رایورز: هر فردی که می‏خواهد بزرگ‌ترین مجموعه از آنچه که اپل تاکنون در تاریخ فعالیت‏های خود تولید کرده است را از نزدیک ببیند، باید به شهر ساونا ایتالیا سفر کند. این شهر ساحلی که تنها ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد و در شمال غربی کشور ایتالیا واقع شده است، به واسطه راه‏اندازی بزرگ‌ترین موزه شرکت اپل از پاییز آینده میزبان چند برابر جمعیت خود خواهد بود. بنیان‌گذاران این موزه می‏گویند ساونا میزبان بزرگ‌ترین موزه اپل در سراسر جهان است و فناوری‏های مختلف شرکت «استیو جابز» را از ابتدا تاکنون بدون هرگونه نقص در معرض دید عموم قرار می‏دهد. در این مجموعه بیش از ۱۰ هزار محصول مختلف ارائه شده است که از جمله آنها می‏توان به ۱۰۰۰ دستگاه رایانه، ۲۴۴ دستگاه مانیتور، ۱۵۲ چاپگر و ۱۳۳۰ دستگاه انواع هارددیسک، صفحه کلید و سیستم‏های دستی اشاره کرد. سخت‏افزارها و نرم‏افزارهای عرضه شده مربوط به فعالیت‏های اپل در دوره‏های مختلف می‏شوند و حتی محصولاتی پیش از آنکه iPod روی کار بیاید هم وجود دارند.

بازدیدکنندگان در این موزه شانس آن را خواهند داشت تا رایانه Apple I را هم ببینند و البته در کنار آن مدل‏های Apple II و Apple III هم گذاشته شده است. از جالب‏ترین محصولات به نمایش درآمده می‏توان به eMate ۳۰۰ اشاره کرد که مبتنی بر سیستم‏عامل Newton کار می‏کند و برای بازار آموزشی ساخته شده و البته در مدت کوتاهی حذف شده و کارشناسان می‏گویند این محصول بیشترین تاثیر را در ساخت iBook داشته است.

«آندرآ پالرمو» مدیر مرکز غیرانتفاعی All About Apple ONLUS که این موزه را راه‏اندازی کرده است، گفت: «هرآنچه مربوط به تاریخ رایانه می‏شود و اپل در آن نقش داشته است را اینجا مشاهده خواهید کرد.»