دنیای اقتصاد: بازار تبلت که در سال‌های اخیر گرمای رونقش، سرما را به بازار محصولات دیگری مانند کامپیوترهای شخصی آورده است، این روزها گویا بعد از رکودی کوتاه‌مدت دوباره وارد فاز رشد شده است. به دنبال اولین کاهش رشد سالانه صادرات جهانی انواع تبلت در فصل چهارم سال ۲۰۱۴، بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بازار پیش‌بینی خود را برای آینده بازار این محصولات کاهش دادند.

جدیدترین پیش‌بینی‌ها و بررسی‌های موسسه تحقیقاتی IDC در این زمینه نشان می‌دهد که صادرات جهانی انواع تبلت در سال ۲۰۱۵ به ۵/ ۲۳۴ میلیون دستگاه برسد. این پیش‌بینی نشان می‌دهد روند رشد این بازار با سرعت متوسط و رشد سالانه ۱/ ۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ پیش خواهد رفت. کارشناسان این موسسه اما همچنان انتظار دارند رشد بازار جهانی تبلت در سال‌های آینده کند اما مثبت باشد.

به نظر می‌رسد تقاضا در بازار بخش تجاری در حال افزایش است و همچنین مایکروسافت هم به تدریج در حال محکم کردن جای پای خود در این بازار است.

«جیتش عبرانی» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IDC در این مورد می‌گوید: «صرف‌نظر از افزایش محبوبیت فبلت‌ها، همچنان بخشی از بازار به دنبال استفاده از دستگاهی بزرگ‌تر هستند تا بتوانند از تجربه کار با تبلت در اندازه‌های بزرگ لذت ببرند.

این در حالی است که شرکت‌های تولیدکننده تبلت‌های کوچک به سرعت در حال کاهش قیمت محصولات خود و افزودن قابلیت‌هایی مانند تماس صوتی به آنها برای جلب نظر کاربران و مصرف‌کنندگان هستند تا بتوانند در رقابت با فبلت‌ها در بازار حضور پررنگ‌تری داشته باشند. به این ترتیب حالا در بازار انواع تبلت، فبلت‌های پرطرفدار در برابر تبلت‌های مبتنی بر سیم‌کارت رقابت جدی را آغاز می‌کنند.»

از نظر پلت‌فرم‌های مختلف، اندروید هنوز هم حاکمیت بازار تبلت‌ها را در اختیار دارد. تبلت‌های اندرویدی حالا دوسوم کل بازار جهانی را در اختیار دارند که این میزان حتی بیشتر از پیش‌بینی‌ها و انتظارات کارشناسان بوده است.

تبلت‌های مبتنی بر iOS که زمانی بازار را به خود اختصاص داده بودند، حالا گویا روزهای چندان خوبی را پشت سر نمی‌گذارند؛ حتی IDC پیش‌بینی کرده است که سهم تبلت‌های آی‌پد شرکت اپل در سال ۲۰۱۵ همچنان کاهش پیدا کند و به رقمی پایین‌تر از سه سال گذشته برسد. ویندوز اما با وجود روند رشد نه‌چندان سریعش، گویا آینده امیدوارکننده‌ای دارد و انتظار می‌رود که سهم قابل‌توجهی از بازار جهانی تبلت‌ها را در سال جدید میلادی و سال‌های آینده به خود اختصاص دهد.

به این ترتیب انتظار می‌رود که سهم ویندوز از بازار جهانی تبلت‌ها از ۱/ ۵ درصد در سال ۲۰۱۴ به ۱/ ۱۴ درصد در سال ۲۰۱۹ برسد.

«جین فیلیپه بوچارد» یکی دیگر از کارشناسان موسسه تحقیقاتی IDC در این باره می‌گوید: «مایکروسافت در حال حاضر عملکرد خوبی در بازار داشته و ما معتقدیم که معرفی ویندوز ۱۰ نه تنها می‌تواند تاثیر چشمگیری بر سهم مایکروسافت از بازار تبلت داشته باشد، بلکه روی کل صنعت تبلت هم تاثیر مثبتی خواهد داشت.

در واقع اشتیاق خوبی در بازار برای پلت‌فرمی وجود دارد که بتواند تجربه خلاقانه‌ای را در دستگاه‌های مختلف برای کاربران به همراه بیاورد و ما معتقدیم که مایکروسافت پتانسیل خوبی در این زمینه دارد.»

ویندوز عامل تازه رونق بازار جهانی تبلت

ویندوز عامل تازه رونق بازار جهانی تبلت