کاربران خانگی و سازمانی نسخه‏های مختلف ویندوز ۱۰ را مورد استفاده قرار می‏دهند و همگان منتظر آن هستند که مایکروسافت پایان تابستان امسال ویرایش نهایی این محصول را عرضه کند؛ اما به گفته کارشناسان، این سیستم‌عامل جدید بیشترین مزایای خود را در اختیار سازمان‏ها قرار خواهد داد. به گزارش زد.دی.نت، سازمان‏های بزرگ خدمات مورد نیاز خود را در قالب نرم‏افزارهای-به‏عنوان-خدمات(SaaS)، زیرساخت‏های-به‏عنوان-خدمات(IaaS) و... در اختیار می‏گیرند. اما سناریوی جدید مطرح شده این است که به‌زودی ویندوز به‏عنوان خدمات برای آنها عرضه می‏شود.

مایکروسافت با برنامه‏ریزی‏های خود تصمیم گرفته است سه شاخه جدید از سیستم‌عامل ویندوز را در اختیار کاربران بگذارد و شاخه ویژه که مربوط به کاربران سازمانی می‏شود، تمامی خدمات مورد نیاز آنها را به‌صورت یکپارچه ارائه می‏دهد.

مقامات مایکروسافت طی چند ماه اخیر توضیحاتی را در مورد نسخه ویژه ویندوز ۱۰ برای ارائه خدمات سازمانی اعلام کردند. اما در این میان برخی شرکت‌های توسعه‏دهنده نرم‏افزار اطلاعات جامع‏تری در این زمینه ارائه داده‏اند.

به گفته این مراکز، ویندوز ۱۰ با سه شاخه اصلی خدماتی عرضه می‏شود که این سه شاخه Current Branch (CB)، Current Branch for Business (CBB)B و Long Term Servicing Branch (LTSB)B نام دارند. بر این اساس، نسخه‏های مختلف ویندوز ۱۰ باعث می‏شوند تا کاربران به خدمات مختلفی دسترسی داشته باشند.

آن دسته از کاربرانی که سیستم‏عامل Windows۱۰ Home را در اختیار می‏گیرند، فقط یک گزینه دارند و آن هم CB است. این کاربران از طریق طرح Windows Update برخی قابلیت‏های جدید در اختیار می‏گیرند و به‏روزرسانی‏ها برای رفع حفره‏های امنیتی به دست آنها می‏رسد.

صاحبان نسخه Windows ۱۰ Pro دو گزینه CB و CBB را پیش‏روی خود می‏بینند و علاوه‌بر بهره‏مندی از امکانات مذکور، می‏توانند برای به‌کارگیری امکانات جدید انعطاف بیشتری داشته باشند و ویندوز ۱۰ را با نوع فعالیت خود سازگار کنند.اما نسخه Windows ۱۰ Enterprise امکان استفاده از هر سه قابلیت خدماتی CB، CBB و LTSB را فراهم می‏کند و البته این سیستم‏عامل در نسخه دیگر با نام Windows ۱۰ Education هم عرضه می‏شود.