دنیای اقتصاد: بازار تلویزیون کمابیش همیشه رونق خود را حفظ کرده است و به همین دلیل شرکت‌های تولیدکننده فعال در این بازار معمولا سعی دارند با فعالیت بهتر و متمرکزتر سهم بیشتری از این بازار را به خودشان اختصاص دهند و سود بیشتری از آن کسب کنند. در واقع با این اوصاف است که تولیدکنندگان بزرگ این بازار اغلب تلاش زیادی برای حفظ جایگاه خود یا ارتقا می‌کنند. در همین راستا جدیدترین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی بزرگ IHS در این زمینه نشان می‌دهد که در حال حاضر سه برند برتر بازار نمایشگر تلویزیون حدود نیمی از این بازار جهانی بزرگ را در اختیار دارند.
بر اساس این گزارش انتظار می‌رود سه شرکت بزرگ سامسونگ، ال‌جی و سونی حدود نیمی از کل فروش جهانی نمایشگر انواع تلویزیون در سال ۲۰۱۵ را به خودشان اختصاص بدهند. این موضوع باعث خواهد شد که در سال جاری میلادی رقابت شدیدتری در بازار تلویزیون و پنل‌های نمایشگر آن ایجاد و فشار مضاعفی بر رقبا و تولیدکنندگان کوچک‌تر وارد شود.
برندهای برتر و بزرگ بازار جهانی تلویزیون یعنی سامسونگ، ال‌جی و سونی در سال 2014 عملکرد قابل قبولی داشته و توانستند با رشد سالانه 11 درصدی سهم بازار خودشان را افزایش دهند که بسیار بیشتر از روند متوسط حاکم بر این بازار بوده است. گزارش موسسه IHS در این زمینه نشان می‌دهد که سه برند برتر بازار جهانی تلویزیون بیش از یک سوم (و برابر 37 درصد) از کل ذخیره پنل‌های تلویزیونی جهان را در سال 2014 خریده‌اند و همچنان به افزایش سهم خود از این بازار در سال 2015 هم ادامه خواهند داد.
به طور کلی پیش‌بینی می‌شود که این سه برند برتر صادرات تلویزیون‌های LCD خودشان را با رشد سالانه ۱۶ درصدی به ۱۱۰ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۵ برسانند که این میزان برابر ۴۲درصد از کل صادرات جهانی پنل‌های نمایشگر تلویزیون توسط تامین کنندگان این قطعات در سال ۲۰۱۵ خواهد بود.
«دبورا یانگ» یکی از کارشناسان و تحلیلگران موسسه IHS در این زمینه می‌گوید: «طبق اهداف بسیار خوشبینانه برای صادرات، حاکمیت این سه شرکت بزرگ (و به خصوص سامسونگ) بر بازار پنل‌های نمایشگر تلویزیون در سال 2015 بیشتر مشخص می‌شود که این موضوع فشار مضاعف و بیشتری برای شرکت‌های تولیدکننده و در واقع رقبای کوچک‌تر وارد می‌کند. بنابراین این سه تولیدکننده بزرگ در سال جاری میلادی تاثیر بیشتری بر ذنجیره جهانی تولید و ذخیره پنل‌های نمایشگر تلویزیون خواهند گذاشت تا در نهایت باعث شود که تولیدکنندگان پنل‌های نمایشگر تلویزیون این سه شرکت را در ابتدای فهرست اولویت‌های مشتریانشان قرار بدهند.»
در صنعت تلویزیون‌های LCD شرکت‌ها روند تولید و ذخیره یا انبار کردن پنل‌های نمایشگر تلویزیون را دنبال می‌کنند. با این اوصاف شرکت‌هایی که این پنل‌ها را در دوره تولید و ذخیره بیش از حد با قیمتی رقابتی و ارزان می‌خرند، باعث پس‌انداز سرمایه و افزایش سود خود می‌شوند. «دبورا یانگ» می‌گوید: «برای سامسونگ، ال‌جی و سونی به نظر می‌رسد کسب سهم بیشتر از بازار پنل‌های تلویزیون و رقابتی‌تر شدن بازار وقتی که آنها بیشترین سهم فروش را در اختیار دارند، می‌تواند تاثیر چشمگیری بر روند تولید و عرضه پنل‌های نمایشگر تلویزیون‌ها داشته باشد. این در حالی است که تولیدکنندگان پنل‌های تلویزیون تشویق می‌شوند تا این شرکت‌های بزرگ را حمایت کنند، چون احتمالا آنها برندگان این بازار برای مدت طولانی خواهند بود. در واقع به همین دلیل هم شرکت‌های تولیدکننده پنل‌های تلویزیون این کار را به حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های کوچک‌تر بازار تلویزیون ترجیح می‌دهند.»
این سه برند برتر بازار جهانی تلویزیون همچنین می‌تواند روی روند تولید اندازه‌های خاصی از پنل‌های تلویزیونی تاثیر بگذارند. طبق برنامه‌های تجاری تولیدکنندگان بازار تلویزیون در سال 2015، این سه شرکت بزرگ بیش از نیمی از همه ذخیره جهانی پنل‌های نمایشگر تلویزیون در 6 اندازه پرطرفدار را مصرف خواهند کرد. با این اوصاف خرید پنل‌هایی با اندازه پرطرفدار مانند 48 اینچ، 49 اینچ و 58 اینچ برای دیگر تولیدکنندگان بازار تلویزیون در سال جاری میلادی سخت‌تر خواهد بود.