دانشمندان سوئیسی رابط انسان- ماشینی ارائه داده‌اند که به معلولان امکان کنترل‌کردن یک روبات را با استفاده از افکارشان می‌دهد.

به گزارش «ایسنا» با استفاده از نوعی سیستم حضور از راه دور که در موسسه پلی‌تکنیک فدرال لوزان در سوئیس ساخته شده، معلولان از چند کشور مختلف توانستند روبات موجود در این موسسه را از راه دور کنترل کنند.

این پروژه تحقیقاتی چندساله که «کرسی بنیاد رابط انسان-ماشین Defitech» یا CNBI نام دارد، به دنبال ارائه استقلال به افراد معلول است و آزمایش‌ها نشان داده فناوری جدید کارآمد بوده و استفاده از آن نیز آسان است. برای کسی که از معلولیت یا حرکت محدود رنج می‌برد، ملاقات با دیگران بی‌نهایت دشوار است. تیمی از محققان سوئیسی به رهبری «خوزه‌دل میلان» روی نوعی رویکرد ماشین-مغز انقلابی کار کرده تا حس استقلال معلولان را بازیابی کند. در این تحقیق، کنترل از راه دور یک روبات توسط افراد معلول در منزل و با استفاده از افکار آنها انجام شد. این پروژه شامل افراد مختلف از کشورهای مختلف بوده که نتایج مطلوبی هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ انسانی به دنبال داشت.

در این پروژه، ۹ فرد معلول و ۱۰ فرد سالم از کشورهای ایتالیا، آلمان و سوئیس در کنترل‌کردن یک روبات با افکارشان شرکت داشتند.