شرکت عظیم تولید تراشه و سخت‏افزارهای پردازشی آی‏بی‏ام از تراشه جدید خود با قابلیت شبیه‏سازی عملکرد مغز موش‏ رونمایی کرد. به گزارش «ایسنا»، محققان شرکت آی‏بی‏ام با شبیه‏سازی مغز موش‏ها موفق به ساخت یک تراشه رایانه‏ای با ۴۸ میلیون سلول عصبی مصنوعی شدند.

طبق اعلام مسوولان شرکت آی‏بی‏ام، هدف از ساخت این تراشه افزایش الگوریتم‏های یادگیری و افزایش کارآیی است. هر کدام از ۴۸میلیون ریزتراشه شامل یک میلیون نورون عصبی مصنوعی است. در واقع شرکت آی‏بی‏ام با تولید این تراشه‏ هوشمند جدید به دنبال کنار زدن محدودیت‏های موجود در سیستم‏های هوش مصنوعی فعلی مثل سیستم شناسایی تصویر فیس‌بوک و سیستم ترجمه هوشمند گوگل است.

به کمک تراشه جدید شرکت آی‏بی‏ام، مقدار پردازش داده‏ها و میزان مصرف انرژی به نحو چشمگیری کاهش می‏یابد، به‌طوری‌‏که در محاسبات انجام شده با قرار دادن این تراشه در یک موبایل هوشمند مشخص شد که با افزایش ۴/ ۵ میلیاردی ترانزیستورها تنها ۷۰ میلی‏وات انرژی مصرف می‏شود که این مقدار در مقایسه با ترانزیستورهای فعلی با رکورد تراکم ۴/ ۱ میلیارد ترانزیستور و مصرف بین ۳۵ تا ۱۴۰ وات، انرژی رقم قابل‌توجهی است. شرکت آی‏بی‏ام برای این تراشه جدید از یک نرم‏افزار برنامه‏ریزی جدید استفاده خواهد کرد، چون چیدمان ترانزیستورها در نسل جدید تراشه‏ ها کاملا با معماری نسل پیشین متفاوت است.