مقایسه بسته‌های اینترنت همراه در اپراتورها

دنیای اقتصاد: حدود دو دهه پیش که تلفن همراه وارد کشور شد استفاده‏ای نداشت جز تماس تلفنی و ارسال پیامک، ولی حالا دیگر این امکان به چشم کاربران نمی‏آید و انتظاری که مشترکان از تلفن همراه دارند این است که دوربین مناسبی داشته باشد، فضای بیشتری برای ذخیره‏سازی فایل‏ها داشته باشد، خوش‏دست باشد و از این قبیل معیارها. اینترنت همراه هم مقوله‏ای است که چند سال اخیر وارد این حوزه شده است و حالا دیگر اغلب کاربران، تلفن همراه را به چشم دستگاهی می‏بینند که بتوان با آن به اینترنت دسترسی داشت. حالا دیگر کاربران می‌خواهند حین حرکت و در خارج از خانه و محل کار اینترنت داشته باشند و بر این اساس انتخاب اینترنتی مناسب که در عین کیفیت بالا هزینه مناسبی هم داشته باشد از دغدغه‏های مشترکان اپرتورها شده است.

نسل سوم موبایل در ابتدا از طریق اپراتور سوم در کشور راه‏اندازی شد. بعد از مدتی که همراه اول و ایرانسل هم به عرصه ارائه خدمات نسل سوم وارد شدند رقابت‏ به وجود آمد و هریک از این سه اپراتور نهایت تلاش خود را کردند تا نه‏تنها از دیگر رقیبان جا نمانند، بلکه حتی جلو بزنند و کاری کنند که مشتریان جدید جذب کنند و از طرفی هم مشتریان قبلی را حفظ کنند تا به این ترتیب بتوانند سهم خود را در این بازار افزایش دهند. از طرفی مشترکان موبایل هم در تلاش هستند تا با انتخاب بسته دیتای مناسب و سرعت بیشتر برای استفاده از اینترنت بهترین اپراتور را انتخاب کنند.

این نکته را هم فراموش نکنیم که وقتی نسل سوم موبایل برای اولین بار از طریق رایتل در کشور ما عرضه شد در کشورهای منطقه چند سال بود که از نسل‏های سوم و حتی چهارم استفاده می‏شد و با انحصار رایتل دیگر اپراتورها مجاز به ارائه این سرویس نبودند. بنابراین تا سه سال اینترنت پرسرعت همچنان برای کاربران در حد آرزو و رویا بود، چرا که اپراتور سوم در ابتدا در این حوزه ضعیف عمل کرد و سرویس مناسبی ارائه نکرد ولی با اتمام دوره انحصار، دو اپراتور دیگر مجاز به ارائه این سرویس شدند و با شکل گرفتن بازار رقابت، این حوزه از رکود درآمد و حالا دیگر می‌توان گفت در کشور ما سرویس ۳G عرضه می‏شود هرچند هنوز هم آن‌طور که باید در تمام نقاط کشور و حتی پایتخت این سرویس به خوبی ارائه نمی‏شود و مشترکان آن‌طور که باید رضایت ندارند.

یکی از مقوله‏های بسیار مهم و شاید هم اصلی‏ترین فاکتور برای کاربران، بحث قیمت است. چرا که مبلغ پرداختی برای اینترنت، از آنجا که می‏تواند یک امر بلندمدت قلمداد شود، برای کاربران نکته مهمی محسوب می‏شود و بیشتر مشترکان سعی می‏کنند تا اپراتوری را که خدمات مدنظر آنها را با قیمت بهتری عرضه می‏کند به عنوان گزینه اصلی قرار دهند.

در این مطلب قصد داریم تا حد امکان به مقایسه تعرفه سه اپراتور بزرگ کشور در بخش اینترنت همراه و بسته‏های اینترنتی که بیشترین میزان استفاده را در بین کاربران دارند، بپردازیم.

در حال حاضر تعرفه مصرف آزاد برای هر سه اپراتور کشور، به ازای هر کیلوبایت ۵/ ۰ ریال در سیم کارت دائمی و ۷۵/ ۰ ریال در مدل اعتباری آن است، اما تمرکز ما بیشتر از همه روی بسته‏های پیشنهادی این اپراتورها است که طبیعتا صرفه بهتری در استفاده برای کاربران دارند.

همراه اول

اپراتورهمراه اول پس از دریافت مجوز قطعی ارتقای شبکه و ارائه تجاری خدمات نسل ۳ و ۴ در آخرین روزهای سال ۹۳،‏ اکنون به صورت رسمی قیمت سرویس‏های نسل ۳ خود را اعلام کرده است. پیش از این همراه اول برای مشترکانی که استفاده معمول از خدمات اینترنت همراه داشتند، مقرون ‏به صرفه‏ترین تعرفه را ارائه می‏داد اما اکنون این اپراتور تغییراتی در قیمت و سرعت اینترنت خود اعمال کرده است. در تعرفه‏های جدید، اینترنت همراه اول با نام نوترینو به دو سرعت آلفا و آلفا+ که در دو کلاس سرعتی پایه و حرفه‏ای هستند تقسیم شده است. مشترکان می‌توانند با خرید یکی از بسته‌های آلفا+، به اندازه حجم ۲ بسته (بسته شبانه‌روزی+ بسته شبانه) از اینترنت همراه استفاده کنند.

