دنیای اقتصاد: روز گذشته مراسم بهره‌برداری از ۳۷۰ پروژه مخابراتی در استان تهران و البرز فرصتی شد تا مقامات مخابراتی به انتقادهای مطرح شده طی چند هفته گذشته نسبت به عملکرد این شرکت پاسخ دهند. رئیس هیات مدیره مخابرات در این مراسم با اعلام اینکه ما عاشق نگه داشتن سهام مخابرات نیستیم و اگر فردی بخواهد این سهام را بخرد با همان شیوه‌ای که آن را خریداری کرده‌ایم واگذار خواهیم کرد، گفت: شنبه هفته آینده نیز این موضوع را به صورت رسمی منتشر خواهیم کرد. سیدمصطفی سیدهاشمی اظهار کرد: آنچه امروز برای ما قابل ستایش است انجام کارهایی است که در مخابرات عرضه کرده‌ایم، اما اکنون به نظر می‌رسد با خصوصی‌شدن آن دولت دیگر کاری به ما ندارد. درست است که ما خصوصی‌ شده‌ایم و کاری به دولت نداریم، اما طبق قانون خصوصی‌سازی هم قرار نیست دولت به ما کمک نکند. وی ادامه داد: اکنون درخواست ما آن است که دولت ما را به شرایط سال ۱۳۸۲ برگرداند؛ در آن زمان اگر فردی تماس می‌گرفت برای او ۷/ ۴۴ ریال هزینه محاسبه می‌شد. این در شرایطی بود که قیمت ارز در آن سال ۶۰۰ تومان بود اما اکنون ما تجهیزات خود را با ارز ۳۵۰۰ تومانی تهیه می‌کنیم، اما تعرفه تماس ما یک ریال است.

او ادامه داد: نگرانی ما بابت این موضوع است، چراکه این تعرفه‌ها یکی پس از دیگری کمر مخابرات را شکسته و دیگر از این ساختار نمی‌توان انتظار داشت که مانند یک انسان سالم بدود.

به گفته وی هزینه تماس در هیچ کجای دنیا مانند تلفن ثابت ایران نیست و در میان ۱۶۶ کشور عضو اتحادیه ITU، ایران ارزان‌ترین تعرفه‌ها را دارد.هزینه تلفن ثابت برای هر ایرانی حدود ۱۲ سنت است در حالی که در کشوری مانند افغانستان این رقم به بیش از یک دلار رسیده و ۱۲ برابر ایران است. از سوی دیگر درآمد سرانه ایران بالغ بر ۵ هزار دلار و درآمد سرانه افغانستان بیش از ۷۰۰ دلار است.

سید‌هاشمی همچنین عنوان کرد: ما اکنون راه خود را ادامه می‌دهیم، اما انتظار داریم دولت و به ویژه سازمان تنظیم مقررات که پروانه ما را صادر کرده با این شرکت همکاری‌های لازم را داشته باشد. وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بازار ۴۰ هزار‌میلیاردتومانی ICT در ایران اشاره کرد و گفت: اکنون ما با گردش مالی خود یک‌چهارم این بازار را به دست آورده‌ایم و ایرانسل نیز حدود ۱۵ درصد این بازار را در دست دارد. سهم رایتل و شرکت‌های PAP هم در این حوزه بسیار ناچیز است در حالی که در این بازار فرصت کسب درآمد وجود دارد و ما به دنبال آن هستیم که با خدمات متنوع این بازار را در دست بگیریم. همچنین در این مراسم،‌ علیرضا صیدی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران جزئیات کاهش درآمد مخابرات پس از اجرای هم‌کدی را اعلام کرد. وی با تشریح جزئیات کاهش درآمد شرکت مخابرات تهران و البرز پس از اجرای هم‌کدی تلفن ثابت گفت: با اعلام تعرفه‌های هم‌کدی درآمد مکالمه ثابت به ثابت داخل استانی ۳۷ درصد، درآمد تلفن ثابت به ثابت خارج استانی ۷ درصد و درآمد تلفن ثابت به سایر اپراتورها ۵ درصد کاهش یافته است. وی افزود: در این مدت همچنین درآمد تلفن ثابت به تلفن همراه اول ۶ درصد افزایش یافته که ناشی از گسترش شبکه همراه اول بوده است. براساس اظهارات وی رواج پیام‌رسان‌های رایگان موبایلی ترافیک داخل استانی و بین‌استانی تلفن ثابت را کاهش داده است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به حیاتی بودن سرویس‌دهی تلفن ثابت در کشور گفت: اگر یک روز ارتباط تلفن ثابت بانک‌ها قطع شود کار آنها مختل خواهد شد، اما این درحالی است که از هر تراکنشی که روی هر POS انجام می‌شود، بانک‌ها ۵/ ۱ ریال به مخابرات می‌دهند. براساس اعلام صیدی هم‌اکنون در کشور حدود ۲۰ هزار خط تلفن ثابت در نوبت نصب و راه‌اندازی قرار دارند که ۱۱ هزار شماره در استان البرز و هشت هزار فیش مربوط به استان تهران است. در ادامه این مراسم نیز سیدحسین هاشمی، استاندار تهران با اعلام اینکه مخابرات برنامه توسعه‌ای دارد ضمن تشکر از مسوولان شرکت مخابرات گفت:‌ بعد از خصوصی‌سازی،‌ این نگرانی احساس می‌شد که روند توسعه با مشکل مواجه شود اما خوشبختانه به خاطر برنامه توسعه این شرکت با مشکلی مواجه نشدیم.وی خطاب به مدیران مخابرات گفت: متکی به دولت نباشید، زیرا این شرکت کاملا واگذار شده و طرز فکرتان دولتی نباشد که در این صورت با طرز فکر مدیریت خصوصی، راه برون‌رفت از مشکلات را می‌توانید پیدا کنید.