دورسی؛ مهم‌ترین انتخاب توییتر

ندا لهردی: سه روز پیش بود که یک خبر در صدر اخبار پربیننده دنیای تکنولوژی قرار گرفت: «مدیرعامل توییتر استعفا کرد.» این خبر توجه بسیاری از فعالان حوزه تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی را به خود جلب کرد و به دنبال آن حدس و گمان‌های مختلفی مطرح شد. عملکرد نسبتا ضعیف توییتر برای درآمدزایی در سال‌های اخیر انتقاد سهامداران این شرکت را برانگیخته بود. از طرفی با وجود آنکه تعداد کاربران این شبکه اجتماعی و محبوبیت آن در این سال‌ها افزایش پیدا کرده است، اما در طول یک سال اخیر تعداد زیادی از مدیران ارشد و افراد برجسته توییتر آن را ترک کرده‏اند. بسیاری از تحلیلگران این اتفاقات را به ضعف مدیریتی «دیک کاستلو» در طول دوره پنج ساله مدیریتش در این شرکت مربوط می‏دانند و معتقدند همین مسائل او را برای کناره‌گیری از سمتش تحت فشار قرار داده است.

میراث کاستلو

در واقع کاستلو زمانی توییتر را ترک می‌کند که این شرکت با سوالات زیادی از طرف سرمایه‌گذاران و سهامدارانش درباره مشکلاتی مانند روند رشد ناامیدکننده تعداد کاربران، تغییرات مکرر مدیران و استراتژی‌های نه‌چندان موفق درباره محصولات این شرکت، مواجه است. کاستلو و دورسی اعلام کرده‌اند که این تغییر تنها به این خاطر اتفاق می‌افتد که کاستلوی ۵۱ ساله به دنبال پیشرفت و ترقی است. کاستلو گفته است گفت‌وگو با اعضای هیات‌مدیره توییتر را در پایان سال گذشته میلادی آغاز کرده و این مذاکرات تا هفته گذشته هم ادامه داشته است تا در نهایت آنها به توافق رسیدند. با این همه نباید فراموش کرد که توییتر در زمان مدیریت کاستلو از یک استارت‌آپ تکه تکه به یک شرکت سهامی عام با ارزش بازاری حدود ۲۵ میلیارد دلار تبدیل شد. در همین دوره بود که این سرویس پیام‌رسان ۱۴۰ کاراکتری، جایگاه فرهنگی پیدا کرد و به میکروفنی قدرتمند برای چهره‌ها، افراد مشهور، فعالان و البته شهروندان و خبرنگاران تبدیل شد. کاستلو با کمک به شکل‌گیری برنامه تجاری توییتر در روزهای ابتدایی این شرکت و سازماندهی نیروهای کاری آن اعتبار و جایگاه خوبی به این شرکت بخشید، آن هم درست زمانی که در هیات‌مدیره این شرکت و میان دو موسس آن یعنی جک دورسی و ایوان ویلیامز درگیری و اختلافات زیادی وجود داشت.

با وجود اقدامات موثر کاستلو در توییتر، اما بسیاری از کارمندان سابق این شرکت معتقدند که تصمیم‌گیری‌های ناگهانی و بدون برنامه‌ریزی کاستلو باعث می‌شد که مدیران میانی این شرکت از رسیدگی دقیق به وضعیت حضور و فعالیت توییتر در بورس بعد از ورود آن به بازار سهام، باز بمانند. در همان سال اول ورود توییتر به بازار سهام بود که کاستلو بعضی از مدیران میانی این شرکت ازجمله «علی روغنی» مدیر ارشد بخش عملیات و «مایک گوپتا» مدیر ارشد مالی این شرکت را اخراج یا جایگزین کرد. او همچنین در جریان تلاش توییتر برای ارائه قابلیت‌های مهم و کلیدی در جهت ساده‌تر کردن کاربری محصولاتش، چهار بار مدیر ارشد بخش محصولات توییتر را جایگزین کرد. کاستلو در ماه‌های اخیر سعی کرد اصلاحاتی در توییتر ایجاد کند و در همین راستا مدیر باسابقه این شرکت «کوین ویل» را ترفیع داده و به سمت مدیر بخش محصولات مصرفی منصوب کرد و از آن زمان بود که توییتر در ارائه قابلیت‌های جدید محصولاتش با سرعت بیشتری عمل کرد. در حالی که قابلیت چت خصوصی توییتر سال‌ها غیرقابل دسترس بود، حالا این شبکه اجتماعی قابلیت پشتیبانی از چت‌های گروهی را داشته و کاربران امکان به اشتراک‌گذاری تصاویر و عکس‌ها را هم دارند. کاستلو همیشه سعی داشت نظر سهامداران این شرکت را به تعداد کاربران فعال این شبکه اجتماعی که در آخرین آمار به ۳۰۲ میلیون نفر در یک ماه می‌رسند، جلب کند. تعداد کاربران توییتر در طول یک سال گذشته تنها ۱۸ درصد افزایش پیدا کرده، در حالی که این تعداد کاربران همچنان برابر یک پنجم تعداد کاربران شبکه اجتماعی محبوب فیس‌بوک است.

