محبوبیت لپ‌تاپ‌ها در بازارهای جهان

دنیای اقتصاد: درحالی که دنیای فناوری و استفاده از ابزار هوشمند هر روز به دنبال کوچک تر شدن و کاربردی‌تر شدن هستند، اما هنوز هم استفاده از رایانه یا لپ تاپ به ویژه در کشورهای توسعه‌یافته آمار بالایی دارد. با وجود تبلت و موبایل‌های جدید جالب است که آخرین آمار در این حوزه که از سوی گارتنر منتشر شده نشان می‌دهد که استفاده‌کنندگان از رایانه‌های قابل حمل در حال افزایش اند. چندی پیش آماری از سوی گارتنر اعلام شد که نشان داد شرکت HP توانسته است با فروش تعداد ۶/ ۳ میلیون رایانه در سه ماه اول ۲۰۱۵ بیشترین میزان فروش را در آمریکا داشته باشد و رتبه اول را از آن خود کند.

پس از آن شرکت آمریکایی Dell نیز با فروش ۲/ ۳ میلیون دستگاه رایانه در مکان دوم قرار دارد و با کاهش ۸/ ۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۴ رو‌به‌رو شده است.

اما شرکت اپل با رشد ۹/ ۸ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۴ و فروش تعداد ۶/ ۱ میلیون مک بوک در مکان سوم قرار گرفته است. برند های لنوو و ایسوس نیز به ترتیب در مکان‌های بعدی هستند. البته این آمار در آمریکا نشان می‌دهد که در کل میزان فروش رایانه و لپ‌تاپ در آمریکا با کاهش ۳/ ۱ درصدی مواجه شده است و شرکت لنوو با رشد ۵/ ۱۳ درصدی میزان فروش آمار فوق‌العاده‌ای را از خود به نمایش گذاشته است و به خوبی توانسته است بر فضای حاکم غلبه کند. در ادامه اشاره‌ای به برخی از لپ‌تاپ‌های پرفروش در ۶ ماه گذشته سال ۲۰۱۵ میلادی خواهیم داشت.

Lenovo IdeaPad Z5075

Z۵۰۷۵ دارای پردازنده چهار هسته‌ای AMD Quad Core FX-۷۵۰۰ است و از سرعت پردازش در بازه ۱۰/ ۲ تا ۳۰/ ۳ گیگاهرتز و همچنین ۴ مگابایت حافظه Cache برخوردار است. کارت گرافیک این لپ‌تاپ Radeon R۷ M۲۶۵، نیز محصولی میان رده‌ از AMD است که با حافظه ۳ گیگابایتی‌اش در اجرای بازی‌های سبک تا متوسط مشکلی ندارد. ۶ گیگابایت حافظه رم از نوع DDR۳ و یک ترابایت حافظه هیبریدی که از ۸ گیگابایت حافظه SSD بهره می‌برد فضای مناسبی را برای ذخیره‌سازی اطلاعات و عملکرد مناسب دیگر قطعات فراهم کرده است. بخش نمایشگر این لپ‌تاپ نیز از یک صفحه نمایش ۶/ ۱۵ اینچی با وضوح Full HD برخوردار است هر چند که براق بودن آن کمی زاویه دید بیننده را در محیط‌های روشن محدود می‌کند. باتری این لپ‌تاپ ۴ سلولی است و قادر است تا ۵ ساعت انرژی لازم برای کار آن را تامین کند.

پورت‌های VGA، HDMI، USB ۳.۰ نیز روی این لپ‌تاپ تعبیه شده‌اند تا Z۵۰۷۵ برای اتصال به دستگاه‌های دیگر مشکلی نداشته باشد. قیمت این محصول حدود ۲ میلیون تومان است.

Acer Aspire V3-572G

Acer Aspire V۳-۵۷۲G با پردازنده Core i۷ ۴۵۱۰U با سرعت پایه ۲ گیگاهرتز می‌تواند تا حدود فراوانی خیال شما را از بابت پردازش‌های سنگین آسوده کند. این پردازنده با استفاده از فناوری Turbo Boost قادر است به سرعتی در حدود ۱۰/ ۳ گیگاهرتز دست پیدا کند. دیگر قطعات سخت‌افزاری انتخاب شده برای این لپ‌تاپ نیز در بهترین شرایط در نظر گرفته شده‌اند تا جایی که صفحه نمایش ۶/ ۱۵ اینچی این لپ‌تاپ وضوح Full HD دارد و لپ‌تاپ مورد نظر ما با ۸ گیگابایت حافظه رم و یک ترابایت فضای ذخیره‌سازی سخت همراه شده است. کارت گرافیک موجود بر روی این لپ‌تاپ GeForce GT ۸۴۰M نام دارد و تا حد قابل قبولی می‌تواند مسوولیت رندرهای گرافیکی بازی‌های متوسط و نیمه‌سنگین را به دوش بکشد.

