خبرگزاری مهر: محققان انگلیسی در تلاش برای ساخت رایانه متفاوتی هستند که در ساخت آن به جای سیلیکون از پروتئین DNA استفاده شده است.

در دهه‌های اخیر، کمپانی‌های فناوری به دنبال ساخت رایانه‌هایی با امکانات متفاوت بوده‌اند تا بتوانند نگاه مخاطبان بیشتری را به خود جلب کنند. اما محققان دانشگاه آنجلینای شرقی موفق به اجرای روشی شده‌اند که از پروتئین DNA در ساخت رایانه استفاده می‌شود. ساخت و توسعه رایانه‌ها با استفاده از پروتئین DNA بر مبنای فناوری نانو بوده و از نمک‌های مس و اسیدی با نام «ethylenediaminetetraacetic acid» استفاده می‌شود. این اسید ترکیبی است که در شامپوها یا برخی از محصولات خانگی یافت می‌شود.

استفاده از این پروتئین در ساخت رایانه‌ها در حالی است که تحقیقات قبلی نشان داده بود، ساختار DNA را با استفاده از اسید می‌توان تغییر داد. مطالعات اخیر محققان انگلیسی نشان می‌دهد، استفاده از ذرات باردار مثبت مس، پروتئین DNA را برای بار دوم تغییر می‌دهد و به ساختار سنجاق سر hair-pin تبدیل می‌کند.

Zoë Waller سرپرست این تیم تحقیقاتی و از دانشگاه آنجلینای شرقی می‌گوید: «این مطالعه نشان می‌دهد که چگونه می‌توان ساختار DNA را تغییر داد، موضوعی که تا پیش از این از آن اطلاعی نداشتیم. این تحقیق برای اولین بار نشان داد که می‌توان در دو مرتبه ساختار DNA را تغییر داد. از دیگر کاربردهای این روش می‌توان به تشخیص کاتیون مس در آب اشاره کرد. عاملی که می‌تواند باعث سمی شدن آب و تهدیدی جدی برای آبزیان و ماهی‌ها باشد.»