حافظه فلش خطرناک که می‏تواند هر لپ‏تاپی را از کار بیندازد

این محصول در نگاه اول یک فلش مموری ساده است که با همراهی یک آنتی‏ ویروس مطمئن و به‏ روز می‌تواند اعتماد کاربران را جلب کند، اما خوب است بدانید این USB Drive خطرناک می‏تواند با آسیب زدن به سخت‏افزار لپ‏تاپ آن را از کار بیندازد. بارها گفته شده که از اتصال فلش‏‌مموری‏های ناشناس و مشکوک به سیستم خود خودداری کنید؛ حتی اگر یک آنتی ‏ویروس قدرتمند و به ‏روز روی سیستم نصب کرده باشید. در بهترین حالت ممکن است فلش‌مموری دارای یک بدافزار مخرب باشد که شما را مجبور به تعویض سیستم‏‌عامل کرده یا به اطلاعاتتان آسیب برساند. در برخی موارد با اتصال فلش مموری اطلاعات حیاتی مانند پسوردها و اطلاعات اکانت‏ها به سرعت دزدیده خواهد شد و در برخی موارد هر چند نادر مانند این فلش مموری ممکن است لپ‏تاپ شما به کل سوخته

و از کار بیفتد!

به گزارش HackADay یک مهندس الکترونیک اخیرا وسیله‏ای شبیه به فلش مموری ساخته که می‏تواند هر لپ‏تاپی را از کار بیندازد. این دانگل که تنها شبیه به فلش مموری طراحی شده به صورت هوشمندانه‏ای با استفاده از یک مبدل توان و ترانزیستور مکانیزم حفاظتی درگاه USB را از کار خواهد انداخت. در حالت عادی اگر پدیده‏هایی مانند اتصال کوتاه رخ دهد سیستم حفاظتی USB در برابر الکتریسیته ساکن محافظت خواهد شد اما ترانزیستور این دانگل می‏تواند ولتاژ را از طریق خازن‏های خود به درگاه تزریق کند.

این عملیات در یک چرخه مداوم اتفاق افتاده و سطوح بالایی از ولتاژ وارد درگاه خواهد شد تا سیستم به صورت کلی از کار بیفتد. از آن‏جا که در بسیاری از لپ‏تاپ‏های مدرن USB مستقیما به پردازنده متصل است خطر اضافه ‏بار الکتریکی ممکن است ضررهای جبران‌ناپذیری به سخت‌افزار وارد کند و تمام اینها تنها از طریق اتصال این دانگل به درگاه USB بدون نیاز به هیچ اقدام اضافه‏ای انجام خواهد شد.

این دانگل البته تنها به عنوان اثبات یک ایده ساخته شده است و دلیلی برای ترس و وحشت وجود ندارد. البته ممکن است بعدها فردی چنین مداری را طراحی کرده و آن را پس از تولید انبوه برای سود خودش با قیمت بالایی بفروشد. پس بهتر است از اتصال فلش مموری‏های ناشناس به لپ‏تاپ خود خودداری کنید.