باتری ۶ سلولی با ۷ ساعت زمان شارژدهی، پورت‌های VGA و HDMI و USB ۳.۰، بلندگوهای استریو و کیفیت ساخت و طراحی عالی بدنه را هم در کنار دیگر ویژگی‌های بالا با قیمت نهایی این محصول مقایسه کنید تا متوجه شوید این لپ‌تاپ یکی از لپ‌تاپ‌های با ارزش خرید بالای موجود در بازار است. قیمت این محصول حدود ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است.

اپل مک‌بوک پرو 13 اینچی

کمپانی اپل امسال نیز نسخه جدیدی از مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی خود را معرفی کرد. یکی از خوبی‌های این محصول استفاده از پردازنده سریع‌تر اینتل است که در کنار حافظه پرسرعت، عملکرد خوبی را برای دستگاه به ارمغان می‌آورد. طول عمر باتری این دستگاه ارتقای چشمگیری داشته است و ترک‌پد نیز تغییر یافته و از قابلیت‌های جدیدی پشتیبانی می‌کند. پورت‌های همیشگی بر روی این دستگاه نیز جلوه نمایی می‌کند اما این محصول نسبت به نسخه قبلی خود از لحاظ ظاهری فرق زیادی نداشته و شاید برای کاربران نسخه قبلی، کمی تکراری به نظر برسد و ضخامت و وزن دستگاه همچنان با نسخه قبلی برابر است. این درحالی‌ است که لپ‌تاپ‌های رقیب نازک‌تر و سبک‌تر شده‌اند اما این محصول هم سبک و هم نازک است اما در رقابت شاید نتوانسته کاهش وزن و ضخامت داشته باشد.

مایکروسافت سرفیس پرو 3

سرفیس پرو ۳ نسبت به دو نسخه قبلی باریک‌تر و سبک‌تر شده است و یک صفحه نمایش بزرگ ۱۲ اینچی دارد و پایه نگهدارنده آن نسبت به قبل ارتقا داشته و راحت‌تر می‌توان از آن استفاده کرد. کیبورد آن توانسته این تبلت را در میان بهترین لپ‌تاپ‌ها قرار دهد و این صفحه کلید عملکرد بسیار خوبی نیز دارد که یک قلم هوشمند هم برای آن در نظر گرفته شده است اما با وجود اینکه کیبورد سرفیس پرو ۳ بسیار دوست داشتنی است اما اصلا رابطه خوبی با حساب بانکی کاربران ندارد (گران‌قیمت است) و کمی نیز تایپ کردن با آن دشواری‌های خاص خود را دارد. مایکروسافت بر این باور است که این تبلت می‌تواند جایگزین لپ‌تاپ‌های فعلی شود.

اپل مک‌بوک 12 اینچی

نسخه جدید مک‌بوک کمپانی اپل که ۱۲ اینچی است به طور غیر قابل باوری باریک و سبک است و چهره زیبایی نیز دارد که در کل حس بسیار خوبی را به کاربر القا می‌کند و در سه رنگ عرضه شده است. این محصول نسبت به لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده اینتل Core M استفاده می‌کنند طول عمر باتری بیشتری دارد و عملکرد آن نیز بهتر از نسخه‌های مشابه است. این محصول نیز از پورت USB-C بهره می‌برد که لپ‌تاپ با کمک آن قادر خواهد بود از طریق باتری‌های مختلف شارژ شود. همچنین با وجود اینکه طول عمر باتری این دستگاه ارتقا داشته است اما همچنان محصولاتی نظیر مک‌بوک ایر و مک‌بوک پرو عملکرد باتری بهتری نسبت به این محصول دارند. دکمه‌های کیبورد این دستگاه عمق کمی دارند و این باعث می‌شوند تایپ کردن کمی عجیب باشد و از لحاظ اتصالات و پورت‌ها نیز حرف‌های زیادی برای گفتن ندارد.

دل XPS 13

این لپ‌تاپ دوست داشتنی یک صفحه نمایش ۱۳ اینچی دارد که از پردازنده اینتل استفاده می‌کند و عملکرد باتری آن نیز مناسب است. البته صفحه نمایشی با حاشیه باریک باعث شده است که این محصول وضوح نمایشگر چندان جالبی نداشته باشد و از قابلیت لمس نیز بی‌بهره باشد. در نگاه کلی این لپ‌تاپ یک محصول پایین‌رده و قیمت مناسب است که عملکرد باتری مناسبی دارد.

لنوو LaVie Z HZ550

این لپ‌تاپ نیز یکی از بهترین‌های بازار سال ۲۰۱۵ است که وزن بسیار کمی داشته و در کنار پردازنده قدرتمند خود یکی از بهترین انتخاب‌های کاربران است. البته وجود پورت‌های ارتباطی کامل نیز بر این موضوع بی‌تاثیر نبوده است. اما با وجود این اوصاف، لپ‌تاپ سبک وزن لنوو بسیار گران‌قیمت است. این محصول از طول عمر باتری چندان مناسبی بهره نمی‌برد و کیبورد نیز جایی است که شاید کاربران اصلا از آن راضی نباشند. البته ظاهر این لپ‌تاپ نیز همانند مک‌بوک‌های کمپانی اپل زیبا نیست.