جی اس ام: زمانی که اپل در سال ۲۰۱۳ اولین تلفن هوشمند مجهز به حسگر اثر انگشت را روانه بازار کرد، بیشتر منتقدان و نویسندگان سایت‌های تکنولوژی از آن عنوان امکانی جالب (و فقط جالب) برای تلفن‌های هوشمند نام بردند. اما آیا واقعا اهمیت این ویژگی آی‌فون و آی‌پد به همین محدود می‏شود؟ متخصصان امنیت اطلاعات همواره از رمزنگاری و انتخاب رمز عبور مناسب به‌عنوان دو بخش اساسی موضوع امنیت نام برده‏اند. به‏لطف محدودیت‏های بسیاری که اپل برای توسعه‏دهندگان اپلیکیشن‏ها ایجاد کرده است، کمتر کسی نگران نقض رمزنگاری یا دسترسی غیرمجاز به اطلاعات کاربران روی گوشی بود؛ اما همواره میان انتخاب رمز عبور مناسب برای کاربر و کاربردپذیری سیستم‌عامل و اپلیکیشن‏های موبایل رقابت جدی وجود داشت. بگذارید این موضوع را کمی دقیق‏تر بررسی کنیم.

انتخاب رمز عبور مناسب، شامل تعداد قابل قبولی حرف، عدد و علامت‏، باعث می‏شود شکستن رمز به‏روش امتحان پیاپی تقریبا غیرممکن یا حداقل بسیار بسیار زمان‏بر باشد. اما به خاطر سپردن چنین رمز عبوری و، مهم‏تر از آن، تایپ کردن چنین عبارت پیچیده‏ای با کیبورد موبایل یا تبلت اصلا کار ساده‏ای نیست. این موضوع باعث می‏شود ناخودآگاه کاربران رمزهای عبور ساده و تکراری و قابل شکستنی برای دستگاه‌شان انتخاب کنند. این مساله تا آنجا پیش می‏رود که تعداد زیادی از مردم اصلا برای تلفن هوشمندشان رمز عبور تنظیم نمی‏کنند. با ورود حسگرهای اثر انگشت به‌عنوان بخش مهمی از راه‏حل‏های امنیتی تلفن‏های هوشمند (که امروزه دیگر در انحصار اپل هم نیست) این امکان به کاربران داده می‏شود که هم رمز عبور قابل قبولی برای دستگاه‌شان انتخاب کنند و هم دردسر وارد کردن مکرر عبارات پیچیده را در استفاده‏های روزانه از گوشی‏شان نداشته نباشند. با تکیه بر همین موضوع، اپل در به‏روزرسانی جدید سیستم‌عامل iOS امکان انتخاب رمزعبور‏های متنوعی برای کاربران فراهم کرده‏ است.

در صورتی که دیگر تولیدکنندگان بزرگ تلفن هوشمند نیز این موضوع را به اندازه اپل جدی بگیرند و کیفیت و کارآیی حسگرهای اثر انگشت خود را به اندازه قابل قبولی برسانند، می‏توان امیدوار بود متخلفان و سارقان اطلاعات در دنیای وب با سختی‏های بیشتری مواجه شوند.