رویارویی دو تبلت مایکروسافت و Dell

دنیای اقتصاد: کمپانی Dell به‌تازگی تبلت جدید خود با نام Venue ۱۰ ۷۰۰۰ را برای حضور بیشتر در بازار و رقابت با سرفیس ۳ مایکروسافت معرفی کرده است. البته باید گفت هر دو این محصولات می‌توانند به صورت همزمان نقش تبلت و لپ‌تاپ را برای کاربر خود بازی کنند که با وجود مزایای متفاوت با قیمت پایه ۴۹۹ دلار شروع می‌شوند. PCworld در این زمینه گزارشی ارائه کرده است که در ادامه می‌خوانید.

آیا مشتری‌های این دو تبلت هم یکسان هستند؟ در مقایسه بین ویژگی‌های این دو محصول کدام‌یک نسبت به دیگری برتری دارد؟ و همه این ویژگی‌ها چطور در یک جا جمع شده‌اند؟ بنابراین دو تبلت Dell Venue ۱۰ ۷۰۰۰ و Microsoft Surface ۳ را با هم مقایسه کنیم.

اولین مزیتی که در ابتدا دیده می‌شود، تبلت Venue ۱۰ ۷۰۰۰ از صفحه نمایشی کوچک‌تر از Surface ۳ استفاده کرده در شرایطی که وضوح آن بسیار بیشتر است.

صفحه نمایش ۵/۱۰ اینچی با وضوح ۲۵۶۰×۱۶۰۰ پیکسل در مقابل صفحه نمایش ۸/۱۰ اینچی با وضوح ۱۹۲۰×۱۰۸۰ پیکسل. علاوه‌بر آن تبلت Dell از فناوری OLED بهره برده، درحالی‌که محصول مایکروسافت از فناوری استاندارد LCD‌ها استفاده کرده است.

مقایسه سیستم‌عامل و نرم‌افزارها

یکی دیگر از تفاوت‌های این دو محصول در سیستم‌عامل‌های نصب شده روی آنها است. Venue ۱۰ ۷۰۰۰ از سیستم‌عامل اندروید ۰/۵ که سیستم‌عامل بسیاری از تبلت‌ها است استفاده کرده که نرم‌افزارهای بسیار زیاد مخصوص به خود را دارد و ممکن است بهتر از سیستم‌عامل ویندوز ۱/۸ که روی تبلتSurface ۳ نصب شده، عمل کند، اما نباید از یاد ببریم که سیستم‌عامل جدید مایکروسافت در راه است و ممکن است ویندوز ۱۰ شرایط را تغییر دهد.

با این حال لازم به یادآوری است که هر دو محصول از نرم‌افزارهای معتبر و مهمی پشتیبانی می‌کنند که اکثر کاربران را از سیستم‌عامل مقابل بی‌نیاز خواهند کرد.

آنچه از نظر سخت‌افزار باید مقایسه شود

در بخش سخت‌افزاری ممکن است کفه ترازو به سمت Surface ۳ مایکروسافت سنگین‌تر باشد زیرا این محصول از چیپست‌های جدید اینتل موسوم به Cherry Trail استفاده کرده، این درحالی است که تبلت Dell از چیپست‌های قدیمی‌تر اینتل به نام

Moorefield بهره برده است. چیپست‌های جدیدتر از ساختار جدید و پردازنده‌های گرافیکی جدیدتر بهره می‌برند. البته از آنجا که سیستم‌عامل ویندوز به قدرت سخت‌افزاری بیشتری نیاز دارد در نهایت ممکن است قدرت و عملکرد پردازش هر دو محصول برابر باشد با این تفاوت که تبلت مایکروسافت بدون شک از برتری‌های بیشتری در زمینه پردازش گرافیکی برخوردار خواهد بود.

مقایسه حافظه‌های داخلی و اندازه و وزن

تبلت Venue ۱۰ ۷۰۰۰ از ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی بهره می‌برد درحالی‌که Surface ۳ از دو برابر حجم بیشتر استفاده کرده است. با این حال هر دو محصول نیز از کارت‌های حافظه خارجی پشتیبانی خواهند کرد، البته حافظه ۶۴ گیگابایتی Surface ۳ ممکن است تا مدتی کاربران را از خرید آنها بی‌نیاز کند.

در زمینه اندازه اما باید گفت تبلت Dell با تنها ۲/۶ میلیمتر ضخامت کمتر از تبلت رقیب با ۷/۸ میلیمتر ضخامت است. همچنین وزن آن نیز تنها ۵۹۸ گرم است که در مقابل تبلت ۶۲۲ گرمی مایکروسافت

سبک‌تر است.

مقایسه راه‌های ارتباطی این دو

در اینجا ضخامت کمتر تبلت Dell به آن این اجازه را نداده است که از درگاه HDMI کامل، USB ۳.۰ یا سایر درگاه‌های اتصال به صفحه نمایش خارجی استفاده کند و تنها از یک درگاه USB ۲.۰ و ورودی هدفون استفاده کرده است.

با این حال این تبلت از فناوری اختصاصی اینتل به نام WiDi برای اتصال بی‌سیم به صفحه نمایش‌های خارجی به صورت کامل پشتیبانی می‌کند. از سوی دیگر تبلت Surface ۳ مایکروسافت درگاه‌های بسیار مناسبی ارائه می‌دهد که عبارت است ازUSB ۳.۰، mini-DisplayPor و micro-USB ۲.۰.

دوربین‌های متفاوت

تبلت Venue ۱۰ ۷۰۰۰ از دوربین اصلی ۸ مگاپیکسل استفاده کرده که از فناوری ۳D RealSense پشتیبانی می‌کند. این فناوری در بررسی عمق تصویر بسیار کارآمد است. دوربین جلوی ۲ مگاپیکسلی نیز دیگر ویژگی تبلت Dell در این زمینه است.

از سوی دیگر Surface ۳ از دوربین اصلی ۸ مگاپیکسلی بدون قابلیت ۳D RealSense و دوربین جلوی ۵/۳ مگاپیکسلی استفاده کرده است.

باتری و باقی ویژگی‌ها

مدت زمان بازدهی باتری هر دو محصول در زمان تماشای فیلم، ۱۰ ساعت است. علاوه‌بر آن هر دو آنها نیز از Wi-Fi ۸۰۲.۱۱ ac و بلوتوث ۰/۴ پشتیبانی می‌کنند که با اتصال صفحه کلید به لپ‌تاپ تبدیل خواهند شد.

آنچه در نهایت باید گفت

با وجود اینکه تبلت Dell از ضخامت کمتر، صفحه نمایش با کیفیت OLED و فناوری سه‌بعدی اینتل بهره می‌برد اما در نهایت در ارائه تجربه‌ای همانند لپ‌تاپ‌ها در مقابل Surface ۳ ناکام است.

چراکه باید گفت مهم‌ترین ویژگی تبلت مایکروسافت ارائه نسخه کامل سیستم‌عامل ویندوز ۱/۸ است که به‌زودی نیز به ویندوز ۱۰ مهاجرت خواهد کرد. با این حال چنانچه به دنبال خرید تبلتی با کیفیت هستید و استفاده از آن به عنوان لپ‌تاپ در رده دوم قرار دارد، Venue ۱۰ ۷۰۰۰ بدون شک برتر از Surface ۳ است و به شما پیشنهاد می‌شود.

رویارویی دو تبلت مایکروسافت و Dell