دنیای اقتصاد: روز شنبه وزیر ارتباطات در حاشیه دیدار نوروزی خود با کارمندان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی نشست خبری به اعلام برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۹۴ پرداخت. محمود واعظی با اعلام اینکه مطالبات مردم از وزارت ارتباطات و زیرمجموعه‌های آن بیشتر از امکانات و زیرساخت‌های موجود است اعلام کرد که در سال جدید این وزارتخانه با کمک گرفتن از بخش خصوصی تمام توان خود را روی توسعه بخش‌های مختلف ارتباطی خواهد گذاشت. او تاکید کرد با حمایت و فضا دادن به بخش خصوصی باید کاری کنیم تا این بخش بیشتر در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور فعال و سرمایه‌گذاری کند. واعظی ابراز امیدواری کرد که با دریافت بودجه موردنظر به وزارت ارتباطات این وزارتخانه بین ۳ تا ۴ هزار میلیارد تومان در حوزه ICT کشور سرمایه‌گذاری کند و در کنار این میزان نیز بخش خصوصی در حدود ۱۰ میلیارد تومان برای توسعه این بخش در نظر بگیرد. واعظی در ادامه با اشاره به توسعه متوازن گفت: تصمیم داریم توسعه در این بخش‌ متوازن باشد و نمی‌خواهیم تنها در شهرهای بزرگ و مهم کشور امکانات خود را متمرکز کنیم، بلکه مناطق محروم کمتر مورد توجه قرار گرفته شده و روستاها نیز همواره جزو اولویت‌های وزارت ارتباطات بوده و در سال ۹۴ نیز این توجه افزایش پیدا خواهد کرد.

او به پروژه‌های مختلف وزارت ارتباطات برای افزایش پهنای باند کشور اشاره کرد و افزود: بنا و سیاست کلی ما این است که توسعه پهنای باند به گونه‌ای است که ۸۰ درصد داخلی و ۲۰ درصد خارجی باشد. همچنین امیدواریم تا پایان سال ۹۴ میزان پهنای باند فعلی دوبرابر شود.

واعظی، یکی دیگر از اهداف وزارت ارتباطات را تمرکز روی بهبود و افزایش تولید محتوا در کشور عنوان کرد و گفت: بهبود وضعیت تولید محتوا و رشد تولید اپلیکیشن در سال ۹۴ برای ما بسیار با اهمیت است. به همین خاطر مبلغ ۱۲۰ میلیارد تومان برای حمایت از بخش‌خصوصی، دانشگاه‌ها و فارغ‌التحصیلان در این بخش اختصاص داده‌ایم. وی در ادامه افزود: این مبلغ نیز در قالب وام کم‌بهره و

باز پرداخت میان‌مدت بین ۳ تا ۵ سال در اختیار گروه‌های فعال در بخش تولید محتوا و اپلیکیشن قرار خواهد گرفت. ارائه ۸ پروانه جدید به شرکت‌ها و اپراتورهای بزرگ و ایجاد ۱۰۰ هزار شغل تا پایان سال ۹۴ از دیگر وعده‌هایی بود که وزیر ارتباطات در این جلسه از آن خبر داد.

اما واعظی در پاسخ به اختلالات اینترنتی کشور که از پیش از شروع سال جدید آغاز شده بود، این اختلالات را به شبکه وصله و پینه‌ای اینترنت کشور ارتباط داد و گفت : میزان ارتباطات مردم از طریق شبکه اینترنت در سال جدید با افزایش چند برابری همراه بود. سال گذشته در همین ایام حدود ۲/ ۳ میلیون نفر کاربر اینترنت داشتیم اما امسال بیش از ۸ میلیون نفر کاربر اینترنت خانگی داشتیم. بنابراین حجم گسترده از پهنای باند اشغال و باعث اختلال شده بود. وی تاکید کرد این افزایش کاربران توجیهی برای اختلالات اینترنتی در سال جدید نیست و وزارتخانه در تلاش است که سال آینده کمیته‌های نظارتی و کمکی بیشتری برای بخش اینترنت کشور در نظر بگیرد تا اختلالات اینترنتی نیز با کاهش همراه باشد.

در ادامه این نشست، واعظی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه توافقات اولیه هسته‌ای چه تاثیری بر حوزه ICT کشور خواهد داشت اعلام کرد: این توافق روی همه بخش‌ها تاثیرگذار خواهد بود و بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز از این قاعده مستثنا نیست. اما واعظی در خصوص سرنوشت فیلترینگ هوشمند در سال ۹۴ و وضعیت سایت‌های فیلتر شده در این سال گفت: وزارتخانه تمام تلاش خود را به کار می‌بندد که فیلترینگ هوشمند را در سال ۹۴ به بهترین شکل محقق کند. او با اشاره به اجرای مرحله اول و دوم این پروژه اعلام کرد که مرحله سوم این طرح طی دوماه آینده شروع خواهدشد.

او در پاسخ به سوال «دنیای اقتصاد در خصوص اینکه امکان رفع فیلتر سایت‌های فیلتر شده با اجرای فیلترینگ» هوشمند وجود دارد، گفت: به دنبال آن هستیم که مردم از امکانات دنیا بیشترین بهره را ببرند، اما تنها بخش پاک این امکانات مدنظر ماست برهمین اساس با اجرای طرح فیلترینگ هوشمند به دنبال آن هستیم که اگر سایتی در بخشی از مطالب خود محتوای نامناسبی را منتشر کرد، به جای فیلتر‌کردن آن سایت، تنها دسترسی به آن محتوای نامناسب را محدود کنیم. همچنین فیلتر شدن برخی سایت‌ها با تصمیم ما صورت نگرفته است تا بتوانیم آنها را رفع فیلتر کنیم، چرا که ما تنها یک عضو کمیته فیلترینگ کشور هستیم.

او تاکید کرد که وزارت ارتباطات تمام تلاش خود را طی یک سال گذشته برای جلوگیری از فیلترینگ سرویس‌ها وسایت‌های مفید اینترنتی کرده است و در سال جدید نیز همین سیاست را دنبال خواهد کرد. واعظی همچنین در پاسخ به سوال دیگر «دنیای اقتصاد» در خصوص اختلال در سرویس‌های VPN گفت: فعالیت فیلتر‌شکن‌ها هیچ گاه قانونی نبوده که حال ما بخواهیم در خصوص آن صحبت کنیم. هیچ‌گاه استفاده از فیلتر‌شکن‌ها را تایید نکرده‌ایم و حال هم وارد این بحث نمی‌شویم.