یعنی همان کاری که اپل انجام داد.»

پیش‌تر شرکت اپل تلاش کرده بود بر نوسانات ارزش روبل غلبه کند. این شرکت ماه گذشته قیمت آی‌فون ۶ را در روسیه ۲۵ درصد افزایش داد. فروشگاه آنلاین، رابط مستقیم اپل با مشتریان خود در روسیه است. گرچه این شرکت از طریق برخی از خرده‌فروشان گوشی‌های هوشمند و تبلت‌های خود را در روسیه به فروش می‌رساند، اما در این کشور دارای نمایندگی نیست. فروش در روسیه بخش کوچکی از بازار آی‌فون ۶ و آی‌فون ۶ پلاس اپل را تشکیل می‌دهد. در سال گذشته فروش آی‌فون در روسیه دو برابر شد و به ۵۷/۱ میلیون دستگاه رسید و یک میلیارد دلار برای اپل به ارمغان آورد. از ابتدای سال جاری تا ماه سپتامبر صادرات آی‌فون به روسیه به ۹/۱ میلیون دستگاه افزایش یافته است.

تا اواخر ماه نوامبر، شرکت اپل از افزایش قیمت آی‌فون در روسیه خودداری کرد. به این ترتیب قیمت آی‌فون در روسیه در حدود ۷۰۰ دلار و کمتر از دیگر کشورهای اروپایی بود. این مساله موجب شد مردم از دیگر کشورهای اروپایی برای خرید آی‌فون به مسکو بروند.

اما شرکت اپل در اواخر ماه نوامبر قیمت آی‌فون ۶ شانزده گیگابایتی را از ۳۱۹۹۰ روبل به ۳۹۹۹۰ روبل افزایش داد.

از سوی دیگر، در روزهای اخیر اخباری منتشر شده است مبنی براینکه شرکت گوگل برای اجتناب از اجرای قوانین محدودکننده آزادی اینترنتی، مهندسان خود را از روسیه خارج خواهد کرد. تعدادی از کارکنان گوگل برای خدماتی مانند فروش، مشارکت کسب و کارها، پشتیبانی کاربران، بازاریابی و ارتباطات در روسیه خواهند ماند، اما بقیه کارکنان گوگل از این کشور خارج خواهند شد. این اقدام گوگل در واکنش به قانون جدیدی است که براساس آن اطلاعات شهروندان روس باید در مرکز داده‌های رسیه ذخیره شود.