همکاران سیستم: شرکت گوگل اعلام کرد که در نظر دارد میکرو رایانه‏های شخصی را با اندازه مشابه حافظه‏های فلش روانه بازار کند. به گزارش وب‌سایت Itp این محصول که با نام Google Chromebit ساخته می‏شود قرار است از طریق ورودی HDMI به مانیتور یا گیرنده تلویزیون متصل شود تا نمایشگر مذکور به یک رایانه شخصی تبدیل شود.

اگرچه این محصول همچنان مراحل آزمایشی خود را پشت‏سر می‏گذارد، اما مرکز خبری Engadget توضیح داد که Chromebit مبتنی بر تراشه مرکزی Rockchip ۳۲۸۸ SoC همراه با دو گیگابایت رم، ۱۶ گیگابایت حافظه داخلی eMMC، ورودی USB ۲.۰، گیرنده بی‏سیم WiFi ۸۰۲.۱۱ ac، فناوری ارتباطی بلوتوث ۰/ ۴، سیستم کنترلی Smart Ready و پردازنده گرافیکی چهار هسته‏ای ARM Mali ۷۶۰ عرضه می‏شود.

ورودی HDMI در رایانه Chromebit به صورت چرخشی طراحی شده است و بر این اساس زمانی که به نمایشگر متصل می‏شود، در صورت نبود فضای کافی می‏تواند به صورت زاویه‏دار قرار بگیرد.

گوگل می‏گوید این محصول در مرحله نخست فقط در بازار آمریکا به فروش می‏رسد و قرار است تا پایان سال جاری میلادی با قیمت کمتر از ۱۰۰ دلار عرضه شود.

براساس اخبار موجود، میکرو رایانه Chromebit در شرکت تایوانی ایسوس به تولید رسیده است. این دستگاه مشابه Compute Stick است که شرکت اینتل در ژانویه امسال معرفی کرد.