فارنت: ممکن است سیم‌کارت رایج یعنی به صورتی که ما اکنون آن را می‏شناسیم، در حال از بین رفتن باشد. بنا به گزارش روزنامه Financial Times، اپل و سامسونگ در حال مذاکره با اپراتورهای موبایل هستند تا به توسعه و پیاده‏سازی استاندارد جدیدی از سیم‌کارت کمک کنند.

سیم‌کارت جدید در عوض کردن راحت‏تر سرویس دریافتی از یک اپراتور به اپراتور دیگر، به کاربران کمک خواهد کرد.

این گزارش به استاندارد جدیدی با عنوان سیم‌کارت جاسازی‏شده یا e-SIM اشاره می‏کند که در گوشی باقی می‏ماند و مصرف‏کننده، بدون اینکه مجبور به دریافت سیم‌کارت جدیدی باشد، قادر به تعویض اپراتور خود خواهد بود. به‏عبارت‏دیگر، هر سیم‌کارت متعلق به یک اپراتور نبوده و تعویض گوشی یا اپراتور، تنها با تعویض یک رابط در دستگاه انجام می‏شود.

به نظر می‏رسد که استاندارد جدید، در سال ۲۰۱۶ میلادی آماده شود. تاکنون دیده‏ایم که اپل، یک قدم به سمت این نوع از کارت‏ها برداشته است. سال گذشته، آی‏پدهای LTE را معرفی کرد که درون خود قطعه‏ای به نام Apple SIM داشتند. این کارت به مردم اجازه انتخاب یکی از اپراتورها یا تعویض آن را به صلاحدید خودشان می‏داد.

اتحادیه GSM که نمایندگی اپراتورهای موبایل را برعهده دارد به Financial Times گفته که اکثریت اپراتورها با استفاده از e-SIM موافق هستند. گزارش‏ها حاکی از آن‏ است که این اپراتورها شامل AT&T، T-Mobile که بیشتر سهام Deutsche Telekom را در اختیار دارد، ،a،Vodafone Telefonika، Orange و چند اپراتور بین‏المللی دیگر می‏شوند. این اتحادیه، شرکت اپل و سامسونگ را در توسعه استاندارد جدید تایید کرده است، اما ممکن است که دخالت دادن این دو شرکت قطعی نشود. این اتحادیه درباره اپل می‏گوید: ما درباره قرارداد رسمی که با این شرکت هنوز در جریان است خوش‌بین هستیم.