روباتی برای بهبود املای دانش ‏آموزان

ایسنا:‏ محققان سوئیسی روبات انسان‏نمایی را طراحی کرده‏اند که به کودکان در ارتقای مهارت‏های نوشتاری کمک می‏کند. سیستم روباتیک CoWriter که توسط محققان موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان (EPFL) ساخته شده است، در آزمایش‏های انجام‏شده با حضور کودکان مدرسه‏ای بین۶ تا هشت سال، عملکرد موفقی به ثبت رساند. در این آزمایش‌ها، دانش‏آموزان به روبات یاد می‏دهند که املای خود را ارتقا دهد و این ارتقای عملکرد نوشتاری روبات موجب بهبود مهارت نوشتاری کودکان می‏شود. به‌منظور آموزش‏دادن به روبات، دانش‏آموز باید نخست با استفاده از حروف مغناطیسی کوچک، واژگانی را آماده کند؛ این روبات سپس، واژه را بر روی صفحه تبلت می‏نویسد و کودک، اشتباهات آن را با نوشتن دوباره کل واژه یا حروف خاص تصحیح می‏کند. زمانی که وی از عملکرد نوشتاری روبات رضایت داشته باشد، به سراغ واژه

بعدی می‏رود.

این روبات، همزمان حروف تصحیح‏شده را برای ارائه تفاوت‏ها، تحلیل کرده و سپس تلاش‏ خود را برای ارتقای سطح نوشتار کودک افزایش می‏دهد. کودک در فرآیند یادگیری بدون اینکه متوجه شود، تمرین نوشتار را انجام می‏دهد.

این روبات ۵۸ سانتی‏متری را می‏توان برای منعکس‏کردن مشکلات نوشتاری که دانش‏آموزان در درس املا با آن مواجه‏اند، برنامه‏ریزی کرد یا از آن برای بازتولید اشتباهات رایج دانش‏آموزان در املا بهره برد. روبات ابداعی از پایگاه داده نمونه‏های نوشتاری بهره می‏برد و قادر است واژگان با سطوح دشواری مختلف را روی صفحه تبلت بنویسد. ایده طراحی ارائه روبات جدید این است که کودکانی که در نوشتن حروف و درس املا دچار مشکل هستند، انگیزه و اعتماد به‏ نفس‏شان افزایش پیدا کند. به نظر می‏رسد کودکان بدون داشتن مخاطبی برای آموزش‏دادن به آن، علاقه خود به ارتقای مهارت نوشتاری‏ را از دست می‏دهند و این موضوع بر تمامی دوران تحصیل و بزرگسالی‏ آنها اثر می‏گذارد. سیستم روباتیک CoWriter هنوز در مرحله نمونه اولیه قرار داشته و مطالعات بیشتری برای مشاهده فواید چنین برنامه‏ای مورد نیاز است.