بازار دیجیتال  در انتظار رونق

دنیای اقتصاد: تکان در بازار شب عید هم نتوانسته بازار صنف آی‌تی را به واکنش بیندازد و سردی فروش در بازارهای دیجیتال همچون ۱۱ ماه اخیر باعث شده تا برخی از واحدهای صنفی از فشار ناشی از این رکود و افزایش مالیات تعطیل شوند. اوضاع در این صنف چنان نا امیدکننده است که برخی از صاحبان فروشگاه‌های تعطیل شده به این وضعیت اعتراض دارند. سیدمهدی میرمهدی، رئیس اتحادیه فناوران تهران به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که در هفته اخیر برخی از واحدها به این روند اعتراض داشتند که با وساطت اتحادیه برای انجام مذاکرات بیشتر در این زمینه قرار شد فعلا صبر کنند. او با تشریح وضعیت این روزهای بازار آی‌تی در تهران اعلام می‌کند: «نه در چند روز گذشته و نه در روزهای باقی مانده امیدی به بازگشت رونق به بازار دیجیتال نیست و خریداران هم کمترین مراجعه را به واحد‌های صنفی دارند. به نظر می‌رسد بیشترین اولویت برای خرید در بازار از سوی مصرف‌کننده در پوشاک و مواد ضروری در نظر گرفته می‌شود و استقبال از کالاهای آی‌تی هنوز هم در فضای سرد گذشته باقی مانده است. این نوع از استقبال می‌تواند به چند دلیل باشد از جمله اینکه کالاهای آی‌تی از سبد خانوار خارج شده است یا اینکه کسانی که کالاهای‌ آی‌ تی دارند ترجیح می‌دهند با همان مدل‌های قدیمی کار کنند و برای به روز کردن آنها اقدام نمی‌کنند. به نظر می‌رسد همه منتظرند ببینند نتیجه مذاکرات ۱+۵ به کجا می‌رسد تا در صورت پایین آمدن قیمت دلار اقدام به خرید کنند.»

او معتقد است که این انتظار چندان بیجا نیست، چراکه اغلب کالاهای حوزه آی‌تی کالاهای وارداتی‌اند و با ارز وارد می‌شوند و در صورت تغییر در رقم ارز در این حوزه از کالاها بیشترین تغییر دیده می‌شود و اگر واردکننده با ارز بالا اقدام به کاهش قیمت اجناس کند، خودش ضرر می‌کند.

تعیین مالیاتی خارج از توان پرداخت

میرمهدی با اعلام اینکه تنها راهکار برای نجات بازار این است که دولت به حوزه آی‌تی نگاه ویژه‌ای داشته باشد، می‌گوید: اگر قرار است اوضاع به همین صورت پیش برود بهتر است به واردکنندگان، ارز مرجع تعلق بگیرد.چنین وضعیتی برای آینده این صنف خطرناک است، چراکه با این اوصاف دوستان ما در این صنف قادر به ادامه دادن این وضعیت نیستند و همین‌طور تعیین مالیات‌های خارج از توان پرداخت برای این صنف باعث شده بسیاری از واحدهای صنفی تعطیل شوند. در همین چند روز اخیر چند واحد با ارسال نامه به اتحادیه فناوران تهران اعلام کرده‌اند که می‌خواهند واحدشان را تعطیل کنند. با این اعلام بازرس برای اطمینان از تعطیلی صنف فرستاده شده است تا در صورت وقوع این اتفاق گزارش آن به اداره دارایی اعلام شود.

به گفته رئیس اتحادیه فناوران تهران، اداره دارایی برای مالیات سال ۹۳ مبالغ را از ۱۰ تا مرز ۳۰ درصد افزایش داده است که در توان پرداخت واحد صنفی با توجه به فروشی که داشته‌اند، نیست. میرمهدی معتقد است چنین اتفاقی به رشد اقتصاد زیرزمینی در این صنف کمک می‌کند: «اگر قرار است صنف به‌طور شفاف مالیات خود را پرداخت کنند و دولت هم از این منبع درآمد محروم نشود باید از فشار بیشتر در اخذ مالیات از این صنف کاسته شود چراکه در صورت ادامه این روند صاحبان مغازه‌ها با تعطیل کردن واحدهای صنفی خود اقدام به راه‌اندازی سایت برای فروش اینترنتی می‌کنند. چنانچه بسیاری از دوستان در چند وقت اخیر ناگزیر شده‌اند برای کاهش فشارهای ناشی از بیمه و دارایی این کار را انجام دهند.» میرمهدی می‌گوید که در هفته اخیر بیش از ۶ واحد صنفی که از فشارهای وارد شده اقدام به تعطیلی فروشگاه خود کرده بودند با امضای یک نامه دسته جمعی که ۱۰۰ نفر آن را امضا کرده‌اند اعلام کردند که قصد اعتراض به این وضعیت را دارند، اما تا این لحظه بنده توانسته‌ام آنها را قانع کنم که تا اطلاع ثانوی اقدام به این کار نکنند.

او می‌گوید: چطور ممکن است یک واحد صنفی با وجود درآمد نداشته و سود نبرده مالیات‌های افزایش یافته را به‌دلیل افزایش فروش پرداخت کند. اظهارنامه‌هایی که تا ماه چهارم ارسال شده و واحدهای صنفی ملزم به پرداخت آن شده بودند دیگر مورد تایید نیست و مسوولان مالیات اعلام کرده‌اند که باید ۲ تا ۳ برابر مبلغ را پرداخت کنند.

درحال حاضر برگه‌های دعوت به حسابرسی به واحدهای صنفی از سوی اداره مالیات ارسال شده است و مسوول ممیزی در جواب به همکاران درباره چگونگی اخذ مالیات اضافه شده می‌گوید ما دستور گرفته‌ایم که تا ۱۰ تا ۳۰ درصد بیشتر از مبلغ تعیین شده برای سال ۹۲ دریافت کنیم. بنده با ارسال نامه‌ای درصدد هستم که نسبت به این روند اعتراض کنم، چراکه با این وجود لطمه بزرگی به واحدهای صنفی وارد می‌شود.