بررسی عملکرد اپراتورها در مجلس

لیدا ایاز: بررسی وضعیت و عملکرد اپراتورهای تلفن‌همراه این‌بار مورد سوال و استعلام نماینده‌های مجلس قرار گرفته است. این تحقیقات که به نظر می‌رسد در راستای ارائه تذکرات و کارت زرد نمایندگان مجلس به وزیر ارتباطات در ماه‌های اخیر باشد از مباحثی است که روی میز نمایندگان عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گرفته است تا یکبار دیگر بحث نظارت بر وزارت ارتباطات از سوی مجلس مطرح شود. بر این اساس روز گذشته نمایندگان کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نشستی با اپراتورهای تلفن‌همراه درباره عملکرد مجریان ارائه خدمات همراه گفت‌وگو کردند. برای بررسی عملکردهای اپراتورها اخیرا کمیته‌ای با عنوان کمیته ارتباطات مجلس تشکیل شده است که رمضانعلی سبحانی‌فر، یک عضو این کمیته در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اعلام اینکه بررسی عملکرد و ارائه گزارش از سوی اپراتورها روز گذشته در مجلس صورت گرفت، اعلام کرد: «یکی از مواردی که نمایندگان کمیسیون صنایع بر آن تاکید دارند چگونگی تعامل با شرکت‌های داخلی و بهره‌گیری از توان داخلی برای ارائه خدمات بهتر است.» به گفته سبحانی‌فر که همزمان سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز هست پیش از این کمیته ارتباطات در این زمینه تلاش کرده است تا با ارتباط با اپراتورها درباره برخی ابهامات و سوال های نمایندگان تحقیق کند. او می‌گوید: در این نشست سه اپراتور اصلی از جمله همراه اول، رایتل و ایرانسل حضور پیدا کردند و بیشترین تحقیقات در حیطه عملکردی آنها است که مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. او پیش از این هم اعلام کرده بود که این کمیته در تلاش برای بررسی نواقص عملکردی اپراتورهای تلفن همراه با حضور مسوولان است.

این نماینده مجلس اوج‌گیری تخلفات اپراتورهای تلفن همراه و بی‌توجهی به تذکرات پی‌درپی را علت برگزاری نشست اعلام کرد و گفت کمیته ارتباطات مجلس درتلاش برای ارتقای رضایت مردم از خدمات‌دهی اپراتورهای تلفن همراه است. به گفته او اپراتورهای تلفن همراه باید بر بحث ارتقای کیفیت،کاهش هزینه‌های مشترکان در کنار استفاده از صنعت داخلی تکیه کنند و برگزاری این نشست هم در راستای ابلاغ مطالبات مردم به اپراتورهای تلفن همراه است. او می‌گوید که اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس در راستای حمایت از تولید داخلی، به دنبال این هستند که اپراتورها تا چه میزان از تولیدات داخلی استفاده می‌کنند. این نماینده مردم سبزوار و جغتای و جوین و خوشاب درمجلس تاکید می‌کند این جلسه در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی برگزار می‌شود و نمایندگان مجلس به دنبال راهکارهای حمایت از تولیدکنندگان هستند. او همچنین اعلام کرد: در نشستی جداگانه و مشترک از محمود واعظی وزیر ارتباطات نیز در این باره اطلاعاتی دریافت خواهد شد. سبحانی‌فر می‌گوید: «در جلسه مشترک کمیته ارتباطات مجلس با واعظی و اپراتورهای تلفن همراه، خواهان ارائه گزارشی جامع از سوی آنان درخصوص نحوه خدمات‌دهی به مشترکان هستیم.» سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن همچنین به دستور کار این هفته کمیسیون صنایع اشاره می‌کند که موضوع آن رسیدگی به جلسه دوم طرح ادغام شورای عالی فناوری اطلاعات درشورای عالی فضای مجازی و حذف ماده (۴) قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات دستورکار نخست است. به گفته او پیش از این اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس طرحی را ارائه کرده بودند که بر آن اساس، شورای عالی فناوری اطلاعات حذف شود.

