خبرگزاری تسنیم: سال گذشته ۸/ ۴۱ میلیون تن پسماند الکترونیکی توسط پنج قاره آسیا، آمریکا، اروپا، آفریقا و اقیانوسیه تولید شده است. پسماندهای الکترونیکی واژه‏ای است که برای کلیه تجهیزات الکتریکی و الکترونیکی که توسط مصرف‌کنندگان اصلی آنها به دور انداخته می‏شود، کاربرد دارد.

این تجهیزات از وسایل بزرگ خانگی همچون یخچال‏ها، اجاق‏های مایکروویو، تلویزیون‏ها و رایانه‏ها تا دستگاه‏های دیجیتال دستی، تلفن‏های همراه و اسباب بازی‏ها را شامل می‏شود. با توجه به اینکه توسعه تولید محصولات الکترونیکی به صورت مداوم است، قطعا بر ترکیب این پسماندها موثر خواهد بود. گزارش‏های تحلیلی و پایش شاخص‏های مربوط به این بخش نشان می‏دهد که در سال گذشته میلادی (۲۰۱۴) بالغ بر ۸/ ۴۱ میلیون تن پسماند الکترونیکی تولید شده است درحالی‌که تنها چهار میلیارد نفر از مردم جهان تحت پوشش قوانین ملی مرتبط با پسماند الکترونیکی هستند.

آسیا بزرگ‌ترین قاره در تولید پسماند الکترونیکی در گروه‏های مختلف (لامپ، قطعات کوچک IT، صفحه تصویر، تجهیزات تبادل حرارتی، تجهیزات بزرگ و تجهیزات کوچک) به ازای هر نفر جمعیت است؛ آمارها نشان می‏دهد این قاره به‌طور میانگین به ازای هر نفر ۷/ ۳ کیلوگرم و در کل ۱۶ میلیون تن پسماند تولید کرده است. آمریکا و اروپا پا به پای هم پسماندسازی کرده و هر کدام به ترتیب ۷/ ۱۱ و ۶/ ۱۱ میلیون تن پسماند در سال ۲۰۱۴ تولید کرده‏اند. هر نفر آمریکایی‏ ۲/ ۱۲ کیلوگرم و هر اروپایی ۶/ ۱۵ کیلوگرم پسماند الکترونیکی تولید کرده است؛ آفریقا هم با تولید میانگین ۷/ ۱ کیلوگرم پسماند به ازای هر نفر جمعیت، مجموعا ۹/ ۱ میلیون تن پسماند را تحویل داده است. اقیانوسیه با تکیه بر جمعیت پایین خود، سرجمع ۶/ ۰ میلیون تن پسماند الکترونیکی در سال ۲۰۱۴ تولید کرده که براساس نرخ جمعیت چیزی معادل ۲/ ۱۵ کیلوگرم به ازای هر نفر می‏شود.