ادامه روند کاهش فروش تبلت‌ها در سال 2015

دنیای اقتصاد: بازار تبلت‌ها رونق و فروش خوبی را در سال‌های گذشته تجربه کرده است و در ماه‌های اخیر روند ثبات و شاید اشباع را تجربه می‌کند. حالا کارشناسان و تحلیلگران بازار معتقدند که فروش جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۵ هم همچنان کاهش پیدا می‌کند. آخرین آمار در این زمینه نشان می‌دهد فروش جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۵ رشد ۸درصدی خواهد داشت، در حالی که این رشد برای بازار کامپیوترهای شخصی به یک درصد می‌رسد.

بعد از سال سخت ۲۰۱۴ برای بازار تبلت‌ها، بازار جهانی این محصولات دیگر به روند رشدی که در چهار سال گذشته داشته برنمی‌گردد و به این ترتیب انتظار می‌رود تقاضا برای خرید انواع تبلت در سال ۲۰۱۵ همچنان کاهش پیدا کند. آخرین گزارش موسسه تحقیقاتی گارتنر تخمین می‌زند که فروش جهانی تبلت‌ها در سال ۲۰۱۵ به ۲۳۳ میلیون دستگاه می‌رسد که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۴ افزایش ۸درصدی خواهد داشت.

«رانجیت آتوال» یکی از کارشناسان موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «فروکش کردن حجم تقاضا و فروش بازار تبلت‌ها در سال ۲۰۱۴ یک اخطار بود. در دو سال گذشته فروش جهانی تبلت‌ها رشد دو رقمی داشته است.

این روند کاهشی در این بازار می‌تواند به دلایل مختلفی باشد. یکی از این دلایل مربوط به طول عمر و دوام تبلت می‌شود؛ این ابزارهای محبوب و کاربردی در میان اعضای خانواده به اشتراک گذاشته شده و مورد استفاده قرار می‌گیرند. این در حالی است که به‌روزرسانی نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های آنها باعث می‌شود این ابزارها همیشه به روز بمانند. عامل دیگر برای کاهش تقاضا در بازار تبلت‌ها مربوط به کمبود نوآوری و خلاقیت در سخت‌افزارهای به کار برده شده در این محصولات است که کاربران را از بعضی به‌روز‌رسانی‌ها باز می‌دارد.»

حالا بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار انتظار دارند شرکت‌های تولیدکننده تبلت همکاری‌های جدیدی را برای طراحی و تولید اپلیکیشن‌های نوآورانه‌ای آغاز کنند که با استفاده از اطلاعات شخصی برای تجربه شخصی هر کاربر مناسب‌سازی شوند. رانجیت آتوال در این مورد می‌گوید: «ما همچنین انتظار داریم شرکت‌های تولیدکننده برای توسعه راهکارهایی برای ارتباط بیشتر با کاربرانشان در جهت همگام‌سازی سخت‌افزارها با نوع کاربری و سلیقه آنها، تلاش کنند.

در واقع فاز بعدی توسعه در صنعت محصولات دیجیتال شخصی تا حد زیادی به ارتباط بیشتر و بهتر شرکت‌های تولیدکننده با کاربرانشان برای ارائه محصولات، سرویس‌ها و تبلیغات، بستگی دارد.»

حالا کارشناسان و تحلیلگران موسسه تحقیقاتی گارتنر انتظار دارند صادرات جهانی ابزارهای دیجیتال شخصی شامل کامپیوترهای شخصی، گوشی‌های موبایل و ابزارهای فوق باریک و قابل حمل مثل اولترابوک‌ها و تبلت‌ها در سال ۲۰۱۵ به ۵/۲ میلیارد دستگاه برسد که این میزان در مقایسه با سال ۲۰۱۴ افزایش ۹/۳ درصدی خواهد داشت. بخش مربوط به بازار گوشی‌های موبایل در سال ۲۰۱۵ رشد ۷/۳ درصدی خواهد داشت و صادرات جهانی آن در سال ۲۰۱۶ به ۲ میلیارد دستگاه می‌رسد.

«آنیت زمیرمان» یکی دیگر از تحلیلگران موسسه گارتنر در این مورد معتقد است: «بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به دو قطب ارزان و گرانقیمت تبدیل شده است. به عبارت دیگر، یک گوشی اعلا و درجه یک با متوسط قیمت فروش ۴۴۷ دلار در سال ۲۰۱۴ در گروه محصولات مبتنی بر سیستم عامل iOS رشد قابل توجهی کرده است و در طرف دیگر گوشی‌های اندرویدی و مبتنی بر دیگر سیستم عامل‌ها را داریم که رشد آنها نسبتا ثابت و در گروه گوشی‌های ارزان‌قیمت بوده است که متوسط قیمتی برابر ۱۰۰ دلار دارند.

برای موبایل‌های هوشمند متوسط یا میان رده هم فرصت فروش در بازار تا حد زیادی محدود شده است.»

در بررسی بازار از نظر سیستم عامل‌ها، اندروید از مرز صادرات جهانی یک میلیارد دستگاه در سال ۲۰۱۴ گذشت و این روند رشد دو رقمی را با رشد سالانه ۲۶ درصدی در سال ۲۰۱۵ هم ادامه می‌دهد. کارشناسان موسسه گارتنر انتظار دارند در سال ۲۰۱۵ بازار محصولات مبتنی بر سیستم عامل ویندوز رشدی سریع‌تر از محصولات مبتنی بر iOS داشته باشند.

ادامه روند کاهش فروش تبلت‌ها در سال 2015