یک جلسه عادی و سالانه

اما بررسی عملکرد اپراتورهای موبایل در شرایطی صورت می‌گیرد که اخیرا اپراتورها از کاهش درآمد و خسارت دیدن از جانب نرم‌افزارهای موبایلی همچون وایبر، واتس‌‌اپ و اخیرا تلگرام گلایه کرده‌اند و خواستار ارائه محدودیت‌هایی در این زمینه شده‌اند. با این وجود هریک از اپراتورهای دعوت شده به این نشست گزارش جداگانه‌ای از وضعیت و عملکرد خود ارائه خواهند کرد و باید در برابر پرسش‌هایی که نمایندگان مطرح می‌کنند، پاسخگو باشند. یک منبع آگاه از رایتل درباره موضوعاتی که در این نشست قرار بوده با نمایندگان مجلس مطرح شود به «دنیای اقتصاد» گفت: «اینکه چه مسائلی در این نشست مطرح خواهد شد پس از پایان یافتن این نشست مشخص می‌شود؛ اما بر اساس آنچه رئیس کمیسیون صنایع اعلام کرده موضوع بررسی چگونگی استفاده از توان و تکنولوژی داخلی از سوی اپراتورها است که در این زمینه اطلاعاتی ارائه می‌شود و موضوعی بیشتر از این قرار نیست مطرح شود. به گفته او این یک جلسه عادی است که معمولا پس از دعوت از سوی نمایندگان مجلس انجام می‌شود و اپراتورها به ارائه گزارش سالانه و وضعیت خود می‌پردازند.»

موضوع عملکرد اپراتورهای موبایل است

در چند روز اخیر رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز بر بررسی عملکرد اپراتورهای تلفن‌همراه تاکید و اعلام کرد که اپراتورها باید در زمینه استفاده از تجهیزات ساخت داخل و نیز ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی داخل کشور به مجلس اطلاعات ارائه دهند.

رضا رحمانی به حضور اپراتور فیبرنوری و ایرانیان نت در جلسه کمیسیون صنایع و معادن اشاره کرد و گفت: «پیش از این از اپراتورها خواسته شده است که گزارش عملکرد خود را در این زمینه آماده کنند و در این جلسه، اپراتورها باید براساس گزارش تهیه شده، از عملکرد خود دفاع کنند.» بر اساس آنچه رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اعلام کرده علاوه بر استفاده از توان داخل، اپراتورهای مخابراتی کشور نیز باید گزارش عملکرد خود را در مورد ارتباط با دانشگاه‌ها و مراکز علمی تحقیقاتی و بهره‌گیری از توان این مراکز به نمایندگان کمیسیون صنایع ارائه دهند.

موضوع اصلی تخلفات است

پیش از این همچنین یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از عملکرد پرتخلف اپراتورهای تلفن در سرویس‌دهی به مشترکان، اعلام کرده بود که موضوع اصلی که باعث ورود مجلس به بررسی عملکرد اپراتورها شده است، تغییر مفهوم رقابت در سرویس‌دهی به مشترکان و خلاصه شدن خدمات در دریافت وجوه از سوی اپراتورها است. حسین گروسی در گفت‌وگو با«خانه ملت» با انتقاد ازعملکرد پرتخلف اپراتورهای تلفن در سرویس‌دهی به مشترکان، اعلام کرد زیادشدن اپراتورهای تلفن همراه در کشور به اوج‌گیری رقابت‌های ناسالم در بین آنها منجر شده است. این نماینده مجلس با تاکید بر ضرورت هدایت اپراتورهای تلفن همراه به سمت و سوی بازار رقابتی، اعلام کرد: در صورتی که شاهد رقابت بر سر کیفیت بین اپراتورهای تلفن همراه باشیم به‌طور حتم مردم و مشترکان از نحوه سرویس‌دهی اپراتورها متضرر نخواهند شد. او همچنین به شکایت‌های موجود از اپراتورهای تلفن همراه در خصوص نحوه سرویس‌دهی به مشترکان اشاره کرد که به گفته او در حال حاضر بسیاری از مشترکان از سرویس‌دهی محدود، قطع مکرر تماس‌ها و همچنین تحمیل هزینه‌های گزاف شکایت دارند. گروسی با بیان اینکه مجلس بارها با دعوت از مسوولان شرکت مخابرات و سایر مسوولان حوزه ارتباطات مجلس خواهان رعایت قانون و مقررات بوده است، افزود: «بی‌توجهی به تذکرات پی در پی از سوی اپراتورهای تلفن‌همراه به‌طور حتم نحوه برخورد با آنها را ازسوی دستگاه‌های مسوول تغییر خواهد داد.»

گروسی با تاکید بر ضرورت پایبندی اپراتورهای تلفن همراه به مصوبه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درخصوص محاسبه هزینه‌های کاربران گفت: «متاسفانه درحال حاضر نظارت کافی بر نحوه و چگونگی عملکرد اپراتورهای تلفن همراه وجود ندارد که این خود به بروز مشکلات بسیاری منجر شده است.» این موضوعی است که نماینده مجلس نهم آن را برای رعایت حقوق مردم لازم می‌داند و می‌گوید از این پس هر نوع تخلفی از سوی اپراتورهای تلفن همراه با واکنش سریع دستگاه‌های نظارتی مواجه خواهد شد.