محققان می‌گویند موفق به حمله سایبری به یک روبات جراح شده‌اند و به سادگی کنترل آن را در جریان جراحی به دست گرفته‌ و با این کار کنترل آن را از دست پزشکان مسوول خارج کرده‌اند. به گزارش کامپیوترورلد، این روبات که Raven II نام دارد به دنبال حمله‌ای ساده از نوع Dos از کنترل خارج شده است. با توجه به افزایش استفاده از روبات‌ها برای انجام فعالیت‌های پرستاری، پزشکی و آزمایشگاهی هک کردن آنها و سوءاستفاده از این محصولات می‌تواند جان بیماران و سلامت افراد بستری شده را به خطر بیندازد.

موفقیت این حمله سایبری امنیت جراحی‌های روباتیک که از طریق اینترنت و از راه دور کنترل می شوند را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. این نوع جراحی که به telesurgery مشهور شده به جراح امکان می دهد تا با استفاده از یک سیستم روباتیک و از راه دور اقدامات لازم را روی یک بیمار انجام دهد.

از این روش جراحی برای مداوای بیماران در نقاط دور افتاده و در جریان سوانح و بلایای طبیعی استفاده می شود و با توجه به افزایش ۲۰ درصدی خرید روبات‌های جراح انتظار می‌رود پزشکان زیادی از این مدل جراحی استقبال کنند، اما مشکل امنیت جراحی‌های یاد شده هنوز حل نشده است. مشکل مذکور روبات‌های جراح را به سلاحی مرگبار برای آسیب زدن به بیماران مبدل می‌کند.

محققان دانشکده‌های مهندسی برق و رایانه دانشگاه واشنگتن می‌گویند؛ این وضعیت مشابه با استفاده از بدافزار استاکس نت برای خرابکاری در تاسیسات هسته‌ای ایران است. آنان با حمله سایبری به روبات Raven II حتی توانستند سیستم توقف اضطراری آن موسوم به E-stop را هم از کار بیندازند تا افراد حاضر در محل هم نتوانند جلوی اقدامات تخریبی روبات را بگیرند.