مشترکانی که بنا به دلایلی نمی‌توانند از خدمات ۳G و ۴G در منطقه زندگی خود بهره‌مند شوند، می‌توانند از بسته‌های آلفا استفاده کنند. بسته‌های آلفا از نظر قیمت و حجم همانند بسته‌های هوشمند GPRS همراه اول است. این بسته‌ها برای تمام مشترکان دائمی و اعتباری قابل استفاده

است.

بسته‌های آلفا مثبت که بسته‌های حرفه‌ای نوترینو هستند، با سرعتی بالا، استفاده تخصصی و حرفه‌‏ای از اینترنت نسل ۳ و ۴ را ممکن می‏کنند. این بسته‌های متنوع، مناسب افرادی هستند که از برنامه‌های صوتی و تصویری اینترنتی استفاده می‌کنند یا تمایل به داشتن اینترنتی با سرعت بالا دارند.

بسته‏های آلفای همراه اول در چهار دسته عرضه می‏شوند به این صورت که بسته شماره یک با میزان حجم ۱۵۰ مگابایت شامل ۱۰ MMS و یک روز اعتبار با قیمت ۱۰۰۰ تومان عرضه می‏شود. بسته شماره ۲ شامل ۸۰۰ مگابایت حجم با ۳۰ MMS و ۷ روز اعتبار دارای قیمت ۵هزار تومان است. بسته شماره سوم هم با ۵/ ۲ گیگابایت، با ۳۰MMS و ۳۰ روز اعتبار ۱۰هزار تومان است. آخرین بسته هم ۸۰۰ مگابایتی است که با اعتبار ۷ روزه ۱۰۰۰ تومان قیمت دارد. در این بسته از سرویس MMS نمی‏توان استفاده کرد و محدودیت زمانی هم دارد؛ یعنی از این بسته فقط می‏توان از ساعت ۲۳ تا ۸ صبح استفاده کرد.

بسته‏های آلفا مثبت هم به صورت‏های یک‏روزه، هفت‏روزه و سی روزه است؛ به این صورت که بسته‏های یک‏روزه با ۱۰۰ مگابایت حجم و ۱۰۰ مگابایت هدیه شبانه ۱۵۰۰ تومان، ۳۰۰ مگابایت حجم و ۳۰۰ مگابایت هدیه شبانه ۳۵۰۰ تومان، یک گیگابایت حجم و یک گیگابایت هدیه شبانه ۹هزار تومان و با ۳ گیگابایت حجم و ۳ گیگابایت هم هدیه شبانه ۱۰هزار تومان عرضه می‏شود. بسته‏های هفت روزه هم به این شرح عرضه می‏شود: ۱۰۰ مگابایت حجم و ۱۰۰ مگابایت هدیه شبانه ۲۵۰۰ تومان، ۳۰۰ مگابایت حجم و ۳۰۰ مگابایت هدیه شبانه ۵هزار تومان، یک گیگابایت حجم و یک گیگابایت هدیه شبانه ۱۰هزار تومان و با ۳ گیگابایت حجم و ۳ گیگابایت هدیه شبانه ۱۳هزار و ۵۰۰ تومان. ارائه بسته‏های ۳۰‏روزه هم به این شرح است: ۱۰۰ مگابایت حجم و ۱۰۰ مگابایت هدیه شبانه ۴هزار تومان، ۳۰۰ مگابایت حجم و ۳۰۰ مگابایت هدیه شبانه ۷هزار تومان، یک گیگابایت حجم و یک گیگابایت هدیه شبانه ۱۳هزار تومان و با ۳ گیگابایت حجم و ۳ گیگابایت هم هدیه شبانه ۱۷هزار تومان.

اپراتور دوم موبایل

ایرانسل هم به‏تازگی از عرضه بسته‏های اینترنت همراه ارزان‏تر و مقرون‏به صرفه‏تر، بدون محدودیت در سرعت و فناوری ارتباطی به مشترکان خود خبر داده است. این اپراتور بسته‏های اینترنت همراه خود را در ۶ دسته با اعتبار زمانی روزانه، هفتگی، ماهانه، سه ماهه، ۶ ماهه و یکساله با حجم ۱۵ مگابایت تا ۱۰۰ گیگابایت به مشترکان عرضه کرده است.

