دنیای اقتصاد: موبایل‌های هوشمند که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی در میان مردم سراسر دنیا پیدا کردند، به سرعت در میان مردم نفوذ کرده و بازار داغی را ایجاد کردند.

با این حال اما گویا بازار جهانی موبایل‌های هوشمند در حال اشباع شدن است و به این ترتیب روند رکود را در پیش گرفته است. بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از سوی موسسه تحقیقاتی گارتنر، فروش جهانی موبایل‌های هوشمند در فصل دوم سال جاری میلادی به کمترین میزان رشد خود از سال ۲۰۱۳ رسیده است.

به این ترتیب فروش جهانی موبایل‌های هوشمند در این فصل به ۳۳۰ میلیون دستگاه رسیده که این میزان نسبت به فروش جهانی این محصولات در فصل دوم سال ۲۰۱۴ افزایش ۵/ ۱۳ درصدی داشته است. «آنشول گوپتا» یکی از کارشناسان و تحلیل‌گران موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «در حالی که تقاضا برای موبایل‌های هوشمند ارزان قیمت مبتنی بر ۳G یا ۴G همچنان در بازارهای در حال توسعه رو به افزایش است، فروش کل موبایل‌های هوشمند تحت تاثیر میزان تقاضا و خرید در تمام بازارهای جهانی را قرار دارد.» در واقع بازارهای در حال توسعه شامل آسیا پاسیفیک، اروپای شرقی، خاورمیانه و آفریقا مناطقی با بیشترین سرعت رشد در بازار موبایل‌های هوشمند هستند که در میان آنها چین با وجود تولیدکنندگان داخلی‌اش عملکرد بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارد. در مقابل اما رشد سالانه فروش موبایل‌های هوشمند در بازار چین برای اولین بار و تا ۴ درصد کاهش یافته است.

آنشول گوپتا معتقد است: «چین بزرگ‌ترین بازار فروش موبایل‌های هوشمند است که ۳۰درصد از سهم فروش کل موبایل‌های هوشمند جهان در فصل دوم سال ۲۰۱۵ را به خودش اختصاص داده است. عملکرد ضعیف این بازار در نهایت کل بازار جهانی گوشی‌های موبایل را در این فصل تحت تاثیر خودش قرار داده است. بازار موبایل در چین به اشباع رسیده است. در حال حاضر بیشتر فروش در بازار موبایل این کشور مربوط به تعویض گوشی‌ها است و در این بازار «خریداران برای اولین بار» کمتر وجود دارند. صرف‌نظر از بخش موبایل‌های ارزان‌قیمت، تقاضا برای موبایل‌های هوشمند رده‌بالا یک عامل کلیدی برای شرکت‌های تولیدکننده جهت به‌روزرسانی و ارتقای مدل‌های قدیمی‌شان است تا به این ترتیب روند رشد و سهم بازار خودشان را در بازار چین حفظ کنند.» صرف‌نظر از معرفی گوشی جدید Galaxy S۶، موبایل‌های رده‌بالای شرکت سامسونگ همچنان با آی‌فون‌های جدید و صفحه بزرگ اپل در بازار رقابت می‌کنند.

در همین بازار رقابتی سامسونگ ۳/ ۴ درصد از سهم بازارش را در فصل دوم سال ۲۰۱۵ از دست داد و میزان فروشش در این فصل تا ۳/ ۵ درصد کاهش یافت. شرکت Huawei اما رکورد بیشترین رشد فروش را با رشد ۳/ ۴۶ درصدی برای خودش به ثبت رساند که این اتفاق بیشتر به دنبال فروش خوب گوشی‌های مبتنی بر ۴G این شرکت در چین و خارج از آن بوده است. فروش انواع آی‌فون در این فصل تا ۳۶ درصد افزایش داشته که این موضوع منجر به افزایش ۴/ ۲ درصدی سهم بازار اپل شده است. اپل رکورد خوبی برای جایگزینی آی‌فون‌های جدیدش با مدل‌های قدیمی در هر دو بازارهای در حال توسعه و پیشرفته به ثبت رسانده است. مجموع فروش آی‌فون‌ها در چین با رشد ۶۸ درصدی در فصل دوم سال جاری میلادی به ۹/ ۱۱ میلیون دستگاه رسیده است.

کمترین نرخ رشدبازار موبایل‌های هوشمند