مذاکره با شرکت‌های بزرگ برای راه‌اندازی ماهواره ملی

ایسنا: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: به دنبال این هستیم که ماهواره ملی را طی مذاکره با شرکت‌های بزرگ راه‌اندازی کنیم.

محمود واعظی با اشاره به اینکه در حوزه ICT که این وزارتخانه با پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های جهان در ارتباط است و در حوزه فضایی، ارتباطات، مخابرات و IT تکنولوژی‌های روز وجود دارند و در گذشته ما از برخی از اینها محروم بودیم و حتی در برخی‌ها محدود و منحصر‌به یک یا دو کشور بودیم که با توافق اخیر هم از نظر فنی و هم از نظر قیمتی، می‌توانیم گام‌های خوبی برداریم.

واعظی ادامه داد: امروز به پاس پیروزی‌های به دست آمده می‌توانیم ادعا کنیم که در آینده و در مناقصه‌هایی که خواهیم داشت از نظر کیفیت، بهترین‌ها را انتخاب خواهیم کرد و از نظر قیمت نیز به یک قیمت رقابتی که به مراتب کمتر از گذشته است، خواهیم رسید و لذا سرعت در حوزه ارتباطی شتاب بیشتری خواهد گرفت.

وی درباره پهنای باند در روستاها و مناطق محروم عنوان کرد: همه جا نیازمند امکانات است و با توجه به اینکه در دنیای امروز ICT پیشران توسعه و توانمندسازی بخش‌های مختلف است، رسالتی که ما داریم این است که زیرساخت‌های توسعه‌ای را در کشور فراهم و توانمند‌سازیم و برای بخش‌های آموزش، سلامت، تجارت، کشاورزی و اقتصاد کشور و همچنین برای مردم تسهیل گر باشیم.

وزیر ارتباطات ادامه داد: اعتقاد داریم آنچه ما به‌عنوان دولت می‌آوریم زیرساخت و امنیت است که باید در اختیار حاکمیت باشد و سرمایه‌گذار بخش خصوصی می‌تواند در این عرصه ورود پیدا کند، بنابراین فضای جدیدی ایجاد شده تا از سرمایه‌گذاران خارجی برای توسعه ICT کشور استفاده کنیم. واعظی تصریح کرد: ماهواره ملی را کلید زدیم، به دنبال این هستیم که با شرکت‌های بزرگ مذاکره کنیم ضمن اینکه در کشور در حال انجام تحقیقاتی هستیم تا به خودکفایی برسیم. وی گفت: چند ماه گذشته سیستم COC یا امنیت شبکه را رونمایی کردیم و الان نیز پروژه‌هایی در دست اقدام داریم، در بحث امنیت و صیانت شبکه سال گذشته ۱۳۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و امسال در این راستا ۱۸۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه همه مردم از اپراتور نسل سه راضی هستند اضافه کرد: در کمتر از ۸ ماه ۲۰ میلیون نفر از نسل سوم یا ۳G استفاده می‌کنند و این یک تحول در داخل کشور ایجاد کرده است.

وی گفت: به دنبال این هستیم هرچه بیشتر این نسل را توسعه دهیم و با راه‌اندازی نسل چهارم سرعت را افزایش دهیم.

واعظی با اشاره به اینکه مطالعات و کار تحقیقاتی روی اپراتور نسل۴ انجام شده و فضای جدیدی برای این مهم ایجاد شده است، اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا اپراتوری را به نام ایرانیان نت راه‌اندازی کنیم تا فیبر را به منازل و محل کار خود ببرند.

وی گفت: بنا داریم نقاط کور را در مناطق گردشگری شناسایی و آنها را تحت پوشش قرار دهیم. وزیر ارتباطات بیان کرد: قول می‌دهم تا پایان امسال زیرساخت‌های لرستان را از لحاظ فیبر نوری، پهنای باند و انتقاد به گونه‌ای گسترش دهیم که هیچ محدودیتی برای شرکت و اپراتور وجود نداشته باشد. واعظی بیان کرد: اعتقاد داریم که پهنای باند در حال گسترش است و یکی از مطالبات مردم نیز همین است.