براین اساس، تعرفه بسته‌های یک روزه ایرانسل با حجم ۱۵ مگابایت ۵۰۰تومان، ۳۰مگابایت ۹۰۰ تومان، ۱۲۰ مگابایت هزار و ۸۰۰ تومان، ۲۰۰ مگابایت ۲۵۰۰ تومان، ۱ گیگابایت شبانه ۱۰هزار تومان و ۲۰۰ مگابایت شامل ۵۰ مگابایت روزانه و ۱۵۰ مگابایت ترافیک شبانه ۱۲۰۰ تومان تعیین شده است. تعرفه بسته‌های هفتگی ایرانسل هم ۱۵۰۰تومان برای ۴۰ مگابایت، ۲هزار تومان برای ۶۰ مگابایت، ۲۵۰۰تومان برای ۱۰۰ مگابایت، ۴هزار تومان برای ۲۰۰مگابایت، ۵هزار تومان برای ۳۰۰مگابایت، ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان برای ۵گیگابایت، ۸هزار تومان برای بسته ۳ گیگابایتی مشتمل بر ۶۰۰مگابایت ترافیک روزانه و ۴/ ۲ گیگابایت ترافیک شبانه و همین‌طور ۴هزار تومان برای بسته ۱۰۰۰مگابایتی قابل استفاده در بازه زمانی ۹ شب تا ۹ صبح تعیین شده است.

در گروه بسته‏های اینترنت همراه ماهانه، ایرانسل با کاهش تعرفه، هزینه فعال‏سازی بسته ۲۰۰ مگابایتی را ۵هزار تومان، ۳۵۰مگابایتی را ۷هزار تومان، ۴۰۰مگابایتی را ۸هزار تومان، ۵گیگابایتی را ۲۰هزار تومان، ۱۰ گیگابایتی را ۳۲هزار و ۵۰۰ تومان، ۲۰ گیگابایتی را ۵۰هزار تومان و ۲۴ گیگابایتی شبانه را ۱۰ هزار تومان و ۵۰۰مگابایت روزانه به همراه ۲ و نیم گیگابایت ترافیک قابل استفاده در بازه زمانی ساعت ۹ شب تا ۹ صبح را ۱۰ هزار تومان تعیین کرده است.

مشترکان سیم‌کارت‌های دائمی و اعتباری ایرانسل می‏توانند بسته‌های ۳ ماهه ۶ گیگابایتی را با هزینه ۲۵ هزار تومان، ۹ گیگابایتی را ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۲گیگابایتی را سی و هفت هزار و ۵۰۰ تومان، ۱۵گیگابایتی را ۴۵هزار تومان، ۱۸گیگابایتی را ۴۷ هزار و پانصد تومان، ۳۰ گیگابایتی را ۶۰هزار تومان و ۵۰ گیگابایتی را تنها با ۷۵هزار تومان خریداری کنند. ضمن آنکه بسته اینترنت همراه ۶ ماه ایرانسل با ۹ گیگابایت ترافیک هم با قیمت ۳۵ هزار تومان، بسته ۶ماهه ۷۰ گیگابایتی با قیمت ۱۳۰هزار تومان، بسته‌های یک‌ساله ۱۲ گیگابایتی با قیمت ۴۲هزار تومان و ۱۰۰ گیگابایتی با قیمت ۱۷۵هزار تومان به مشترکان سیم‌کارت‌های ایرانسل عرضه شده است.

اپراتور سوم تلفن همراه

تعرفه اینترنت اپراتور سوم برای مشترکان دائمی، اعتباری و دیتای این اپراتور متفاوت است، به علت اینکه به گفته مدیران عامل رایتل، بیش از ۸۰ درصد مشترکان این اپراتور مشترک سیم‏کارت دیتا هستند، درادامه تعرفه اینترنت سیم‏کارت دیتا بررسی شده است. رایتل بسته‏های اینترنت همراه خود را در بسته‏های ۱۵ روزه و ۳۰ روزه عرضه کرده که قیمت بسته ۱۵ روزه ۷هزار تومان است. بسته‏های سی روزه هم به دو صورت پایه و حرفه‏ای عرضه شده که اینترنت پایه خود به دو گروه تقسیم شده است شامل حجم‏های دو گیگابایتی با قیمت ۱۴۹۰۰تومان و حجم ۴ گیگابایتی با قیمت ۲۴هزار تومان. بسته‏های حرفه‏ای هم به سه دسته بخش‏بندی شده‏اند که عبارتند از: یک گیگابایت حجم با قیمت ۱۳۹۰۰ تومان، ۵/ ۲ گیگابایت حجم با قیمت ۲۶هزار تومان و ۵ گیگابایت با قیمت ۴۲هزار تومان.

در حال حاضر با توجه به عرضه بسته‏های یک روزه، هفت روزه و سی روزه از سوی همراه اول و عدم اعلام بسته‏های بلند مدت از سوی این اپراتور، فعلا امکان مقایسه تنها در این حالت‏ها فراهم است.

به دلیل عدم تغییر قیمت اینترنت نسل ۲ همراه اول، بنابراین قیمت برای مشترکان فعلی تغییری نکرده است.

با این تفاوت که امکان دستیابی گاه‏ و بی‌گاه به سرعت‏های بالاتر، دیگر فراهم نیست؛ این موضوع برای برخی مشترکان که در مناطق تحت پوشش ۳G همراه اول قرار داشتند و تا چندی پیش با تعرفه ماهانه ۱۰ هزار تومان از سرعت نسبتا بهتر استفاده می‏کردند ناخوشایند است و برای افرادی که از کیفیت نسل ۲ استفاده می‏کردند تفاوتی نخواهد داشت.