به دنبال مدیرعامل بعدی

در حقیقت اغلب انتظارات از این شبکه اجتماعی پرطرفدار بیش از این‌ها بوده است، اما کاستلو بارها اعلام کرده بود که توییتر فیس‏بوک نیست و نباید این دو با هم مقایسه شوند. این در حالی است که از زمان ورود توییتر به بورس در سال ۲۰۱۳ تا حالا این شرکت۲۰ درصد از ارزش خود را در بازار سهام از دست داده است. کاستلو در بیانیه‌ای که برای این تصمیم‌گیری نوشته بود، اعلام کرد که کسی به جز «جک دورسی» وجود ندارد که بتواند تا زمان انتخاب مدیرعامل جدید، هدایت توییتر را در اختیار بگیرد.

به این ترتیب حالا همه نگاه‌ها به سمت جک دورسی یکی از موسسان و رئیس هیات‌مدیره توییتر معطوف شده است. او در حالی قرار است فعلا به‌عنوان مدیرعامل موقت توییتر فعالیت کند که در حال حاضر مدیرعامل شرکت بزرگ پرداخت الکترونیکی Square هم هست. از طرفی نباید فراموش کرد که دورسی اولین مدیرعامل شرکت توییتر در فاصله ماه مه سال ۲۰۰۷ تا ماه اکتبر سال ۲۰۰۸ بوده است. این در حالی است که توییتر اعلام کرده که برای یافتن مدیرعامل بعدی‌اش هم در داخل این شرکت و هم در خارج از آن به دنبال فرد مناسب است. البته نکته جالب توجه این است که دورسی عضو این کمیته جست‌وجو نیست و در عوض افرادی از هیات‌مدیره توییتر شامل «پیتر‌کیوری»، «پیتر فنتون» و یکی دیگر از موسسان توییتر «ایوان ویلیامز» هستند.

جک دورسی از اظهارنظر درباره اینکه اگر سمت مدیرعاملی توییتر به او پیشنهاد شود آن را می‌پذیرد یا خیر، امتناع کرده و گفته است: «نمی‌خواهم به این سوال جواب بدهم، چون این موضوعی نیست که در حال حاضر روی آن تمرکز کرده‌ام. من در حال حاضر وقتم را در هر دو شرکت توییتر و Square صرف می‌کنم که هر دو در یک منطقه در سانفرانسیسکو قرار دارند.»

دیک کاستلو در ابتدای ماه جولای سال‌جاری میلادی از توییتر می‌رود، اما بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران انتظار دارند جک دورسی تا پایان امسال به‌عنوان مدیرعامل موقت این شرکت باقی بماند و در نهایت به‌عنوان مدیرعامل آینده این شرکت انتخاب شود. در گزارش اخیر که در نیویورک تایمز منتشر شده بود دو نفر از نزدیکان دورسی گفته‌اند که او حتی بعد از آنکه در سال ۲۰۰۸ از سمت مدیرعامل توییتر برکنار شد، همچنان تمایل داشت که این سمت را به عهده بگیرد. حالا بسیاری معتقدند که اگر دورسی نخواهد سمت مدیرعامل توییتر را بپذیرد، هیات‌مدیره توییتر دوران سختی را برای یافتن جایگزین مناسب در پیش خواهد داشت. دورسی، کاستلو و ایوان ویلیامز عضو هیات‌مدیره توییتر هستند و هر سه قبلا مدیرعامل آن بوده‌اند. این به معنای آن است که هر کدام از آنها برای اداره این شرکت باید با چالش نظرات دو نفر دیگر درباره شیوه عملکرد توییتر دست و پنجه نرم کند. درست به همین دلیل هم هست که تحلیلگران معتقدند فردی خارج از مجموعه توییتر نمی‌تواند به‌راحتی با چنین چالش‌هایی کنار بیاید و به همین دلیل یک گزینه داخلی قطعا بهتر خواهد بود.

چالش Square

با این همه یکی از مشکلاتی که برای انتخاب دورسی به‌عنوان مدیرعامل توییتر وجود دارد، این است که او در حال حاضر مدیرعامل شرکت Square هم هست. این شرکت که در ابتدا با هدف ارائه سرویس‌های مالی و پرداخت آنلاین راه‌اندازی شده بود، حالا به شرکت تجاری موفقی تبدیل شده است که به بنگاه‌های تجاری کوچک و متوسط کمک می‌کند. با این حال Square راه زیادی برای کسب موفقیت‌هایی مانند آنچه توییتر داشته است، در پیش رو دارد. از طرفی Square اعلام کرده قرار است در سال جاری میلادی وارد بازار سهام و بورس شود. در این صورت کار برای دورسی مشکل می‌شود و او نمی‌تواند به راحتی به‌عنوان مدیرعامل موقت توییتر فعالیت کند و همزمان Square را برای ورود به بورس آماده کند. یکی از مدیران سابق شرکت Square در این مورد گفته است که دورسی هرگز دوست ندارد این شرکت را ترک کند و احتمالا ترجیح می‌دهد هر دو شرکت را به صورت موازی و همزمان مدیریت کند. این مدیر سابق Square معتقد است که اگرچه این کار ساده نیست، اما دورسی توانایی انجام آن را دارد.

دورسی؛ مهم‌ترین انتخاب توییتر